KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. února do 24. února 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

MotoGP kontra WSBK

Text: Jiří Mikšík, Foto: Fiat Yamaha a Petr Štola
MotoGP kontra WSBK
26.12.2008
 

Po několika těžkých letech, kdy mistrovství světa superbiků bojovalo o své vlastní přežití, tak v současné době je v tomto mistrovském seriálu vidět jednoznačně stoupající trend, zatímco závody mistrovství světa MotoGP jsou stále méně a méně vzrušující.

Pryč je ta doba, kdy třída MotoGP rostla v popularitě, a to díky napínavým závodům, mimo jiné také duely Valentina Rossiho a Maxe Biaggiho a kdy se zdálo, že světové superbiky jsou na vymření. Naštěstí bratři Flamminiové se od roku 2004 rozhodli "zničit" privilegované postavení týmů a rozhodli se pro zavedení jednotných pneumatik, tedy značky Pirelli. Po určitém přechodném období se ukázalo toto rozhodnutí jako velmi prozíravé.

Prakticky od této chvíle přináší šampionát superbiků každý rok větší a větší vzrušení.

 

Zde je nutno z pohledu českých fanoušků vidět i nepopiratelnou skutečnost, že na na rozdíl od kubatury MotoGP máme ve světových superbicích (a také jsme vždy měli) nějakého českého jezdce a v posledních dvou letech zásluhou Jakuba Smrže také už pilota, který je řazen zásluhou svého jezdeckého umění a rychlosti mezi absolutní Top-10 tohoto seriálu.

Zatímco ve WSBK už v příštím roce uvidíme na startovním roštu další dvě nové značky - Aprilii a BMW - a to ještě v "koutě" čekají MV Agusta a KTM, tak v MotoGP je to bohužel pravý opak.

Italská Aprilia to sice zkoušela s překrásnou RS3 Cube a mimo jiné také s jezdeckým géniem Tetsuyou Haradou, ale raději se stáhla do ústraní. Tým Kennyho Robertse (třeba i jako KTM) jsme už neviděli na závodní dráze více než jeden rok, a příběh Ilmoru, který svou aktivní účast v Mistrovství světa ukončil po jednom jediném závodě, snad hovoří za vše. 

A tak se společně zeptejme, co je více? A podívejme se na obě kubatury nejen očima čísel !

1) Závody MotoGP jezdí normálně jen 18 jezdců, WSBK má startovní rošt obsazen asi 30-ti piloty.

2) Ve třídě MotoGP jsou pouze dva nebo tři jezdci, kteří jsou schopni mezi sebou bojovat o vítězství - a to ještě takový souboj jako na snímku - vidíme v poslední době hodně sporadicky a jejich počet za sezónu bychom mohli spočítat na prstech jedné ruky.., tak v superbicích není souboj hlava na hlavu, rameno na rameni, vůbec žádnou vyjímkou. 

3) V MotoGP vyhráli vloni závody celkem 4 jezdci (Rossi, Stoner, Pedrosa a Lorenzo), ve WSBK se o vítězství podělilo celkem 8 pilotů (Bayliss, Haga, C. Checa, Neukirchner, F. Nieto, Kiyonari, Xaus a Lanzi) a minimálně další tři byli nějakému to vítězství hodně blízko (např. Corser, Biaggi a Fabrizio) - to o něčem takovém se u kubatury MotoGP nedá vůbec hovořit.

4) Pokud srovnáme závodní sezónu 2008, tak zatímco MotoGP nám nabídla celkem 18 závodů královské kubatůry, tak ve WSBK jsme jich viděli 14 x 2 = 28. 

Tento článek není vůbec žádným chvalozpěvem na superbikové mistrovství světa, ale je z něho celkem jasné, proč WSBK ve své popularitě roste, neboť za své peníze dostanete mnohem větší hodnotu sportovního soupeření, a to také i proto, když také "předkrmy" - velmi vzrušující závody supersportů a superstocků - nabízejí takovou vzrušující podívanou, kterou normálně vidíme jen ve třídách stopětadvacítek a dvěstěpadesátek. 


Další články sekce