KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 25. března do 31. března 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Pre Cardion AB Grand Prix

Text: Jiří Mikšík, Foto: Petr Štola
Pre  Cardion AB Grand Prix
13.08.2008
 

Motocyklové mistrovství světa vstupuje do své druhé poloviny. A jako každý rok, zahajuje tento závěrečný díl závod na Masarykově okruhu v Brně. Jak využily jednotlivé týmy letní přestávku ke zlepšení svých motocyklů, jak využili jezdci letní přestávku jak k zaslouženému odpočinku, tak i ke zlepšení fyzické kondice, a jiní naopak k doléčení zranění. To vše ukáže brněnský víkend.



Ve třídě do 125 ccm vede celkem překvapivě Francouz Mike di Meglio (23 let) na Derbi ziskem 166 bodů. Ten si dal do letní přestávky cíl, snížit svou váhu. „V boji o titul rozhoduje každý gram váhy“, říká totiž 168 cm měřící a 55 kg vážící jezdec finského týmu Ajo Racing. Se ztrátou 30 bodů je zatím druhý Ital Simone Corsi na továrním motocyklu Aprilia z týmu Jack & Jones WRB. A na svou „domácí“ Grand Prix se jistě hodně těší úřadující mistr světa Gábor Talmacsi, který stejně jako Corsi pojede v Brně tovární motocykl z Noale.. Ten sice ztrácí na Di Meglia už 57 bodů, ale k získání je ještě 7x25 bodů, a jak známe jezdce Asparova týmu Bancaja, tak boj o titul jistě ještě neodepsal. Mladý Němec Stefan Bradl na dalším továrním motocyklu Aprilia německé stáje Grizzly Gas Kiefer se bude v Brně jistě cítit jako doma, vždyť účast a podpora německých fanoušků je v Brně vždy velká. Syn bývalého vicemistra světa Helmuta Bradla nasbíral už rovněž přes 100 bodů, konkrétně 101. Pátým je zatím v průběžné klasifikaci první Španěl v této třídě, Joan Olive na Derbi (94 bodů). Za ním následuje týmový kolega Corsiho a loňský spolujezdec našeho Lukáše Peška, Nicolas Terol na Aprilii (91). Mladý Brit Bradley Smith na Aprilii je sedmý (79) před Španělem Polem Espargarem s Derbi (75), který musel vynechat tři závody pro zranění. A Top ten nejslabší kubatury doplňuje další Němec Sandro Cortese na Aprilii (68) a hodně překvapivý vítěz z Doningtonu, britský mladík Scott Redding (65) s další Aprilii, který říká: „Na motorce do normálního provozu, né děkuji, je to moc nebezpečné“ a který je v depu vidět pouze na kole se svým otcem Adrianem. A na kole se pohybuje tento 15-ti letý mladík také v normálním silničním provozu.

Z dalších jezdců mohou jistě bojovat o přední umístění především Španěl Sergio Gadea s tovární Aprilií (11. – 62) – jinak vítěz z úvodního Qataru a také vítěz z Číny, Andrea Iannone (12. – 59). Já osobně jsem zvědav, zda se podařilo třem privátním týmům konečně připravit motocykly KTM tak, aby mohly bojovat o podium, vždyť jezdci na těchto motocyklech rozhodně nejsou špatní, jen namátkou Španěl Esteve Rabat (15. – 31 bodů), Ital Raffaele De Rosa (16. – 30) či vloni celkově třetí Japonec Tomoyoshi Koyama (18. – 22).



V této třídě uvidíme i čtveřici našich jezdců a jezdkyň na divoké karty, jejichž hlavním cílem bude se do závodu kvalifikovat, i když „37“, tedy Karel Pešek na Aprilii, už má zkušenosti z loňského roku, a letos jel také na divokou kartu v Estorilu a skončil na solidním 28. místě. Brněnský jezdec s číslem „96“, Lukáš Šembera, pojede Aprilii týmu pana Matteoniho, další český jezdec s „97“na kapotě svého motocyklu Honda je Michal Prášek a motocykl stejné značky bude sedlat i „98“, tedy jediná slečna ve startovním poli, Andrea Toušková.

Vloni v Brně vyhrál Španěl Hector Faubel před Italem Mattiou Pasinim a naším Lukášem Peškem, ty všechny v Brně pochopitelně uvidíme, ale o třídu výš, tedy ve dvěstěpadesátkách.

