KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 17. června do 23. června 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Kawasaki definitivně oficiálně - tedy továrně, skončila

Text: Jiří Mikšík, Foto: Kawasaki
09.01.2009
 

AKTUALIZOVÁNO Po dlouhých spekulacích oznámila Kawasaki dnes svůj odchod ze scény MotoGP. Podívejme se ale trochu za kulisy a zjistíme, že se to v podstatě dalo očekávat.

Ačkoliv měla Kawasaki v roce 2008 v zádech movitého sponzora Monster, tak se její jezdci pohybovali většinou v poslední třetině celého pole. A také nejnovější testy na Phillip Islandu společně s Rizla Suzuki nenaznačily žádné zlepšení, ba naopak. A tak ultimátum na šéftechnika Ichira Yodu, že motocykly musí být v roce 2009 konkurence schopné, bylo spíše vyhození než varování. Každý kdo motorkám trochu rozumí musí přece vědět, že v období 2 měsíců dohnat ztrátu dvou vteřin třeba na Suzuki je nemožné, to nedokáže ani genius. Navíc když sami jezdci potvrzují, že to trochu „hapruje“ a to na všech frontách.

Tovární tým Kawasaki MotoGP spotřeboval ročně 50 – 60 milionů Euro, z toho třetina bylo pokryta sponzorem Monster.

Podíváme-li se na Kawasaki Heavy Industries, tak zjistíme že motocyklový závodní tým je sice hodně drahý, ale na straně druhé pouze malou součástí firmy, kde se vyrábí například lodě, turbíny či třeba i vlaky.

A když se k tomu připočítá a hodně se hodí do celého schématu celková hospodářská krize, tak se nelze tomuto kroku zas tak moc divit.

Musíme si uvědomit, že i ti největší manažéři jsou také lidé a především Japonci jsou hrdi na svou továrnu a jejich úspěch. A od toho byl současný tým MotoGP vzdálen mílovými kroky. Navíc když Kawasaki byla zvyklá na úplně jiné výsledky, tedy podíváme-li se do historie. Ta novodobá už tak úspěšná není.

Koncem 70-tých a začátkem 80-tých let získala Kawasaki zásluhou Toni Manga a Korka Ballingtona celkem osm titulů mistra světa ve dvěstěpadesátkách a ve třistapadesátkách. Navíc závody těchto tříd vyhrávali na zelených motocyklech také Australan Gregg Hansford či třeba Francouz Jean Francois Baldé. V roce 1983 se ale Kawasaki oficiálně stáhla ze světa Grand Prix a začala se věnovat pouze superbikům a vytrvaleckým závodům.

Po 20-ti letech abstinence se vrátila Kawasaki do MotoGP. Ovšem viděno očima výsledků, byla to spíše trnitá cesta než nějaká pohádka. Za 6 let účinkování si nepřipsala jediné vítězství, jediné Pole position. Třikrát získali jezdci na zelených motocyklech 2. místo (Jacque – Shanghai 2005, Nakano – Assen 2006, de Puinet – Motegi 2007) a jedenkrát 3. místo (Nakano – Motegi 2004).

V konečném pořadí šampionátu pak dopadli následovně:
2003 – 22. Garry McCoy (11 bodů), 23. Alex Hofmann (8), 26. Andrew Pitt (4)
2004 – 10. Shinya Nakano (83), 15. Alex Hofmann (51)
2005 – 10. Shinya Nakano (98), 17. Olivier Jacque (28), 19. Alex Hofmann (24)
2006 – 14. Shinya Nakano (92), 16. Randy de Puinet  (37)
2007 – 11. Randy de Puinet (108), 15. Anthony West (59), 20. Roger Lee Hayden (6), 22. Fonsi Nieto (5), 23. Olivier Jacque (4)
2008 – 16. John Hopkins (57), 18. Anthony West (50), 20. Jamie Hacking (5)

Už začátek v roce 2003 nebyl zrovna přesvědčivý. Kawasaki ZX-RR ve třídě MotoGP vypadala spíše jako upravený superbikový motocykl, v každém případě proti stávajícím motocyklům jiných značek jako jejich starší bratr. Nejlepší výsledky Garry Mc Coy jako devátý v Le Mans a na wild card startující Alex Hofmann dojel v Assenu desátý.

