KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 25. března do 31. března 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Pohled do brněnské historie

Tisková zpráva Dorna, foto: Honda
Pohled do brněnské historie
14.08.2008
 

Několik zajímavých statistických údajů týkajících se Grand Prix v moravské metropoli Brně.

·        Letos to bude již 39. Grand Prix, která se koná v Brně. Původně to bylo jako Grand Prix Československa, od roku 1993 jako Grand Prix České republiky.
·        První Grand Prix se v Brně jela v roce 1965 a bylo to pochopitelně ještě na starém, přírodním okruhu, který byl v té době dlouhý 13,94 kilometrů. V premiérovém závodě Grand Prix tehdy zvítězili jezdci, jenž dohromady získali celkem 22 titulů Mistra světa. Závod třídy 250 ccm vyhrál Phil Read (7x šampión), třídu 350 ccm vyhrál Jim Redman (6x šampión) a královské pětistovky se stali kořistí Mike Hailwooda (9x šampión).
·        O rok později, tedy v roce 1966, vyhrál Mike Hailwood v Brně hned tři závody během jednoho dne. S továrním strojem Honda si dojel pro vítězství v závodech kategorie 250, 350 i 500 ccm. Během těchto tří závodů ujel za 2:55,53 hodiny celkem 460 kilometrů.
·        Nejúspěšnějším jezdcem přírodního okruhu v Brně byl ovšem Giacomo Agostini, který zde vyhrál celkem sedm závodů (z toho 4 ve třídě 500 ccm).
·        V roce 1977 vyhrál Jonny Cecotto s motocyklem Yamaha poslední závod třídy 500 ccm, který se konal na starém okruhu. Tehdy to bylo již na další zkrácené verzi (10,92 km). Poté byl okruh prohlášený za nebezpečný pro závody nejprestižnější kategorie 500 ccm.
·        Slabší třídy na přírodním okruhu závodily až do roku 1982, kdy byla trať u Brna z bezpečnostních důvodů vyškrtnuta z kalendáře Grand Prix (až do roku 1986 se poté v Brně jezdilo Mistrovství Evropy).
·        Nový, speciální autodrom, který známe z dnešní doby, byl poprvé využit k závodům Grand Prix v roce 1987 a od té doby, vyjma roku 1992, se na něm konaly závody Grand Prix každým rokem. Letos to tedy bude již 21. Grand Prix na Automotodromu v Brně.
·        Nejúspěšnějším jezdcem na okruhu v Brně, je z pohledu silničního Grand Prix, Ital Max Biaggi, který zde vyhrál čtyřikrát závod třídy 250 ccm a třikrát závod nejprestižnější třídy (navíc zde Biaggi vyhrál i závod WSBK). Druhým nejúspěšnějším jezdcem je v Brně Valentino Rossi, který zde vyhrál po jednom závodě ve třídách 125 a 250 ccm a poté tři závody nejprestižnější kategorie.
·        Na autodromu v Brně vyhráli v nejprestižnější kategorii jezdci na Hondách celkem deset závodů, borci s Yamahou se radovali sedmkrát. U Suzuki se radovali pouze v roce 1989, kdy je k radosti přivedl Kevin Schwantz. Ducati se radovala v posledních dvou letech.
·        Druhé místo Johna Hopkinse v loňském závodě, bylo první pódiové umístění čtyřtaktního stroje Suzuki na novém okruhu.
·        Nejlepším výsledkem pro Kawasaki je v ve čtyřtaktní třídě MotoGP 8. místo Shinyi Nakana z roku 2006 a Randyho de Punieta z loňského závodu.
·        Od roků 1990 a 1991, kdy vyhrál dvakrát po sobě Wayne Rainey, nedokázal v nejprestižnější třídě žádný jezdec vyhrát ve dvou po sobě jdoucích závodech.


Další články sekce