přihlášení pro registrované
jméno:
heslo:
registrovat zapomenuté heslo
 
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 16. října do 22. října.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Nové tváře v MotoGP

Text: Petr Štola, Foto: Honda
Nové tváře v MotoGP
08.01.2008
 

Do nejprestižnější kategorie silničních závodů motocyklů vstupuje letos pět nováčků, další z nováčků by se mohli objevit těsně před zahájením sezóny.

V roce 2007 byl souboj o nejlepšího nováčka roku v kategorii MotoGP velmi jednoduchou záležitostí. Pouze jeden nový jezdec, který startoval od prvního závodu jako permanentní zástupce vybrané devatenáctky znamenal, že hned po úvodní Grand Prix Kataru bylo rozhodnuto, že se titulem „Rookie of the Year“ bude pyšnit Francouz Sylvain Guintolli, jenž byl také nakonec tímto jednookým králem mezi poddanými, které vlastně ani neměl. V letošní sezóně MotoGP se můžeme ovšem těšit na opravdový souboj mezi nováčky, kterých do této kategorii vstupuje hned několik. Podívejme se tedy na ně a řekněme si, co od nich můžeme očekávat.

 

#3 – ALEX DE ANGELIS (San Marino)

Team Gresini Honda (Honda RC 212V)

Mladý Sanmarinčan, který si svými výkony v posledních letech získal mnoho fanoušků po celém světě. Do Grand Prix vstoupil před několika lety společně se svým bratrem Williamem, který však posléze odešel mezi čtyřtaktáře a dnes plní roli jezdce českého týmu Intermoto Czech v Mistrovství světa Supersport. Alex se však postupně v Grand Prix zabydlel a začal získávat nejeden úspěch, nejedno pódium. Již ve třídě 125 ccm patřil k nejlepším, na vítězství však dlouho čekal. To přišlo až na německém Sachsenringu v roce, kdy se s touto třídou loučil. I po přestupu do dvěstěpadesátek ihned dokázal jezdit mezi nejlepšími, velmi často ovšem padal, čímž každým rokem přišel o možnost bojovat o titul. Nyní tedy vstupuje do nejprestižnější kategorie, kde by chtěl pokračovat ve svém růstu. První testy naznačily, že to nebude mít lehké, nicméně Alex chce věnovat letošní sezónu seznámení se strojem, svou adaptaci pro MotoGP chce podpořit dobrým celkovým výsledkem.

 

#4 – ANDREA DOVIZIOSO (Itálie)

JiR Scot Team (Honda RC 212V)

Andrea je obrovská ikona továrny Honda, které mladý Ital zasvětil dosavadní kariéru. Dovizioso přestoupil do třídy 250 ccm s titulem světového šampióna a prakticky ihned bojoval o další titul i v této třídě. Své kvality předvedl i tím, že dokázal 31 závodů v řadě dokončit mezi nejlepší Top Ten a nebýt letošního výpadku v Misanu kvůli jeho motocyklu, ukončil by kariéru ve třídě 250 ccm naprosto ojedinělým způsobem. Honda ve třídě 250 ccm patří k tomu horšímu materiálu, což dokládá i skutečnost, že v letošní sezóně pojedou tento stroj pouze dva jezdci. Přestože tedy Honda nepatří k tomu nejlepšímu, dokázal Dovi silně vzdorovat špičkovým Apriliim. Nikdy Hondu nezradil a i proto nyní dostal šanci na stejný stroj v nejprestižnější třídě, kde by měl hrát významnou roli. Nebude to pravděpodobně tak silná role, kterou nám předváděl ve dvěstěpadesátkách, nicméně s postupem času věřím, že i v MotoGP bude Dovizioso patřit minimálně mezi nejlepších pět jezdců.

 

#13 – ANTHONY WEST (Austrálie)

Kawasaki Racing Team (Kawasaki Ninja ZX-RR)

Australan West se v loňském roce rozhodl opustit dvoutaktní kategorie. Ve třídě 250 ccm patřil mezi lepší průměr, když jeho kvality výrazně tlumil nedokonalý materiál, jenž ho provázel prakticky celou jeho světovou kariérou. Po jeho přestupu do Mistrovství světa Supersport ihned dokázal své kvality, když ze tří startu na tovární Yamaze YZF R6 dvakrát zvítězil a jednou dojel třetí. Slibnou kariéru v této čtyřtaktní třídě vyměnil za nejistotu, ale odhodláni prosadit se do MotoGP, kde v loňském roce zahájil britským Doningtonem. V roce 2007 absolvoval West 11 závodů MotoGP, z nichž byl desetkrát na bodech. Pětkrát to bylo v nejlepší desítce, kde nejlepší umístění znamenala sedmá místa v Laguna Sece a Motegi. S továrnou Kawasaki podepsal Anthony West smlouvu i pro letošní rok, kdy by chtěl naplno předvádět svůj talent.

