KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 20. května do 26. května 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Pre, Grand Prix Jerez

Text: Jiří Mikšík, Foto: Circuit Jerez
30.04.2009
 

Říká se, že mistrovství světa silničních motocyklů začíná až evropskými závody. Asi je to pravda, neboť teprve na starém kontinentu je třeba zaplněn - doslova nacpán závodní paddock vším, co k němu nezbytně patří. A také divácká atmosféra se pochopitelně hodně liší - na rozdíl od Kataru! V tom mně dáte jistě za pravdu. Sečteno a podtrženo, zítra tedy začínáme a to hned v zemi, která silničním motocyklům v poslední době vládne jak na okruzcíh, tak i v zákulisí, tedy ve Španělsku a na okruhu v Jerezu.

Třída 125 ccm má zatím překvapivě na čele doposud neporaženého Ital Andreu Iannoneho na Aprilii se ziskem 37,5 bodů. Druhý je král zimních testů Julian Simon (30) z týmu Bancaja Aspar a ten jde do nedělního závodu s jediným cílem: "V Jerezu jsme už dvakráte testovali, jednou v lednu a jednou v březnu. Máme obrovské množství dat a informací, takže jdeme na start s jediným cílem: Vyhrát!", říká po dvou porážkách tovární jezdec Aprilie. Za ním pak následuje jako třetí další Španěl, Pol Espargaro (22,5) s Derbi. Trojice Němců je seřazena od 4. do 6. místa v následujícím pořadí: Sandro Cortese (4.- 18) na Derbi, Stefan Bradl (5. - 17) s tovární Aprilií a velké překvapení, mladičký Jonas Folgar (6.- 13) na privátní Aprilce. Až jako sedmý cestuje do Jerezu "domácí" Brit Bradley Smith (11,5), který nám v Motegi předvedl doslova "krocení divokého koně"...

Další Španěl Marc Marquez (8.- 11) s továrním motocyklem KTM, Švýcar Dominique Aegerter (9.- 9,5)  a další španělský jezdec Joan Olive (10. - 9) - oba na Derbi, uzavírají Top 10.

S velkými nadějemi cestuje do Jerezu na trať, kterou už zná ze španělského C.E.V. náš Lukáš Šembera s motocyklem Aprilia italského týmu Matteoni Racing. Vždyť právě tento španělský okruh je jedním z těch, kde by náš nováček světového šampionátu mohl bodovat, tak se nechme příjemně překvapit.

Třída 250 ccm má zatím jedno velké překvapení, úřadující mistr světa Marco Simoncelli má na svém kontě ZERRO, tedy 0 bodů !!! V Kataru pro zranění nestartoval, v Motegi po vlastní chybě prorazil přední pneumatiku a dojel do cíle jako 17., tedy bez bodů. Podíváme-li se ale na tabulku loňského roku, tak je na tom velký obdivovatel Rossiho, tovární jezdec Gilery, letos podstatně lépe. Vloni neměl po dvou závodech totiž také ani jeden mistrovský bodík, a Mattia Pasini vedl v roce 2008 se ziskem 45 bodů.

Zatímco letošní leader Alvaro Bautista z týmu Mapfre Aspar Team vede ziskem 34 bodů a říká: "Po vítězství v Motegi jsem získal hodně sebedůvěry. Doufám, že na čele pojede silná skupinka španělských jezdců a nabídne tak domácím divákům pořádné závodnické show".

Za Bautistou je zatím druhý zkušený Japonec Hiroshi Aoyama (27 let), který má se svou Scot Hondou o pouhý jeden bodík méně, tedy 33. Následuje další španělský jezdec, vítěz z Kataru, Hector Barbera (30 bodů) na tovární Aprilii týmu Sita Ponse.

Čtvrtým je doposud Francouz Jules Cluzel (20) na Aprilii LE sledován skoro domácím Gaborem Talmacsim (19): "Jerez je fantastické místo k závodění. Kvůli fanoušků, kvůli mému týmu a také proto, že je to moje oblíbená trať. Ovšem level ve třídě dvěstěpdesátek je hodně vysoký, a já se budu snažit jet tempo vedoucí skupiny, což by nemělo být tak těžké, vždyť v Jerezu jsme hodně testovali", říká zkušený Maďar.

Švýcara Thomase Lüthiho (6.- 18) s dalším továrním motocyklem z Noale následuje jeho značkový tovární kolega Ital Mattia Pasini (7. - 16) a se stejným počtem bodů i mistr světa ze stopětadvacítek, Francouz Mike Di Meglio (8.- 16) s motocyklem Aprilia LE. Ital Raffaele De Rosa (9.- 15) s druhou Scot Hondou a domácí veterán Alex Debon (10.- 13) na továrním motocyklu Aprilia RSA pak uzavírají Top 10.

Náš Lukáš Pešek na Aprilii LE z českého týmu Auto Kelly CP je jedenáctý (12), když si v Motegi vyjel svůj nejlepší výsledek v této kubatuře doposud. Na posledních testech v Jerezu se Lukášovi velmi dařilo, časem 1.43.467 skončil na devátém místě, když nejrychlejším byl tehdy Simoncelli (1.42.477) před Bautistou (1.42.674) a Cluzelem (1.43.078) !

Druhý náš zástupce, tedy Karel "abaja" Abraham z českého týmu Cardion AB Motoracing je zatím se ziskem 7 bodů na 15. místě, na už zmiňovaných třídenních testech IRTA byl v březnu 12., časem 1.43.658.

Královskou kubaturu MotoGP vedou dva jezdci na továrních motocyklech Fiat Yamaha, konkrétně domácí matador Jorge Lorenzo (v roce 2008 zde na třetím místě) ziskem 41 bodů před mistrem světa Valentinem Rossim (2008 - 2.) s bodovým ziskem 40.

Ex-mistr světa Casey Stoner na Ducati má jen o 3, respektive o 2 body méně, a vloni se mu zde ale vůbec nedařilo (11.)...!

Tovární jezdci Repsolu Honda, tedy zatím průběžně čtvrtý Andrea Dovizioso (22 bodů) a loňský vítěz a domácí hvězda Dani Pedrosa (21) snad nemohou mít ani jiný cíl, než u prvního jmenovaného zajet první podium na tovární motorce a u druhého, zopakovat rok 2008, tedy vyhrát.

Američan Colin Edwards na Tech3 Yamaze je zatím jako nejlepší privátní jezdec se ziskem 17 bodů na 6. místě. Následuje ho nejlepší "Rookie", Fin Mika Kallio (7.- 16 bodů) na Pramac Ducati a Australan Chris Vermeulen se Suzuki (8.- 15).

Top 10 královské kubatury pak dokompletovávají Alex de Angelis na nejlepší satelitní Hondě (9.- 13) a k překvapení všech Marco Melandri na Hayate (10.- 12).

Jedenáctý je další satelitní jezdec Hondy, Randy De Puinet (11 bodů) před Lorisem Capirossim na Suzuki (9) a domácím Toni Eliasem s Hondou (8).

Následuje jako čtrnáctý exmistr světa superbiků James Toseland na Tech3 Yamaze (7 bodů), dále v Motegi hodně nešťastný Nicky Hayden na tovární Ducati (4) a konečně pole 18-ti stabilních jezdců uzavírají další domácí matador Sete Gibernau na privátní Ducati (3), nováček Niccolo Canepa - rovněž se satelitním motocyklem Ducati (2) a japonský "Rookie" Yukio Takahashi se Scot Hondou (18.-1).

 

 


Další články sekce