KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. února do 24. února 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

700 závodů Grand Pri třídy 250cc

Foto: Aprilia
700 závodů Grand Pri třídy 250cc
23.10.2008
 

Již sedmistý závod třídy 250cc se o víkendu odjede ve španělské Valencii, v článku naleznete několik historických milníků této série.

Od prvního závodu Mistrovství světa v roce 1949 na ostrově Man, je nedílnou součástí světového šampionátu třída 250 ccm. Závodů této třídy bylo v dosavadní historii odjeto nejvíce, vše díky tomu, že v minulém století se víkend Grand Prix neskládal vždy ze všech kubatur, ale ve většině případů pouze z vybraných tříd, přičemž právě čtvrtlitry byly velmi často zastoupené. Jedinou vážnější technickou změnou, kterou motocykly třídy 250 ccm prošly během své dlouholeté účasti v Grand Prix, byla redukce počtu válců na maximálně dva a počtu převodových rychlostí na maximální počet šest. Tyto změny přišly před sezonou 1970.

Závod č. 1: TT Isle of Man v roce 1949. Absolutně první závod GP 250cc vyhrál irský jezdec Manliff Barrington. S motocyklem Moto Guzzi vyhrál závod dlouhý 425 kilometrů v čase 3:23:13,2 hodiny. Toto bylo jeho jediné vítězství v Grand Prix.

Závod č. 100: GP USA v Daytoně 1964. První návštěva Grand Prix v USA. V závodě zvítězil Alan Shepherd, který se strojem MZ nadělil minimálně jedno kolo všem startujícím, včetně druhého jezdce v pořadí. Toto bylo jediné Shepherdovo vítězství v této třídě.

Závod č. 200: GP Jugoslávie v Opatiji 1972. Renzo Pasolini slavil své jediné vítězství se strojem Aermacchi. Toto bylo jedno ze tří vítězství továrny Aermacchi ve třídě 250 ccm před tím, než společnost převzal Harley Davidson a opětovně postavil tento stroj na startovní rošt roku 1973, tentokrát již ovšem pod svým jménem.

Závod č. 300: GP Francie na Paul Ricard 1981. V závodě zvítězil Tony Mang se strojem Kawasaki a odstartoval tak svou šňůru devíti následných vítězství v jedné řadě. Vyrovnal tak tehdy rekord Mike Hailwooda, který platí i v současnosti.

Závod č. 400: GP Španělska v Jerezu 1989. Luca Cadalora vyhrál s motocyklem Yamaha. Toto bylo jedno z vítězství Cadalory s motocyklem Yamaha, kterých Ital dosáhl celkem sedm. Poté se Cadalora přestěhoval k továrně Honda a získal dvakrát titul Mistra světa.

Závod č. 500: GP Itálie v Mugellu 1996. Pětistou GP třídy 250cc pro sebe rozhodl Ital Max Biaggi při své cestě za třetím titulem v řadě s motocyklem Aprilia.

Závod č. 600: GP Pacifiku v Motegi 2002. Toni Elias se strojem Aprilia získal své vůbec první vítězství v GP své kariéry. V devatenácti letech se v té době stal nejmladším Španělem, který vyhrál nějaký závod DP.


Další články sekce