KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 11. února do 17. února 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Jedno kolo s Kubou - Losail

Text: Jakub Smrž, foto: Petr Štola
Jedno kolo s Kubou - Losail
13.03.2009
 

I nyní Vám přinášíme exkluzivní pohled na trať očima Jakuba Smrže. Nechte se vtáhnout do rytmu rychlého kola na této exotické trati.

Jakub Smrž o okruhu Losail International Raceway:
“Okruh Losail patří k těm okruhům, kde si jezdec zrovna moc neodpočine. Na cílovou dlouhou rovinku zapomeňte. Ostatní rovinky jsou už jen krátké a všechny zatáčky na sebe velmi rychle navazují. Tak pojďme na to! Do první zatáčky po startu je potřeba brzdit co nejpozději už i z toho důvodu, že je to místo, kde se dá dobře a často předjíždět. První zatáčka je hodně táhlá a je velmi dobré si v ní udržet co nejvyšší rychlost a zároveň se nenechat na výjezdu vynést úplně navenek, kvůli nájezdu do následující levé zatáčky. Druhá zatáčka je takovou pastí a není dobré do ní najet úplně ostře na brzdy, protože levá strana pneumatik může být trochu vychladlá, jelikož předchozí dvě zatáčky jsou přesně na druhou stranu a navíc je mezi nimi zhruba kilometrová cílová rovinka. Při výjezdu ze zatáčky č.2 je znova velmi důležité zůstat co nejvíce vlevo, neboť následuje rychlá pravá, která se dá, i když to zrovna často nevyjde, jet na plný plyn. Následují další dvě pravé, které se dají jet v jednom oblouku jen s drobným narovnáním motorky a pak už jenom dát znova co nejvíce plynu předtím, než se dostanete k nejpomalejší zatáčce, v níž opět rozhodují brzdy. Tahle levá zatáčka (č. 6) se jezdí na jedničku a rozhoduje stopa na výjezdu, protože právě tam se podle stopy může přidávat. Následuje táhlá pravá, která mění trochu rádius a za ní je takovej zrádnej protahovák, levá a hned pravá. Kdysi jsem si tam „přivodil“ bezvědomí. Zrádný je to v tom, že se to překlápí přes mírný hrb a dost slušně to dokáže zneklidnit motorku. Vzápětí přijde na řadu další pomalá levá, přičemž je potřeba se soustředit na co nejlepší výjezd, protože po ní následuje delší rovný úsek pořád se jemně utahující doleva. Přesně zde dostává kontrola trakce zabrat! Pak se brzdí a podřazuje na čtvrtý rychlostní stupeň do rychlé pravé. Dá se hodně vydělat na tom, když se do ní dobře trefíte a udržíte rychlost. Následuje další rychlá pravá, kraťounká rovinka a další pravá, která je však trošku pomalejší, než předešlá zatáčka. Na výjezdu je potřeba dát si pozor na nerovnost, která dokáže také celkem slušně rozházet bike, v tom horším případě zavinit pád. Po jejím projetí se však musíte soustředit na to, abyste co nejrychleji přejeli na pravou stranu, kde se brzdí do levé předposlední zatáčky a posléze do cílové pravé. V sekci těchto dvou zatáček se rozhodují finální souboje, kdo je lepší na brzdy, má tu velké plus. Ještě však není vyhráno, protože i výjezd z poslední zatáčky je důležitý a má velký vliv jak rychlost tak top speed. Šachovnicový prapor je až ve druhé třetině cílovky, takže se na rovince často ještě hodně přetahujeme..“

 

Losail International Raceway

 

 


Další články sekce