A tím jsme se tedy plynule přesunuli do dvěstěpadesátek a to s naší dvojnásobnou účastí, tedy s Karlem Abrahamem a Lukášem Peškem. Oba jedou loňské tovární motocykly Aprilia, tedy motocykly značené jako LE.



Na čele šampionátu je celkem překvapivě s náskokem 11 bodů italský tovární jezdec Gilery Marco Simoncelli (164 bodů). Ten v Brně testoval začátkem prázdnin nový model Gilery a už na Sachsenringu ho poprvé a úspěšně dovedl do cíle. Předtím totiž jezdil loňský model, tedy LE. Na druhém místě průběžné tabulky šampionátu je vloni v Brně třetí, Fin Mika Kallio (153) s motocyklem KTM. Na místě třetím je potom nejlepší Španěl Alvaro Bautista (118) s továrním motocyklem Aprilia. Ten zřejmě už letos na titul nedosáhne a proto se i nechal slyšet: „Pokud nedostanu na rok 2009 tovární motocykl v MotoGP (což se dá těžko předpokládat), tak zůstanu ve dvěstěpadesátkách, dokud nebudu mistrem světa. Lorenzův náhradník , zkušený Španěl Alex Debon s dalším továrním motocyklem Aprilia, je zatím čtvrtý (114), sledován svými značkovými továrními kolegy, krajanem Hectorem Barberou (5. – 113 bodů) a Italem Mattiou Pasinim (6. – 108). Až sedmá příčka a to je jistě zklamání, patří Japonci Hiroshi Aoyamovi (98) s druhým továrním motocyklem KTM. A Top ten doplňují Švýcar Thomas Lüthi s tovární Aprilií (86), Japonec Yukio Takahashi (85) na Hondě, který má vykročeno do MotoGP jako náhradník za Doviziosa (pokud tedy Andrea pojede v roce 2009 tovární speciál místo Nicky Haydena) a konečně v barvách Repsolu jezdící třetí motocykl KTM, Španěl Julian Simon (68).

Za Robertem Locatellim na Gilere (11.- 52 bodů), Aleixem Espargarem na první Aprilii LE (12. – 49), Hectorem Faubelem na motocyklu stejné vývojové řady (13. – 41) a Ratthaparkem Wilairotem s druhou Hondou (14.- 34) jsou pak umístění i oba naši jezdci.



Brněnský Karel Abraham na Aprilii českého týmu Cardion AB Motoracing je na 15. místě ziskem 25 bodů a určitě by rád v Brně navázal na začátek sezóny, kdy v úvodním závodě v Qataru dojel na skvělém 7. místě, a toto umístění pak zopakoval ještě v Mugellu. A co řekl Abaja – kromě jiného - na tiskové konferenci minulou středu v Brně: „"Nebýt pádů, tak jsem na tom mohl být mnohem lépe. Zbytečně jsem ztratil hodně bodů. Ale slovo kdyby neplatí ani v motorismu. Snažím se zamyslet nad tím, kde dělám chyby. Zatím se mi je ale nedaří odstranit. Nyní mě bolí nejen nohy, ale i celé tělo. Ale zlepšit kondici jsem potřeboval. Absolvoval jsem na Masarykově okruhu pouze dva testovací dny. Stačili jsme nastavit motocykl, ale stejný časový prostor k přípravě měli i ostatní soupeři," a přiznal, že má v domácím prostředí větší trému, neboť se chce svým fanouškům ukázat v co nejlepším světle.



O pouhé tři body za Abajou je další český jezdec, vloni v Brně třetí Lukáš Pešek z českého týmu Auto Kelly – CP, kterému patří zatímní 17. pozice v průběžné tabulce. Ten skončil letos už třikrát na 10. místě a minimálně toto umístění by chtěl zopakovat i v Brně. A ten na TK v Praze vidí dosavadní průběh a brněnský závod následovně: „Kdybych znal přesnou příčinu, už bych nedostatky odstranil. Už vím, že jsem schopen zajet rychlé kvalifikační kolo. Handicapem je, že ještě neumím zajet takové kolo čtyřiadvacetkrát za sebou. Fyzicky jsem to trochu nezvládl. Ale teď během pauzy v šampionátu jsem na tom zapracoval a v Brně bude šance vyzkoušet, jestli to pomohlo. Okruh v Brně se mi moc líbí. Trať je těžká, široká, je obtížné najít ideální stopu. Kde je hranice úspěchu? Stoprocentně první desítka. Ale protože je to doma, tak pojedu na první pětku,“ řekl včera Lukáš Pešek.

