přihlášení pro registrované
jméno:
heslo:
registrovat zapomenuté heslo
 
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 13. listopadu do 19. listopadu.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Otta Knebl a jeho KDF ZX12RNX

Text: Yvona Kneblová; foto: Petr Štola
Otta Knebl a jeho KDF ZX12RNX
20.03.2008
 

Zájem o dragstery aut i motorek začal u Otty Knebla už hodně dávno, někdy v osmdesátých letech minulého století. A v začátku století nového, hned v roce 2000, se rozhodl, že začne závodit v seriálu Czech Drag Serie domácím mistrovství republiky dragsterů na čtvrt míle.

Otto Knebl

Top Fuel Bike No78

Motocykl : KDF ZX12R NX

Mistrovství Evropy 2007 – královská třída Top Fuel Bike – 9 místo – Otto KNEBL (historicky nejlepší umístění českého reprezentanta v této třídě)

 

Na vlastnoručně upravené Ducati Monster hned první rok získal titul vícemistra republiky v kategorii Modi Twin pro upravené motorky s dvouválcovým motorem. To ho povzbudilo a na další dvě sezóny si postavil pro tuto kategorii speciál na bázi superbiku Aprilia RSV 1000. S tímto strojem pak získal dvakrát titul Mistra ČR  a začal přemýšlet o přestupu do nejprestižnější třídy Competition dragster, kde startují speciálně postavené, nejsilnější stroje bez omezení úprav. Přechod proběhl velice rychle a na sezónu 2003 byl pro tuto třídu  připraven první stroj z dílny Knebl Drag Factory - KDF ZX12R NX. Postupnými úpravami a zvyšováním výkonu s tímto speciálem získal Otta v Czech Drag Serii dvakrát titul vícemistra a dvakrát byl třetí. Pro letošní sezónu se rozhodl kromě českého mistráku absolvovat i Mistrovství Evropy v nejsilnější třídě Top Fuel Bike. Odvážný krok si vyžádal stavbu zcela nového dragsteru, do kterého Otta promítl své technické zkušenosti z dlouhé řady úspěšných sezón.

 

NX – Nitrous Express

Základním kamenem dragsterů je motor. Nový speciál značky KDF je opět poháněn motorem Kawasaki ZX-12R, na kterém jsou upraveny kanály a spalovací prostory v hlavě válců. Dále jsou použity speciální ojnice a písty, převážena kliková hřídel a upraven olejový systém. Zápalnou směs vzduchu s vysokooktanovým benzínem obstarávají speciální dragsterové karburátory Lectron, které zvedly výkon a točivý moment motoru. Pro zlepšení schopnost přenést na startu brutální výkon na betonovou dráhu byl vyroben pevný spojkový koš s řiditelným odstředivým přítlačným zařízením spojky KDF LockUp Multi Stage. Převodovka zůstala šestistupňová, ovšem řazení je elektropneumatické sekvenční. Řadí se pod plným plynem bez vypnutí spojky, pouhým stisknutím tlačítka na řidítkách. Správný okamžik pro řazení oznamuje jasným bliknutím rudá kontrolka, která je jedinou věcí na „přístrojové desce“, kterou jste schopni při jízdě vnímat. Největším krátkodobým výkonovým přínosem  (okolo dvou set koní) je přeplňování motoru přídavným vstřikem benzínu a okysličovadla, kterým je oxid dusný, známý také jako rajský plyn. Ten je do sání vstřikován americkým systémem s označením NX – Nitrous Express.

 

Servis pořád

Zařízení z USA je ale ovládáno českou řídící jednotkou Ignitech racing, která řídí ještě zapalování, omezovač, startovní omezovač a určuje okamžik bliknutí řadící sondy. Motor dosahující při náběhu N2O výkonu čtyř set koňských sil je zasazen do pevného rámu s dvumetrovým rozvorem, s neodpruženou zadní částí a konstrukce je svařená z chrommolybdenových trubek. Přední vidlice je zkrácená ze sériové ZX12, stejně jako přední kolo a brzdy. Široké zadní kolo je vlastní konstrukce a obouvá maximálně přilnavou pneumatiku M/T Drag. Ta je určená výhradně pro závody dragsterů a její šířka je obřích jedenáct palců. Jednoduše odnímatelná kapotáž je vyrobena z lehkých kompozitních materiálů. Snadná demontáž je velice důležitá, protože ladění a opravy jsou téměř neustálou zábavou všech jezdců nejsilnější třídy. Celková  kontrola, případně repase motoru a výměna oleje probíhá po každém závodě, někdy i v průběhu. Není tedy divu, že mezi běžně spotřebovávané díly patří nejen řetězová nebo spojková sada, ale když se nedaří, tak i motor.

 

V Evropě do desítky

Ve své první sezóně zatím dokázal KDF ZX12R NX s Ottou v sedle dosprintovat čtvrtmílovou vzdálenost s časem 8,25s. V cíli se pilot a konstruktér v jedné osobě řítí rychlostí 272 km/h a ani další naměřené údaje nejsou nezajímavé. Tak například dvousetmetrovou vzdálenost urazí Kneblova střela za 5,34 sekundy a rychlost už je hodně svižných 218 kilometrů za hodinu. Nejčastěji udávanou hodnotu – zrychlení z 0-100 km/h má Otta změřenou také a je to hrozivě krátkých 1,28 sekundy. Za jednu jízdu spolyká čtyřválec kilogram oxidu dusného a 2,5 litru závodního paliva, což po přepočtu vychází zhruba na 250 litrů na 100 km. První sezóna  bývá pro novou motorku skoro vždy sázkou do loterie a dětské nemoci na sebe nenechávají zpravidla dlouho čekat. Ani KDF se nevyhnuly, ovšem průběžně se je dařilo vyřešit a s výsledkem je Otta spokojený. Doma rozšířil svojí sbírku titulů vicemistra a v mistrovství Evropy prestižní třídy Top Fuel Bike obsadil celkově 9.místo z 26 jezdců z celé Evropy. V této kategorii je to zatím nejlepší umístění českého jezdce a pro vicemistra Otto Knebla znamením, že vývoj se u KDF ubírá správným směrem.

 

 

Další články sekce