KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 20. května do 26. května 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Honda a Grand Prix

Text: Jiří Mikšík, Foto: Honda
06.12.2008
 

Pokud se zeptáme Honda, tak co znamená opravdu tato značka v Grand Prix? Měřeno pouze očima čísel, tak je to celkem 623 vítězství, včetně 13 do 50 ccm, 164 do 125 ccm, 203 do 250 ccm, 35 do 350 ccm a 208 do 500 ccm / MotoGP. Při přímém srovnání s jeho velkým japonským rivalem, tak Yamaha získala celkem 492 vítězství, z toho 160 v královské kubatuře.

Primát Hondy je tedy nejen početní, ale i technologický: Honda už měla motocykly vybavené jedním, dvěma, třemi, čtyřmi, pěti a šesti válci, zavedla technologii oválných  pístů, zavedla výrobu továrních prototypů, tedy motocyklů postavených v malých sériích.

Sám zakladatel firmy, Soichiro Honda (na archivním snímku), byl závodníkem, i když automobilovým. Ale právě on chtěl, aby motocykly Honda trumfovaly po celém světě a to se mu také podařilo.

Pokud se podíváme na některé příklady, tak i tak velcí jezdci, jako třeba Mick Doohan (celkem 5 let), nebo Valentino Rossi (3 roky), se častokráte cítili u Hondy jako nevolníci a nemohli vůbec uplatnit svůj talent při vývoji motocyklu.

Továrna Honda vstoupila a také opustila v historii světový motocyklový šampionát několikrát, a to bez jakýchkoliv rozpaků a nějakého předchozího upozornění.

Jako debut Hondy v motocyklovém šampionátu je zapsán rok 1959, a motocyklový silniční závod proslulé Tourist Trophy na Isle of Man. Ale i zde to trvalo dva roky, než na TT Honda poprvé vyhrála, byl to nezapomenutelný Mike Hailwood, a jeho první vítězství ve třídách 125 a 250 a teprve v roce 1966 pak získal pro Hondu první vítězství na TT v tom nejdůležitějším závodě, tedy do 500 ccm.

Světoví šampióni na motocyklech Honda (seřazeni chronologicky):

Tom PHILLIS, 125 ccm (1961)
Jim REDMAN , 250 ccm (1962,1963); 350 ccm (1962, 1963, 1964, 1965)
Mike HAILWOOD, 250 ccm (1961, 1966, 1967); 350 ccm (1966, 1967)
Luigi TAVERI, 125 ccm (1962, 1964, 1966)
Ralf BRYANS, 50 ccm (1965)
Freddie SPENCER, 250 ccm (1985); 500 cc (1983, 1985)
Wayne GARDNER, 500 ccm (1987)
Anton MANG, 250 ccm (1987)
Eddie LAWSON, 500 ccm (1989)
Sito PONS, 250 ccm (1988, 1989)
Luca CADALORA, 250 ccm (1991, 1992)
Loris CAPIROSSI, 125 ccm (1990, 1991)
Dirk RAUDIES, 125 ccm (1993)
Mick DOOHAN, 500 ccm (1994, 1995, 1996, 1997, 1998)
Alex CRIVILLE, 500 ccm (1999)
Haruchika AOKI, 125 ccm (1995, 1996)
Max BIAGGI, 250 ccm (1997)
Emilio ALZAMORA, 125 ccm (1999)
Daijiro KATO, 250 ccm (2001)
Valentino ROSSI, 500 ccm (2001); MotoGP (2002, 2003)
Andrea DOVIZIOSO, 125 ccm (2004)
Thomas LUTHI, 125 ccm (2005)
Dani PEDROSA, 250 ccm (2004, 2005)
Nicky HAYDEN, MotoGP (2006)




Další články sekce