přihlášení pro registrované
jméno:
heslo:
registrovat zapomenuté heslo
 
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 20. listopadu do 31. prosince.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Jak začít závodit s dragsterem...

Yvona Kneblová; foto: Petr Štola
Jak začít závodit s dragsterem...
25.03.2008
 

Rozhovor s vedoucí střediska AČR Czech Drag Centrum, paní Yvonou Kneblovou o tom, jak začít závodit v dragstrovém seriálu.

Takže, co tedy mám udělat, když se chci s vámi sklouznout?

“Pro první kontakt s dragsterovým závoděním se můžeš přihlásit přímo na jednotlivých závodech MČR Czech Drag Serie do třídy příchozích – Public Bikes. To je třída, kde můžou startovat sériové motocykly s platným technickým průkazem a s platnou technickou kontrolou. Jezdec musí mít platný řidičský průkaz. Po vyplnění přihlášky do závodů ti bude přiděleno startovní číslo a vystavena jednorázová licence (400 Kč). Ta však nemůže být vystavena jezdci mladšímu 18-ti a staršímu 45 let. Dále zaplatíš pojištění pro případ vzniku škody způsobenou motorovým vozidlem na sportovním podniku, která stojí 75 Kč. Poslední věcí před samotným vjezdem na trať je povinná rozprava jezdců, kde ti bude vysvětlen systém závodu „canonball“, systém časomíry, no a hlavně jak se na trati bezpečně chovat, abys nezpůsobil sobě, či někomu jinému jakoukoli újmu.“

 

Hele, nezačínej s těmi neznámými slovy, co to je to o tom střílení?

“U nás, ale i v Evropě je v této třídě rozšířen systém „canonball“. To znamená, že jedeš čtyři jízdy, z nichž se ti ta nejhorší škrtá a zbylé tři časy se sečtou, přičemž ten kdo dosáhne v součtu nejmenšího času vyhrává. Není tím však dotčen systém startu ve dvojicích, kde si užiješ svoji dávku adrenalinu.“

 

Jak vypadá trať?

“Závody MČR Czech Drag Serie jsou pořádány na vysoké profesionální úrovni podle evropských řádů. Celá čtvrt mílová trať i dojezdová plocha, která je pro tvou informaci dvojnásobné délky než ta závodní, je od diváků oddělena bezpečnostní zónou a po celou dobu závodu je hlídána  pořadatelskou službou. Ta zároveň dbá, aby se návštěvníci závodu nepohybovali mimo jim vyhrazené zóny. Samozřejmostí jako u jiných motocyklových sportů je přítomnost Záchranné i hasičské služby, sociálního zázemí i služeb pro občerstvení.“

 

Musím nějak speciálně upravovat můj bajk?

“Pokud budeš jezdit třídu Public Bikes,  tak na motorku nemusíš ve své podstatě ani sáhnout. Pouze při závodě musíš sundat zrcátka a přelepit páskou světla a směrovky, které by se při pádu mohly roztříštit.“

 

Musím mít nějaký speciální skafandr?

“Požadavky nejsou nijak speciální. Ale v krátkosti. Musíš mít  koženou bundu, kalhoty a rukavice. Obuv musí být též kožená a vysoká tak, aby byly chráněny kotníky a mohla s oděvem tvořit úplnou ochranu. Musíš mít homologovanou přilbu, která ti dobře padne. Její hledí nesmí být z tříštivého materiálu.“

 

Co když se rozbiju já?

“Jak už jsem říkala, se všemi jezdci pořadatel před závodem uzavře pojistku  pro případ způsobení škody motorovým vozidlem na majetku v rámci závodu. Případné úrazové pojištění je na jezdci.“

 

A budu mít kde toho svýho rozbitýho miláčka kde spravit?

“Po celou dobu konání závodu mají jezdci v uzavřeném depu vyhrazený prostor, kde může parkovat a opravovat svůj motocykl. Do depa je divákům vstup zakázán. Pouze v polední pauze je depo otevřeno a diváci se tak mohou blíže seznámit s technikou strojů a s jezdci.“

 

Co když mě to začne fakt bavit?

“Předně si budeš muset,  udělat celoroční licenci závodního jezdce, pro níž je potřeba vyplnit „Žádost o vystavení licence jezdce“, nechat ji potvrdit lékařem a poslat ji spolu s kopií o zaplacení poplatků na adresu střediska Czech Drag Centrum, nebo ji osobně předat a zaplatit na školení jezdců, které je pro jezdce povinné. S touto licencí můžeš startovat v jakékoliv dragsterové třídě.“


A s mojí sériovkou můžu jet co?

“Pro starší 17-ti let by v úvahu připadaly třídy Street 10,5, což jsou sériově vyráběné motocykly bez rozdílu objemu, které mají TP, RZ a platnou STK. Street Twin 12, to jsou motorky  typu Chopper, Custom a Cruiser s maximálně dvouválcovým motorem, které mají TP, RZ a platnou STK. U obou kategorií je povolena úprava výfukového systému, karburátorů a vzduchových filtrů. Ovšem chceš-li mít úplný přehled o tom, co lze na motocyklu vylepšit, koukni se na technické předpisy pro dragstery, jsou na našich stránkách (www.dragster.cz), v nich se dozvíš víc.“

 

Ale já bych chtěl do budoucna to motorku úplně překopat...

Začínáme s mladými jezdci ve věku od 7 do 10 let, pro které máme letos nově koncipovanou třídu Junior Dragster 50, která má časové omezení je 17,9s  na ¼ míle a 12,9s na 1/8 míle. Zde mohou startovat motocykly speciální konstrukce pro závody dragsterů s motorem pocházejícím z běžné sériové výroby o objemu maximálně 50 ccm. Pro jezdce ve věku od 11 do 16 let je tu zcela nová třída Teenager dragster 125 s časovým omezením 14,9s na ¼ míle a 8,9s na 1/8 míle. Opět jako v třídě předešlé jde o motocykly speciální konstrukce pro závody dragsterů se čtyřtaktním jedno nebo dvouválcovým motorem, pocházejícím z běžné sériové výroby (kategorie 11kW) o maximálním objemu 125 ccm. Pro jezdce od 15 let je třída National Dragster 600. Pro jezdce od 17 let jsou už dostupné všechny ostatní třídy speciálů – Super Street Bike, Modified Street Twin a královská třída Competition Dragster. Technická specifika jednotlivých tříd jsou zveřejněna na webových stránkách autoklub.cz a dragster.cz.“

 

A kde tedy letos jedete?

“Letošní seriál Czech Drag Serie – Mistrovství ČR motocyklových dragsterů se skládá z pěti závodů. Tři se pojedou v Hoškovicích u Mnichova Hradiště, jeden v Tchořovicích u Blatné a jeden v Bechyni. Stejně jako vloni je i letošní závod Drag Day v Hoškovicích 21. - 22. června mezinárodní. Uvidíme zde opět českou elitu v souboji s jezdci z Evropy. Navíc zde uvidíme závod evropské  třídy Super Twin Top Gas a závod HD V-Rod Destroyer Cupu. Každopádně více o těchto závodech naleznete na www.dragster.cz.“

 

Další články sekce