O rok později, tedy 2004, se Švýcaru Eskilu Suterovi podařilo na Ninju ZX-RR vyrobit nový podvozek, do kterého dodali Japonci motor. A místo McCoye a Pitta přišel Alex Hofmann a především Shinya Nakano.

Tento rok v podání Kawasaki je poznamenán především doslova šíleným pádem  Shinya Nakana na cílové rovince v Mugellu, kdy při obrovském Highspeedu se japonskému jezdci skoro nic nestalo. A japonský samuraj se na Bridgestone pneumatikách zasloužil o první podium pro Kawasaki, a to dokonce na domácí trati v Motegi.

Ovšem za kulisami to mezitím vřelo. Veškerá moc přešla do japonských rukou a degradovala vlastně Haralda Eckla – týmového šéfa jako pomocníka japonských manažérů. Tím se začal psát pomalu ale jistě – viděno dnešníma očima – konec Kawasaki.

A v roce 2005 chybělo také nějaké výrazné zlepšení. Jediným světlým okamžikem bylo deštivé druhé místo testovacího jezdce Oliviera Jacqueho v Číně. Hofmann pronásledovaný zraněními pak byl na konci sezóny propuštěn.

O rok později, tedy v 2006 přišel do týmu závodní ředitel  Japonec Ichito Yoda, a to údajně i tajemstvími od  Yamahy. Shinya Nakano byl sice druhý v Assenu, ale po celkovém 14. místě tovární tým Kawasaki opustil. A místo Hofmanna dostal šanci král pádů, Randy de Puinet. Ten jezdil sice výborně kvalifikace, ale v tabulce se to neprojevilo, ba naopak.

Rok 2007 znamenal nástup nového managera, tedy Belgičana Michaela Bartholemyho, když Haraldu Ecklovi byla definitivně sebrána veškerá moc. Na výsledkách se to ovšem neprojevilo. Francouz Olivier Jacque byl jednoznačně  „přepracován“ a místo něho dostal od Doningtonu šanci dešťový specialista Anthony West. Randy de Puinetovi nestačilo ani druhé místo v Motegi k zachování místa v továrním týmu, neboť přišel nejen John Hopkins, ale především jeho sponzor Monster.  Důvodem příchodu tohoto sponzora byl vlastně jeden jediný výsledek, a sice Laguna Seca. A tu viděli „slepí“ lidé z Monsteru v růžových brýlích: 6. De Puinet, 7. West, 10. Roger Lee Hayden.

A následoval nejhorší rok Kawasaki vůbec, tedy 2008: John „Hopper“ Hopkins bojoval celý rok více méně sám se sebou, než se soupeři…!  Jeho stájového kolegu Anthony  Westa všichni zase jen kritizovali a Australan tomu psychicky podlehl.

V soutěži konstruktérů patřila Kawasaki červená lucerna, v týmovém žebříčku skončil tým Kawasaki Monster nejen za týmem s jedním jezdcem - Scot Honda, ale dokonce i za Pramac Ducati…

AKTUALIZOVÁNO: Oficiální tisková zpráva Kawasaki k odstoupení z MotoGP:
Tokio, 9. ledna 2009 - Kawasaki Heavy Industries, Ltd. oznamuje, že pro rok 2009 ukončuje veškeré závodní aktivity v MotoGP.
Uprostřed rychlých změn obchodního prostředí, činí Kawasaki veškeré prostředky pro obranu těžké situace. Světové hospodářství se pravděpodobně kvůli významnému dopadu finanční krize nedokáže v brzké době dostat do původních hodnot. Kawasaki se proto rozhodla ukončit své aktivity v MotoGP a využít své hospodářské zdroje efektivněji.
Kawasaki nadále bude pokračovat v závodních aktivitách v sériově vyráběných motocyklech, stejně jako i nadále bude podporovat své hlavní závodní partnery.
Kawasaki by ráda poděkovala všem svým fanouškům a všem, kteří nám dávali pomoc při našem posunu kupředu.
Pan Yoshio Kawamura, generální ředitel Kawasaki Motors Racing B. V. hluboce oceňuje práci a zaujetí všech členů týmu MotoGP.

 


Další články sekce