Takže držme palce a doufejme třeba v takový souboj, jako v úvodě v Qataru, kdy oba dva naši jezdci bojovali dlouho hluboko v Top ten, i když Lukáš nakonec bohužel spadl.

Vloni vyhrál dvěstěpadesátky v Brně Jorge Lorenzo před Andreou Doviziosem, a jelikož oba dva už jezdí v MotoGP, tak se do ní přeneseme i my v našem článku.



Bude v Brně pokračovat hodně vyhrocený boj mezi Valentinem Rossim a Casey Stonerem, nebo to v Brně bude sólová akce v podání mistra světa na motocyklu Ducati. Tuto otázku si kladou zřejmě všichni fanoušci motocyklové silnice. Vítězstvím v Laguna Seca odrazil sedminásobný mistr světa Valentino Rossi velký nápor Casey Stonera, který předtím vyhrál třikrát po sobě. Tovární jezdec Fiat Yamahy má nyní na obhájce titulu mistra světa náskok 25 bodů, ale k mání je ještě 175 bodů, takže o titulu v královské kubatuře není pochopitelně vůbec rozhodnuto, ovšem Brno může hodně napovědět. Španěl Dani Pedrosa na Repsol Hondě, který v USA objel pouze několik kol v tréninku, je nazpět v plné síle, na svém kontě má o 16 bodů méně, než Stoner. A pouze tato trojice je ve hře o titul.

Jeho krajan Jorge Lorenzo na druhé tovární Fiat Yamaze je se ziskem 114 bodů čtvrtý, když ho následuje Andrea Dovizioso na satelitní Hondě týmu JIR Scot se ziskem 103 bodů. Pouze o 3 body méně má šestý muž v průběžném pořadí, zkušený Američan Colin Edwards na Tech3 Yamaze. Australan Chris Vermeulen (7. místo – 89 bodů) na Rizla Suzuki musí v Brně a v dalších závodech bojovat o místo ve svém současném týmu. V Brně neuvidíme osmého jezdce tabulky, ex-mistra světa Nicky Haydena s tovární Repsol Hondou (84), který se zranil při závodě Supermoto. Top ten dokompletovali zatím ještě devátý James Toseland na Tech3 Yamaze (72) a Japonec Shinya Nakano (70), který zatím bodoval ve všech závodech a počínaje Brnem bude mít k dispozici letošní tovární motocykl Honda, ovšem bez pneumatických ventilů, a který dostanou pro příští sezónu jezdci v satelitních týmech Hondy.

Ital Loris Capirossi, pokud bude v neděli normálně startovat, se stane jezdcem s nejvyšším počtem startů v Grand Prix vůbec. Zatím má na svém kontě 275 startů a je na tomto místě společně s Brazilcem Alexem Barrosem. „Můj další cíj je 300 závodů Grand Prix“, nechal se slyšet Loris Capirossi (11. místo – 61 bodů), který ovšem své místo na rok 2009 nemá ani náhodou jisté. Dvanáctý je Toni Elias s Pramac Ducati (46 bodů), směřující zřejmě do WSBK. Následuje Alex de Angelis s Gresini Hondou (41), jeho značkový kolega Randy de Puinet – tým LCR – (40) a Francouz Sylvain Guintoli na druhé Pramac Ducati (38), kterému byla nabídnuta smlouva týmu GMT94 Yamaha pro superbikový seriál 2009.

Po dlouhé době zaviněné zraněním se vrací populární John Hopkins na Kawasaki (32) a další šanci jet tovární Ducati bude mít i v Brně Marco Melandri (32). A „Radio box“ vysvětluje, proč stále ještě Melandri jezdí: „Ten kdo jako první začne tento problém řešit, ztratí nejvíce peněz, ví oba tábory, neboť tento případ by se řešil jako porušení smlouvy a skončil by u soudu.“ Ovšem Sete Gibernau čeká na Melandriho „zakopnutí“ a jeho čas z testu v Mugellu 1.48.9 (PP patřilo Stonerovi za 1.48.1) ho opravňuje okamžitě naskočit do sedla Melandriho továrního motocyklu Ducati. A tabulku stabilních jezdců uzavírá Anthony West na Kawasaki ziskem 22 bodů.

Vloni vyhrál v Brně víc než suverénně Casey Stoner na Ducati před Johnem Hopkinsem na Suzuki a Nicky Haydenem na Hondě.


Další články sekce