 

#48 – JORGE LORENZO (Španělsko)

Fiat Yamaha Team (Yamaha YZR M1)

Mistra světa kategorie 125 ccm a 250 ccm není třeba velmi představovat. Jedněmi zbožňován, druhými nenáviděn. Poslední dvě sezóny zářil s tovární Aprilii ve třídě 250 ccm, kde svou někdy až strojovou jízdou nenalézal na mnohých okruzích soupeře. Svým výkonem si řekl o místo v MotoGP, kde o něj nejvíce usilovala továrna Yamaha. O tom, že to bude mít v nové kategorii těžké i na domácím hřišti svědčí skutečnost, že jeho týmový kolega Valentino Rossi bude sídlit ve zcela odděleném boxu (oficiálně kvůli rozdílnému dodavateli pneumatik, ovšem historie zná více případů, kdy v jednom týmu byly používané dva druhy pneumatik a nestavěla se kvůli tomu mezi jezdci zeď...). Každopádně Lorenzo by měl do MotoGP dodat novou energii, dravost a zápal, tedy věci, které v této kategorii v posledních letech malinko chyběly.

 

#52 – JAMES TOSELAND (Velká Británie)

Yamaha Tech 3 (Yamaha YZR M1)

Opět zde máme nováčka v MotoGP, který přichází z Mistrovství světa Superbike. Jako každý z těchto přestupů je i tento přestup velkou otázkou. Dopadne jeho angažmá stejně jako například to Edwardsovo, či Vermulenovo, které se změnilo v delší záležitost, nebo to bude jen takový výkřik do tmy jako v podání například Rubena Xause a Neila Hodgsona? Každopádně Toseland přichází do MotoGP se dvěma tituly Mistra světa Superbike a to samo by mělo hovořit o jeho kvalitách, které potvrzoval v nejednom závodě WSBK, kde již několik let patří mezi absolutní špičku. Brit ukázal, že se dokáže sžít s dvouválcovou Ducati i čtyřválcem Honda, ostatně na každém z těchto strojů zaznamenal světový titul. Je velmi pravděpodobné, že ani stroj Yamaha YZR M1 mu nebude dělat větší problém, a i proto vidím jako největší otázku jeho letošní sezóny spíše materiál, a to ať ten v podání motocyklu, či v podání pneumatik.

 

#59 – NICCOLO CANEPA (Itálie) ???

Team Roberts (KR Desmosedici GP8) ???

Tento jezdec je samozřejmě v tuto chvíli nepotvrzen a jedná se tedy o pouhou spekulaci, nicméně jisté je to, že Kenny Roberts sr. hledá nejen peníze pro letošní sezónu, stejně jako jezdce na své motocykly, ale i dodavatele motorů do svého podvozku. S Hondou to nevyšlo a tak se King Kenny podíval jinde. Velké námluvy probíhají s italskou Ducati a pokud tyto námluvy dopadnou ku Američanova prospěchu, je velmi pravděpodobné, že jeden z jeho jezdců bude velmi spjatý právě s italskou továrnou. Zde přichází naše spekulace o jménu tohoto jezdce. Niccolo Canepa letos zvítězil v poháru FIM Superstock 1000, kde si tak již nemá co dokazovat. S továrnou Ducati si otestoval nový superbik 1098 F08 a protože se mu dařilo, dostal šanci testovat stroj nejsilnější – Ducati Desmosedici GP7, se kterým se Canepa při testech v Jerezu znamenitě držel zkušenějších kolegů. Jeho neskutečná dravost a sebevědomá drzost, by mu mohla i se slabším strojem otevřít vrata s názvem MotoGP. Domnívám se tedy, že pokud se nakonec tento mladík dostane do MotoGP, bude patřit nejen mezi nejlepší nováčky, ale s postupným získáváním zkušeností a postupným zlepšováním motocyklu i do té lepší poloviny celkových výsledkových listin.


Další články sekce