KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 10. září do 16. září.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

24h Le Mans závod

Text: P. Štola; Foto: Suzuki, MMRT
24h Le Mans  závod
20.04.2008
 

Průběžně aktualizováno (naposledy v 16:13) Slavný závod 24 hodin Le Mans odstartoval svou kapitolu s číslem 31 včera v 15:00 hodin na francouzském okruhu Bugatti. A skončil o den později, tedy dnes, nejlepším umístěním českého jezdce v historii této motocyklové klasiky. Tomáš Mikšovský totiž dovezl svou Hondu CBR 1000RR týmu RMT 21 Racing na 6. místě !

Start a po 1. hodině

Samotný start proběhl ještě bez přítomnosti deště, ovšem krátce poté, co se před přeplněnou hlavní tribunou vydalo na šedesát motocyklů k boji o první letošní body do Mistrovství světa Endurance, zatáhly se nad okruhem mraky a začalo celkem silně pršet.

 

První národní tragédií byla pro hostitelskou zemi ztráta hrdinů z několika předchozích závodů Bol d´Or, což je nejslavnější a nejstarší vytrvalostní závod světa, týmu National Motos, jehož Honda CBR 1000RR do závodu ani neodstartovala, když po úvodních dvou zahřívacích kolech Hugo Marchand zajel s dosud nezjištěných příčin zpět do boxů.

 

Do samotného závodu nejlépe odstartoval tým #1 SERT. Jenže ještě v úvodním kole Vincent Philippe chyboval v rekonstruované dvojité zatáčce Garage Vert a do čela nedobrovolně pustil tovární tým Kawasaki France. Ten si ovšem vedení dlouho neužíval, již po devíti minutách závodu totiž pro něj skončily šance na výraznější úspěch. V době, kdy byla dráha zejména okolo depa hodně mokrá, začal Španěl Mazuecos získávat riskantní jízdou drobný náskok na druhý z týmů SERT, který v té době jel na druhém místě. Bohužel v nově upravené první zatáčce dostal Mazuecos na mokrém asfaltu smyk zadního kola a následoval celkem brutální pád, ze kterého jezdec vyšel naštěstí nezraněn, nicméně jeho stroj ZX-10R byl hodně poničen. Pro Mazuecose to znamená pokusit se dopravit bez cizí pomoci motorku okolo celého okruhu až do boxů, kde poté můžou mechanici stroj opravit. Ztráta však bude tak veliká, že pravděpodobně na dobrý výsledek již můžou příznivci zelené zapomenout (ovšem pozor – i v loni v Oscherslebenu to Mazuecos poslal dvakrát do štěrku, z toho jednou celkem solidní rozebrání stroje, nicméně na rozdíl od letošního Le Mans to v Oscherslebenu bylo v cílové zatáčce a tedy ne tak daleko od vstupu do boxů).

 

Již za silného deště se do čela tedy dostal druhý z továrních týmů Suzuki, který v první hodině měl za řidítky Williho Costese. V době, kdy pomalu přestávalo pršet a z protrhaných oblak občas vykouklo i sluníčko, se přes Philippeho dostal Steve Plater, který rozjížděl závod pro tým Yamaha France GMT 94. Na druhém místě dokázal Plater s Yamahou superbikového týmu z WSBK (pro tento závod se ovšem dávají do motocyklů sériové motory s minimálními úpravami, to protože ostrý superbike by zápřah 24 hodin nevydržel) získat na tovární Suzuki Endurance Racing Team #1 osmisekundový náskok.

 

Skvěle rozjel závod slovenský tým Maco Moto Racing, který na start poslal Američana Jasona Pridmoreho. Ten se v závěru první hodiny dokázal probojovat dokonce na 8. místo!

 

Hondu CBR 1000RR týmu RMT 21 Racing, dostal do závodu náš Tomáš Mikšovský. Tommy se nenechal vodou nijak znervóznit a stabilní jízdou jí první hodinu vodil na hranici druhé desítky, když se pohyboval mezi 15. – 20. místem.

 

Průběžné pořadí po 1. hodině:

  1.- # SERT 30 kol

  2.- Yamaha France GMT 94 Ipone +27,782

  3.- #1 SERT +39,813

  4.- Yamaha Austria Racing Team +44,344

  5.- Team Acropolis Moto Exp99 +58,188

---------------------------

  8.- Maco Moto Racing -1 kolo

20.- RMT 21 Racing -2 kola

 

#1 Suzuki Endurance Racing Team (Philippe, Da Costa, Lagrive)

 

 

po 2. hodině

Ve druhé hodině závodu došlo ke dvěma důležitým věcem. Tou první byl pád Igora Jermana, který s motocyklem Yamaha rakouského týmu #7 YART havaroval a vypadl tak z první desítky. Tou druhou byl problém s hydraulikou týmu Suzuki #72, který vedl kategorii Superstock. Zastávka v boxů ovšem tým poslala z průběžné první desítky na konec té třetí. V čele Superstock kategorie je tak na 14. místě jedoucí tým Qatar Endurance. Náročné podmínky dobře svědčí továrnímu stroji BMW #17, který se nyní pohybuje těsně za nejlepší Top Ten, ovšem v čele kategorie Open.

