KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. června do 24. června.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

KTM přestala podporovat stopětadvacítky a výsledek se dostavil"

Text: Jiří Mikšík, Foto: KTM
16.04.2008
 

Předsezonní horký kandidát na titul, Japonec Tomo Koyama je v MS na 20. pozici, z jeho značkových kolegů je Španěl Pablo Nieto 15., Ital Raffaele De Rosa 18. - na snímku - a další Španěl Esteve Rabat na místě 19.

Letos se sponzor Repsol rozhodl přejít z Hondy na KTM, ovšem výsledek je ještě horší než loňský. Vloni zajeli jezdci 125 cc v barvách Repsolu a na Hondách dvě třetí místa, Esteve Rabat v Šanghaji a Bradley Smith v Le Mans. A jak vypadá jejich zatímní letošní bilance ? Španěl Esteve Rabat má na svém kontě po třech závodech 4 body za 12. místo v Jerezu. Jeho týmový kolega a krajan Marc Marquez dva závody pro zranění nejel a v Estorilu dojel jako 18. Sumasumárum nic moc. Ve dvěstěpadesátkách je další jezdec v barvách Repsolu, Julian Simon, prozatímně se ziskem 23 bodů na 8. místě….

Ještě hůře se daří týmu Onde 2000-KTM. Majitel stáje Cirano Mularoni je letos aktivní ve všech třech kubaturách. Japonec Yuki Takahashi jede ve dvěstěpadesátkách velmi konstantně (4. místo) a nováček MotoGP, Andrea Dovizioso, překvapil snad všechny pochybovače. Ale vraťme se nazpět. Veterán této kubatury Pablo Nieto si koupil své místo v týmu za nemalou částku Euro s tím, že bude tento syn legendárního Angela Nieta (13-ti násobný mistr světa, vítěz 90 závodů GP) jezdit hodně vpředu, ovšem materiál, který má od KTM k dispozici, není zrovna ten nejlepší.

A další příklad. V roce 2007 se tento tým nazýval Seedorf-Derbi, nyní je to „ISPA KTM Aran“ Majitel týmu Stefano Bedon si musí rvát vlasy. Vždyť vloni tento horkokrevný „Talián“ díky našemu Lukáši Peškovi slavil dvě vítězství v Grand Prix (Šanghai a Phillip Island), k tomu přidal pražský jezdec další čtyři podiová umístění a celkově skončil Lukáš Pešek, jak jistě všichni dobře víte, na skvělém 4. místě celkově! Ovšem Stefano Bedon byl nenasytný, místo aby zůstal jedním z několika týmů Aprilia/Derbi, tak přešel ke KTM. A jelikož Pešek dle slov Haralda Bartola – závodního ředitele KTM – je moc velký, stejně jako další z kandidátů na uvolněné místo, Brit Bradley Smith, tak si pořídil jednoho malého, a zkušený Japonec Tomoyoshi Koyama – vloni třetí v MS, měl letos jet o vysněný titul. Skutečnost je ale úplně jiná. Loňský vítěz z Barcelony a třetí muž konečného pořadí má na svém kontě po 3 závodech hubené 3 bodíky a je na 20. místě.

Závodní ředitel KTM, Harald Bartol se sice snaží uspokojit satelitní zákazníky, ale zároveň přiznává, že v oddělení Road-Racing KTM pracuje (s vyjímkou mechaniků při závodech Grand Prix) pouhých 10 lidí a ti musí připravovat vedle 50 motocyklů pro Rookies-Cup v Evropě a USA, také stroje pro MotoGP-Academy a navíc být k dispozici týmu Emilia Alzamory ve španělském šampionátu CEV. A nesmíme zapomenout jedno, kubatura dvěstěpadesátek má pochopitelně přednost a Fin Mika Kallio vede tabulku MS.

„Pro 125- ky máme připraven nový podvozek, který dá jezdcům více důvěry v přední kolo, ale…Teprve v květnu se bude testovat, takže do závodu ho můžeme nasadit nejdříve zřejmě až po letní přestávce. Je zde ale jeden problém, který z týmů si ho bude chtít vůbec koupit? Jako dárek ho nepřenecháme žádnému..“, říká Harald Bartol.

Jediným továrním jezdcem KTM ve stopětadvacítkách je letos Švýcar Randy Krummenacher, ten je ale jak známo po operaci (při tréninku na kole MTB si natrhl při pádu slezinu a ta mu byla později operativně odstraněna) a v tabulce MS je tak pochopitelně bez bodů, když ve svém jediném závodě v Qataru dojel 22.!. Za zamyšlení však stojí, že tento jediný tovární pilot hornorakouské fabriky z Mattighofenu testoval všeho všudy 7,5 dne, tedy méně, než kterýkoliv z jezdců KTM ze satelitních stájí…

Nabízí se ale ještě jedna otázka? Kdo je u KTM zodpovědný za smlouvy a výběr jezdců? Kromě tří Němců - Rakušanů, kteří vyhráli IDM a do kterých investovalo KTM ve třech letech 1,5 miliónu Euro (500 000 ročně) a kteří jezdí nyní úplně jinde (Stefan Bradl, Robin Laesser a Michi Ranseder) je zde několik pilotů, kteří byli přes platnou smlouvu „ukončeni“ a nebyli to zrovna bezejmení jezdci: Arnaud Vincent, Roberto Locatelli, Anthony West, Manuel Poggiali, Shane Byrne…A také Gabor Talmacsi by jistě mohl mluvit!

A přišli Koyama a Bonsey. Toho prvního označoval Bartol během loňské sezóny mnohokráte jako turistu, tento turista ale nakonec skončil v MS 2007 jako třetí. Američan Bonsey získal ve své první sezóně na silniční motorce vůbec! (do té doby jezdil v USA pouze závody Dirk-Track), sice jen pouhé 4 body, a tak byl vyhozen...V Estorilu však dojel na kitové Aprilii holandského týmu De Graaf jako čtvrtý, nejlepší KTM pilotovaná Koyamou skončila na 16. místě...


Další články sekce