KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 15. října do 21. října.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

AMA Dragbike Series 2008 Atlanta

Text: Petr Štola, foto: KingRacing.com
AMA Dragbike Series 2008  Atlanta
11.04.2008
 

Na dragsterové dráze Atlanta Dragway se minulý týden konal druhý závod americké národní série dragsterů, slovo konal je však velmi nadnesené. Více v tomto článku.

Závod MTC Elmer Trett Nationals se koná na počest slavného závodníka Elmera Tretta, což byl člověk považovaný za otce moderních špičkových strojů třídy Top Fuel Bike. Trett zahynul v roce 1996 při havárii na dráze v Indianapolisu, kde tehdy zkoušel překonat pětisekundovou hranici v osminkách, kterou krátce předtím překonal Larry McBride. Elmer Trett je dodnes držitelem rychlostního rekordu na pásce vzdálenosti 1/8 míle, na které dosáhl rychlosti 190,43 mph (cca 306,6 km/h). Na okruhu Atlanta Dragway bylo pro diváky a fanoušky dragsterů připravených celkem pět profesionálních kategorií (Top Fuel, Funnybike, Pro Mod, Pro Stock, Pro Street), dále tři polo-profesionální třídy (Super Street, SuperSport, Real Street) a šest sportovních tříd (Top Gas, Super Comp, Street Fighter Pro ET, Street ET).

 

329 závodníků bylo připraveno zasáhnou do 17. ročníku dragsterového závodu MTC Elmer Trett Nationals, který byl zároveň druhým letošním podnikem osmidílného národního šampionátu AMA Dragbike Series. Bohužel na dráhu Atlanta Dragway si zasedlo počasí, které jí až na několik výjimek neustále skrápělo silným deštěm. Nový povrch dráhy navíc začal propouštět mastné skvrny z čerstvého asfaltu. Přestože v neděli ráno přestalo pršet, byla dráha ve velmi špatném stavu. Nakonec se podařilo pořadatelům upravit dvousetmetrový úsek a tak závody se mohly rozjet alespoň na nejkratší vzdálenost 1/8 americké míle. Krátce po poledni začal startér Tony Williams pouštět jednu dvojici za druhou, přesto se nepodařilo celý závod dokončit, když v některých kategoriích byly absolvované pouze vyřazovací kola. Celý program byl ve 22:00 hodin ukončen s příchodem rosy, která opět vytvořila nebezpečný vlhký povrch nového asfaltu. Zbytek tohoto závodu bude dokončený v červnu při závodě AMA Dragbike Series v Bristolu.

 

A jak že dopadly kategorie, které stihly absolvovat své finálové jízdy?

 

Sedminásobný šampión USA třídy Top Fuel Larry „Spiderman“ McBride odstoupil ze závodu ještě před jeho zahájením, později však připustil, že své předčasné rozhodnutí učinil v domnění, že organizátoři nedokáží připravit dráhu pro závody profesionálních kategorií, a protože ze stejného důvodu k rozjížďkám nenastoupil ani Chris Hand, postoupil v kategorii Top Fuel do finále Arnmon Furr, který poté v něm zajel čas 4,552. Furrovi se v bristolském finále postaví druhý nejlepší, kterým byl Ray Cason z floridské Tampy. Ray tam dal čas 4,727 a skončil druhý.

 

Třída Funnybike své finále nestihla absolvovat a tak bude v Bristolu finální jízdu připravovat pro Keitha Lynna (ZX-11), jenž ve své první nedělní jízdě zajel skvělých 4,17. Lynn bude v Bristolu čelit ataku Marka Paquetta, který se svou ZX-9 postoupil díky časům 4,489 (1. kolo) a 4,539 (2. kolo). Třída Pro Mod bude mít v Bristolu na programu finálové jízdy vytvořené z dvojice Michael Phillips a Jack Young, která svá stroje Suzuki dopravila do cíle nejrychleji. V podání Phillipse to bylo v čase 4,292, zatímco Young zajel svou 1/8 míle za 4,322. Třída Pro Stock má stejně jako Top Fuel kompletní závod, stejně jako v případě nejsilnějších Top Fuel tomu pomohl malý počet startujících, když v této třídě to byly pouhé tři stroje. Vítězem se tedy stal Paul Gast, který časem 4,495 porazil Ryana Schnitze o 0,154 sekundy. Zatímco ve třídě pro Stock to byly pouhé tři stroje, ve třídě Pro Street nastoupilo celkem 17 borců, kteří se dostali až na práh semifinálových jízd. V červnovém Bristolu se tedy do semifinále podívá čtveřice Steve Jester, Mike Slowe, Ralph Bud Yoder a Curtis McDougald, který byl zároveň s časem 4,821 nejrychlejším ve čtvrtfinálových soubojích.

 

Poloprofesionální třídy se všechny dostaly na hranici semifinálových bojů, amatérské vzhledem k velkému počtu motocyklů jsou po dvou absolvovaných kolech.

 

 

Další články sekce