 

Smůlu měl vedoucí tým #2 SERT. William Costes zajel mimořádně k výměně pneumatik. V době, kdy dráha byla místy ještě mokrá, ale sluníčko jí rychle vysoušelo, nechal si Costes nazout suché pneumatiky. Bohužel risk mu nevyšel a dvakrát se po chybě dostal do štěrku. Na čelo závodu se tak dostal tým GMT94, který má nyní náskok na oba tovární týmy Suzuki.

 

Skvěle postupoje zatím Maco Moto Racing, který se během druhé hodiny dostal již na 6. místo.  Pravidelná zastávka však vrátila tým i tak na dobré 8. místo.

 

RMT 21 Racing nyní v sedle se Švýcarem Sutterem, se také skvěle bije. Druhou hodinu končil na vynikajícím 12. místě.

 

Průběžné pořadí po 2. hodině:

  1.- Yamaha France GMT 94 Ipone 61 kol

  2.- #1 SERT +1:03,059

  3.- #2 SERT +1:03,594

  4.- Infini / Johann Moto -1 kolo

  5.- Phase One Endurance Yamaha -1 kolo

---------------------------

  8.- Maco Moto Racing -2 kolo

12.- RMT 21 Racing -2 kola

 

po 3. hodině

Pohroma pro týmy, které se dostanou do čela závodu, pokračuje. Po Kawasaki France #11 (mimochodem již je oficiálně potvrzeno, že tento tým, i tým #55 National Motos – zaseklá rychlost – odstoupil ze závodu), z prvního místa odcestoval i tým GMT94. Krátce po druhé hodině závodu se v zatáčce Dunlop zakouřilo z výfuků Yamahy YZF R1 týmu Christophe Guyota a to znamenalo konec šancím na vítězství. Tým již v závodě nepokračuje, oficiálně ovšem ze závodu ještě neodstoupil. „Je to pro celý tým nesmírné zklamání,“ říká majitel týmu pan Guyot, který potvrdil únik oleje z motoru jejich motocyklu. „Opustit závod je vždy těžké, zvláště pak ten vytrvalostní, ale my nemáme jinou volbu. Nyní se musíme zaměřit na zisk zlata z jiného závodu, stejně jako tomu bylo v loňském roce. Vrátíme se do Le Mans příští rok, věřte nám!“

 

Na čele se tak usadil první z továrních týmů Suzuki, který ve třetí hodině vodil Matthew Lagrive, jinak také jezdec českého týmu Intermoto Czech. Na druhém místě jezdil druhý z týmů továrny Suzuki #2 SERT.

 

Do závodu se po pádech vrátily týmy Yamaha Austria Racing Teami Motors TV / MV Agusta, ovšem MV Agusta jede na třetím místě od konce (nyní to je 51. místo) a Rakušané dokonce na úplně posledním, 53. místě.

 

Po odstoupení GMT94 se nyní musí Yamaha soustředit pouze na soukromé týmy, z nichž je nejlepší na 4. místě tým Phase One Endurance.

 

V dobré prezentaci pokračuje slovenský Maco Moto Racing, který sice nyní v sedle s Američanem Stantonem ztratil pozici, nicméně 9. místo je i tak skvělé. Německý RMT 21 Racing vstoupil do čtvrté hodiny v sedle s Tomášem Mikšovským, který se nyní drží na jedenácté pozici, v těsném kontaktu mu je ovšem za výfuky BMW v sedle se Stephanem Mertensem.

 

Průběžné pořadí po 3. hodině:

  1.- #1 SERT 95 kol

  2.- #2 SERT +28,750

  3.- Infini / Johann Moto -2 kola

  4.- Phase One Endurance Yamaha -2 kola

  5.- Ymes Folch Endurance -2 kola

---------------------------

  9.- Maco Moto Racing -3 kola

11.- RMT 21 Racing -3 kola

 

po 4. hodině

85 tisíc diváků přítomných na okruhu Bugatti je oproti loňskému roku propad o 5%, organizátoři to přičítají nejen špatnému počasí, ale i školním prázdninám a samozřejmě zvýšenému vstupnému.

