KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 12. srpna do 18. srpna 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

20 let Grand Prix v Le Mans

Foto: Honda
20 let Grand Prix v Le Mans
15.05.2008
 

Již 20 ročníků Grand Prix silničních motocyklů viděl okruh Bugatti ve francouzském Le Mans. Tisková zpráva promotéra šampionátu Dorna Sport představila nejzajímavější momenty této dvacítky.

1969 Fantastickým způsobem vyhrál první závod nejprestižnější třídy na okruhu Le Mans Ital Giacomo Agostini, všechny jezdce předjel minimálně o jedno kolo. Prvního vítězství v historii Grand Prix třídy 125 ccm se dočkal francouzský jezdec, bylo to zásluhou Jeana Aurela. S jednoválcovou Ossou vyhrál závod třídy 250 ccm Španěl Santiago Herrero.

 

1970 Všichni vítězové závodů v rámci Grand Prix Francie dokázali toho roku získat i světový titul. Jmenovitě to byli Angel Nieto sr. (Derbi) ve třídě 50 ccm, Dieter Braun (Suzuki) ve třídě 125 ccm, Rod Gould (Yamaha) 250 ccm a Giacomo Agostini (MV Agusta) 500 ccm.

 

1976 Zahajovací závod sezony vyhrál Barry Sheene na Suzuki, před Johnny Cecottem a Marco Lucchinellim, což bylo v té době vůbec nejmladší pódium v historii MotoGP, samozřejmě v těch letech ještě jako třída 500 ccm. Tento rekord byl překonán až letos v Kataru. Prvním jezdcem v Le Mans, který vyhrál dva závody v jeden den, byl Walter Villa, který s továrním Harley Davidsonem vyhrál závody tříd 250 a 350 ccm.

 

1979 Po třech letech, kdy se v Le Mans nejelo, zopakoval v nejprestižnější třídě své vítězství Barry Sheene. Domácí fanoušci aplaudovali k vítězství Patricku Fernandezovi (350cc) a Guy Bertinovi (125cc).

 

1983 První kompletní pódium pro továrnu Honda v nejprestižnější kategorii zajistil vítěz Freddie Spencer, druhý Marco Lucchinelli a třetí Ron Haslam. Třídu 250 ccm vyhrál osmnáctiletý Brit Alan Carter, který startoval až z 31. pozice, a který startoval teprve se své druhé GP v kariéře! Byl to na svou dobu nejmladší vítěz závodu GP.

 

1985 Freddie Spencer vyhrál závod třídy 500 i 250 ccm, tedy ve třídách, kde toho roku získal i světové tituly.

 

1987 Bratři Sarronové excelují v kvalifikacích, ve třídě 250 ccm byl nejrychlejší Dominique, v pětistovkách pak Christian. Závod 500 ccm ovšem vyhrál poprvé v Le Mans motocykl Yamaha, v tomto roce ho do cíle přivedl současný komentátor TV Eurosport Randy Mamola.

 

1989 V tomto roce byli devětkrát na pódium američtí jezdci Wayne Rainey, Kevin Schwantz a Eddie Lawson. V Le Mans na nejvyšší stupínek  vystoupal posledně jmenovaný, Schwantz byl druhý, Rainey třetí.

 

1990 Od roku 1983 se v Le Mans jelo vždy s roční přestávkou, nyní to bylo již následující rok. Stejně jako v roce 1989 vyhrál třídu 250 ccm Carlos Cardus, v půllitrech se radoval Kevin Schwantz.

 

1991 Poprvé se jednom roce ve Francii konají dva závody GP, v Le Mans se jede jako „Grand Prix Vitesse du Mans”, což byla náhrada za zrušenou Grand Prix Brazílie. Závod třídy 500 viděl vítěze opět v Kevinu Schwantzovi, dvěstěpadesátky se staly kořistí Němce Helmuta Bradla, otce aktuálního pilota třídy 125 ccm Stefana Bradla.

 

1994 Mick Doohan na cestě za svým prvním světovým titulem vyhrává závod třídy 500 ccm, Ve třídě 250 ccm je pouze italské pódium, zvítězil Loris Capirossi před Doriano Rombonim a Maxem Biaggim.

 

1995 Mick Doohan opět vítězí v závodě 500 ccm. Ovšem tohoto roku dojde i k vážné havárii Alberta Puige, který upadne ve vysoké rychlosti a zraní se. Je zpochybněná bezpečnost okruhu a deklarované ukončení závodů MotoGP na tomto okruhu. Ovšem během následujících pěti let dojde k rozsáhlé rekonstrukci a poté i k jednání mezi promotérem Grand Prix a zástupci okruhu.

 

2000 Grand Prix se vrací na okruh Le Mans, kde od tohoto roku jezdí piloti nejprestižnější motocyklové disciplíny již každoročně. V roce 2000 vítězí Španěl Alex Crivillé, je to pro něj poslední vítězství kariéry.

 

2001 Yamaha získává v nejprestižnější třídě druhé vítězství na okruhu Le Mans, zasluhuje se o něj Max Biaggi. Na cestě za světovým titulem ve třídě 250 ccm vítězí Daijiro Kato, zatímco první vítězství v kariéře získává ve třídě 125 ccm Manuel Poggiali.

 

2002 Závod třídy MotoGP je zkrácen kvůli dešti, poprvé zde vyhrává s Hondou jezdící Valentino Rossi.

 

2003 GP Francie ovládli španělští jezdci. Z vítězství se postupně radují Daniel Pedrosa (125cc), Toni Elias (250cc) a Sete Gibernau (MotoGP).

 

2004 Pouze jednou skončili Španělé v nejprestižnější třídě na prvních dvou místech, bylo to tento rok a na tomto místě. Za vítězným Gibernauem dojel druhý Carlos Checa. Opět vyhrál i Daniel Pedrosa, tentokrát ovšem ve třídě 250 ccm, Na cestě za světovým titulem se v závodě 125 ccm radoval Andrea Dovizioso.

 

2005 Skvělý víkend, skvělých jezdců. V roce 2005 se Mistry světa stali Valentino Rossi (MotoGP), Daniel Pedrosa (250cc) a Thomas Lüthi (125cc). Všichni tito tři jezdci se ve svých třídách radovali v Le Mans i z vítězství v kvalifikaci a závodě, pro Lüthiho to bylo navíc první vítězství v kariéře.

 

2006 Až do 20. kola vedl závod třídy MotoGP Valentino Rossi, pak ovšem kvůli technickému problému přenechal vítězství krajanu Marco Melandrimu. První vítězství ve třídě 250 ccm získal Japonec Yuki Takahashi, Thomas Lüthi získal své jediné vítězství v roce 2006, Le Mans se tak pro něj stalo jediným místem, kde dokázal dvakrát zvítězit v závodě 125 ccm.

 

2007 Za silného deště vyhrál závod MotoGP Chris Vermeulen, což bylo pro Suzuki první vítězství od novodobého vstupu čtyřtaktů na scénu Grand Prix. Závod 250 ccm vyhrál Jorge Lorenzo, který se tak radoval poprvé v kariéřena okruhu Le Mans. Ve třídě 125 ccm vyhrál poprvé v kariéře Sergio Gadea, následoval ho náš Lukáš Pešek a Brit Bradley Smith, který byl po osmnácti letech prvním britským jezdcem na pódium třídy 125 ccm.

 

 

Další články sekce