KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. února do 24. února 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Bridgestone - Michelin 9:3

Text: Jiří Mikšík, Foto: Yamaha
22.08.2008
 

Po závodě v Laguna Seca se na pneumatikářskou firmu Michelin snesla ze strany jezdců obouvající pneumatiky této francouzské značky obrovská kritika. Mezi Top ten byli v USA pouze čtyři jezdci na Michelinech a nejlepší z nich skončil jako 4., stupně vítězů patřily pouze pilotům na Bridgestone. Ovšem Brno dopadlo pro Michelin ještě hůře, Top osm pilotů mělo obuto japonské pneumatiky, na Michelinech dojeli v Top ten pouze devátý Andrea Dovizioso a desátý Jorge Lorenzo. Aktuelní stav vítězných závodů kubatury MotoGP je tak letos 9:3 v neprospěch Michelinu.

A v čem byl v Laguna Seca ten hlavní problém? U Michelinu si mysleli, že bude v USA hodně teplo a tak vzali s sebou především tvrdé směsi. Když však teplota zůstala hodně nízko, tak se nedali tyto pneu pořádně zahřát a tak museli někteří jezdci Michelinu dokonce vyrazit s intermediálními pneumatikami, jiné nebyly totiž k dispozici.

A bylo hodně zle. Především Colin Edwards a Nicky Hayden si vůbec nebrali před ústa žádné servítky a odpovědným lidem u Michelinu vmetli dokonce do tváře slova jako diletantismus a arogance.
Nejvyšší odpovědný muž za Michelin během závodních víkendů je Jean-Philippe Weber a ten prohlásil: "Naše komunikace mezi týmy a jezdci musí být efentivnější. Není možné aby jen Michelin určoval strategii. Když prostě chce nějaký jezdec měkkou gumu, s kterou ujede celý závod, tak ji prostě musí dostat a nemůže zde být výmluva na to, že tyto pneu momentálně nejsou".Hlavní problém u Michelinu vznikl vloni zavedením limitu pneumatik na jeden víkend. A od tohoto nového pravidla se u Michelinu vyskytly velké problémy, neboť Michelin musel už svou startegii stanovit několik dní před závodem.

Důsledek byl jasný: Buď byly podmínky na místě dopředu špatně odhadnuty a bylo to hodně špatné, nebo dobře a v tomto případě byl Michelin konkurence schopný.
Motocykly o obsahu 800 ccm jezdí totiž zatáčky větší rychlostí než jejich předchozí verze o větším obsahu a tak piloti nemají skoro žádnou šanci problémy s pneumatikami "vyřešit" svým jezdeckým uměním.

Navíc, Bridgestone od samého začátku vsadila na pneumatiky, které fungují při větším rozdílu teploty, mohou být tedy využity při takových či jiných teplotních podmínkách a to Michelin zatím nedokázal.

Po brněnském tréninku byli přední jezdci Michelinu hodně kritičtí. Jezdec týmu Yamaha Tech3, zkušený Edwards říkal: Po 5 absolvovaných kolech je přední pneumatika na novém asfaltu nepoužitelná. Letěl jsem snad v letadle 18 hodin jen proto, abych si jako cíl dal dojet v Top ten, Od roku 1998 jezdím pro Michelin, ale nyní jsem hodně naštvaný a bezradný". A pokračoval dále: "Zdá se že Valentinovo rozhodnutí bylo ze zlata. Můj motocykl Yamaha Tech3 funguje perfektně, všechno je okay, jen pneumatiky né.
Jsem zvědav, jak dlouho si to nechá líbit tým a továrna, kteří investují do pneumatik milióny ročně.
V závodě to bude totální debakl..." A dle výsledků měl bohužel pravdu!

Ve výsledcích skončilo na prvních osmi místech osm jezdců na pneumatikách Bridgestone, následovali pouze Dovizioso a Lorenzo na Michelinech, opět dva na Bridgestonkách (Hopkins a Guintoli) a pak byli až do konce výsledkové listiny seřazeni ve vzorném šiku od 13. místa níž Toseland, Edwards, Pedrosa a De Puinet. K tomu snad netřeba ani komentáře...

Ještě před závodem měl Dani Pedrosa šanci na titul, nyní už ji ztratil a řekl: "Totální propadák, nejhorší závod mé kariéry. Nejel jsem závod, nýbrž jsem kroužil po okruhu s jediným přáním, udržet se v sedle motocyklu a nespadnout. Ty pneumatiky byla tak špatné, že se to ani nedá popsat. Vpředu žádný grip, vzadu žádný grip. Jezdil jsem o 2 až 3 vteřiny pomaleji než Rossi a Stoner a přesto jsem dvakrát málem spadl. Michelin se musí drasticky zlepšit, jinak....", říkal hodně naštvaně tovární jezdec Hondy po brněnském závodě.

Jen na samý závěr. Rossiho rozhodnutí přejít k Bridgestone se tedy ukázalo jako trefa do černého, i když na začátku sezóny to na takovou dominanci Bridgestone rozhodně nevypadalo, ba naopak. Ale už tehdy řekl sedminásobný mistr světa Valentino Rossi celkem důrazně: "Moje rozhodnutí přejít k Bridgestone bylo správné, však se ještě uvidí."
A viděno dnešníma očima, měl "The Doctor" zase jednou plnou pravdu!




 


Další články sekce