 

Na prvních dvou místech jezdí oba tovární týmy Suzuki,když první je SERT #1 a druhý zhruba s půlminutovou ztrátou SERT #2. Velký boj se ovšem odehrává o další místa. Hned o to třetí mezi s sebou tvrdě bojují chlapci z Infionu a Phase One. O čtvrté zase hoši z AM Mota a Folchu. S nimi se chtějí popasovat ve stejném kole jedoucí týmy Acropolis, Endurance 38 a Maco Moto, který se drží na 8. místě.

 

RMT 21 Racing měl tuto hodinu v sedle Tomáše Mikšovského, který německý tým drží na dohled od nejlepší desítky. Aktuálně týmu patří 12. místo.

 

Ve hře již opět není rakouská Yamaha, která krátce poté, co vyjela po opravě z boxů, se do nich vrátila s další poruchou.

 

Skvěle si počíná juniorský tým Suzuki (#72), jenž po svých problémech s hydraulikou a propadu do středu startovního pole opět postoupil směrem nejlepší desítka, při čemž se dostal zpět na vedoucí místo třídy Superstock. Kenny Forey ho dostal právě na vytoužené 10. místo (ano, nemýlíte se, je to ten Forey, který startoval v loňském Magny Cours v závodě WSS za tým Intermoto Czech).

 

Průběžné pořadí po 3. hodině:

  1.- #1 SERT 131 kol  2.- #2 SERT +30,281

  3.- Phase One Endurance Yamaha -2 kola

  4.- Infini / Johann Moto -3 kola

  5.- Ymes Folch Endurance -3 kola

---------------------------

  8.- Maco Moto Racing -4 kola

12.- RMT 21 Racing -5 kola

 

po 5. hodině

POZOR! Tým Maco Moto Racing začal pátou hodinu problémem a propadá se startovním polem. Jak uvedl náš spřátelený server www.roadracing.sk , ztratil slovenský tým díky opravě chladiče 14. minut. MMRT se do závodu vrátil na 32. místě, ze kterého se aktuálně dostal již na 28. pozici.

 

Týmy #7 Yamaha Austria Racing Team a #94 Yamaha France GMT 94 Ipone, oficiálně odstoupily ze závodu.

 

Na čele stále tovární týmy Suzuki. Matthieu Lagrive v této hodině dosáhl zároveň i prozatím nejrychlejšího kola 1:39,969.

 

První informace nám také poskytl Tomáš Mikšovský, který se nyní s týmem RMT 21 Racing drží na vynikajícím 9. místě. „Start byl dobrej, ale po třech kolech nám začalo pršet. Mokro mi sedlo až po pár kolech, protože jsem tady na vodě objel pouze tři kola a nevěděl jsem, jak se budou chovat pneumatiky. Nakonec to nedopadlo nejhůř. Taky jsme měli v boxu malej „crashík“.  Když Matti (Saidel – poznámka) přijel, tak nedobrzdil a ztratili jsme pár vteřin. Vše je ale OK a jedeme dál!“

 

Průběžné pořadí po 5. hodině:

  1.- #1 SERT 167 kol

  2.- #2 SERT -1 kolo

  3.- Phase One Endurance Yamaha -4 kola

  4.- Ymes Folch Endurance -4 kola

  5.- Infini / Johann Moto -4 kola

---------------------------

  9.- RMT 21 Racing -6 kola

28.- Maco Moto Racing -14 kola

 

Po 7. hodině

Za poslední dvě hodiny k výrazním změnám v celkovém pořadí nedošlo. Na čele stále SERT #1 s trojicí Philippe, Lgrive, Da Costa. Tým SERT #2 má na druhém místě ztrátu 2 kola. Na třetím místě je tým Phase One, který má ztrátu 7 kol, ale na který se tlačí Team Acropolis (+3 sekundy) a Ymes Folch (+9 sekund). Skvěle se stále drží německý tým RMT 21 Racing, který i s Tomášem Mikšovským zůstává neustále v Top Ten! Smůlu má slovenský Maco Moto Racing, který po výměně chladiče propadl do čtvrté desítky.

 

Průběžné pořadí po 7. hodině:

  1.- #1 SERT 242 kol

  2.- #2 SERT -2 kolo

  3.- Phase One Endurance Yamaha -7 kola

  4.- Team Acropolis Moto Exp99 -7 kol

  5.- Ymes Folch Endurance -7 kol

---------------------------

10.- RMT 21 Racing -6 kola

35.- Maco Moto Racing -26 kola

 

Maco Moto Racing (Stanton, Pridmore, Nowland)

 

 

Stav po 16. hodině závodu:

 

1.      Suzuki Endurance Racing "2" 522 ujetých okruhů

2.      Team Acropilis Moto Ex99 - 10 okruhů

3.      Infini Yohann Moto Sp. - 14

4.      Suzuki Endurance Rancing "1" -15

5.      RMT 21 Racing Team (Tomáš Mikšovský) – 16

27. Maco Moto Racing  - 46

Stav po 18. hodině závodu:

1.     Suzuki Endurance Racing "2" 580 ujetých okruhů

2. Suzuki Endurance Racing "1" - 15 okruhů

3. Team Acropolis Moto Ex99 - 16

4. Infini Yohann Moto Sp. - 17

5. RMT 21 RRacing Team (Tomáš Mikšovský) - 18 

Stav po 20. hodině závodu: 

1.     Suzuki Endurance Racing "2" 642 ujetých okruhů

2.     Suzuki Endurance Rancing "1" - 13 okruhů

3.     Team Acropilis Moto Ex99 - 15

4.     Infini Yohann Moto Sp. - 16

5.     RMT 21 Racing Team (Tomáš Mikšovský) – 18

Konečný stav závodu po 24. hodině + 1 kole: 

1.     Suzuki Endurance Racing "2" 770 ujetých okruhů

2.     Suzuki Endurance Rancing "1" - 11 okruhů

3.     Team Acropilis Moto Ex99 - 14

4.     Infini Yohann Moto Sp. - 15

6.     RMT 21 Racing Team (Tomáš Mikšovský) – 19

Vítězem 31. ročníku závodu Le Mans se stala tovární trojice Suzuki "2" ve složení William Costes, Guillame Dietrich - oba Francie a Barry Veneman z Holandska. Na druhém místě skončili jejich týmoví kolegové a největší favorité, tedy tým Suzuki "1" ve složení tří Francouzů Vincent Philippe, Mathieu Lagrive a Julien Da Costa. A na třetím místě se umístili jezdci na Yamaze, Gregory Fastre (Belgie), Gregory Leblanc a Anthony Dos Santos - oba Francie. 

SERT tak získal při tradičním závodě 24 hodin Le Mans opět "double", i když určitě ne v pořadí, jak si to přál týmový šéf Dominique Meliand. Vše se rozhodlo po zbytečném pádu Juliena Costy asi ve 3 hodiny ráno. Tento pád "poslal" favorizovaný tým SERT "1" nenávratně dozadu. Naštěstí díky nasazení Pace-Car, neztratila jednička Suzuki mnoho času. A jelikož už dříve odpadli kvůli pádům Kawasaki France a Yamaha Austria a také Yamaha GMT94 po defektu spojky, tak v podstatě nikdo nemohl ohrozit další "double" Suzuki. 

Skvělé šesté místo ovšem putuje do České republiky zásluhou Tomáše Mikšovského a jeho kolegů Matti Seidela (Německo) a Daniela Suttera (Švýcarsko) na Hondě. Je to nejlepší umístění českého jezdce v historii Le Mans - doposud to bylo loňské 7. místo Kuby Smrže.    

Výsledky 31. ročníku Le Mans:

1 2 EWC Suzuki Endurance Racing COSTES W./DIETRICH G./VENEMAN B. SUZUKI 24:01:26.500 770 ujetých okruhů

2 1 EWC Suzuki Endurance Racing PHILIPPE V./LAGRIVE M./DA COSTA J. SUZUKI - 11 kol

3 99 EWC Team Acropolis Moto Exp99 FASTRE G./LEBLANC G./DOS SANTOS A. YAMAHA - 14 kol

4 10 EWC Infini / Yohann Moto Sp. TANGRE J./MICHEL C./TANGRE C. SUZUKI -  15 kol

5 1 72 SST Junior Team Suzuki - LMS JONCHIERE E./FORAY K./DE CAROLIS L. SUZUKI - 17 kol

6 21 EWC RMT 21 Racing Team SEIDEL M./SUTTER D./MIKŠOVSKÝ T. HONDA - 19 kol

7 8 EWC Bolliger T. Switzerland MORILLON D./MIZERA E./SAIGER H. KAWASAKI - 21 kol

8 95 SST Qatar Endurance RT. AJ AL-NAIMI M./AL MANNAI R/DELHALLE A. SUZUKI - 22 kol

69 EWC RT Racing / Motovirus DEVOYON J.L./JOND F./CHEVRE R. SUZUKI - 22 kol

10 110 EWC AM Moto Racing HERNANDEZ S./GUERSILLON P./AUGER F. SUZUKI - 23 kol


Další články sekce