KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 13. května do 19. května 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Pre mistrovství světa superbiků

Text: Jiří Mikšík, Foto: Petr Štola
Pre  mistrovství světa superbiků
24.02.2009
 

Před několika roky se zdálo, že je tento seriál v podstatě na vymření, mohl se tehdy také nazývat třeba Ducati Cup. Naštěstí situace se radikálně otočila, před startem prvního závodu sezóny 2009 víme, že je ve startovní listině zapsáno více než 30 permanentních jezdců, z toho 15 pilotů pojede tovární motocykly 7 různých značek a mezi nimi nechybí ani český jezdec Jakub Smrž.

Na jezdce a pochopitelně i na diváky čeká nejen 28 jízd se 14-ti zastávkami – přičemž ta v pořadí 10. je naplánovaná na 26. července u nás v Brně – ale také nový systém superpole.  Už se nepojede „one-lap dash“, nýbrž „knock-out pro nejlepších Top 20., dále pro 16, pak pro 8 a teprve těch 8 nejrychlejších pak bude bojovat o umístění v prvních dvou řadách startovního roštu.

A právě o něm říká Kuba Smrž: „Nácvik v Portimau nám sice nevyšel, ale líbí se mi to. Je to lepší než když rozhoduje jen jedno kolo, který buď vyjde nebo ne... A taky je to celkem loterie, protože jsou k dispozici jen 2 kvalifikační gumy a v té jedné 12ti minutovce přezouvat je celkem na hraně.“

Ale opusťme Superpole a projďeme se společně startovní listinou. A hned ze začátku ještě jednu podstatnou věc : Trůn je volný, Troy Bayliss skončil svou závodní kariéru jako mistr světa. A tak neuškodí, když dáme právě jemu první slovo, jak vidí letošní mistrovství právě on: „U Ducati nebyl určen nikdo jako týmová jednička, ale do poloviny sezóny bude určitě jeden z nich mít náskok před druhým. Já osobně si myslím, že trochu navrch bude mít Haga proti Fabriziovi“.  Faktem je, že pokud Haga nezíská titul mistra světa letos, tak už asi nikdy.

Okruh favoritů je letos rozhodně větší, než tomu bývalo dříve. Například podle Carlose Checy k nim rozhodně kromě už obou jmenovaných – Noriyuki Hagy a Michela Fabrizia – budou patřit oba jezdci na Yamahách, tedy trojnásobný americký šampion superbiků Ben Spies a Brit Tom Sykes. Mezi úzký kruh favoritů na titul mistra světa ovšem Checy rovněž patří Němec Max Neukirchner na nové tovární Suzuki.

A co tým Carlose Checy?, tedy Ten Kate Honda. Právě Honda jako jediný tovární tým nepojede v letošní sezóně s novými motorkami, nýbrž veškeré inovace vznikly pouze v dílnách Ten Kate. Zkušený Checa se už vzpamatoval ze sobotního pádu na Phillip Islandu, takže určitě bude patřit ke kandidátům na podiové umístění, ovšem na titul bych ho neviděl. Stejně jako mladého Ira Jonathana Reu, který zajel údajně v neděli šokující čas 1.31.8, ale který oficiálně nikdo nezaznamenal. Těžko by se dalo předpokládat, že Rea vydrží celou sezónu jet bez výkyvů, ale jednotlivé závody jistě dokáže vyhrávat, stejně jako jeho stájový kolega Ryuichi Kiyonari, ten to ostatně potvrdil už vloni. 


Ale pojďme dále: Japonec Yukio Kagayama s druhou tovární Suzuki je sice stále rychlý, ovšem dle mého názoru už za zenitem, to ovšem neznamená, že by nedokázal zajíždět podia.

Dalším továrním týmem je Kawasaki pod novým vedením a s novým týmem. Brit Paul Bird určitě neinvestoval peníze jen proto, aby jezdili jeho jezdci Broc Parkes a Makoto Tamada s motocykly Kawasaki Ninja ZX-10R ve druhé polovině startovního pole. A ačkoliv  testy v Portimao moc dobře nedopadly, tak nyní na Phillip Islandu už to s novými díly bylo hodně veselejší, ovšem Parkes – který se vrátil do WSBK po 6 letech v supersportech – zatím svého týmového kolegu Tamadu staví jednoznačně do stínu.

A co oba dva nové tovární týmy? V zásadě se dá říci, že jelikož to jsou tovární týmy, tak v průběhu sezóny určitě doženou stávající manko a odstraní nováčkovské problémy. 

BMW – Australan Troy Corser zatím vypadá rozhodně lépe než španělský „divočák“ Ruben Xaus. Pravda, Corser měl nyní na Phillip Islandu velkou smůlu, když ho víc jak kilový racek trefil při rychlosti 230 km/h do levého bicepsu a Troy měl plné ruce práce, aby vůbec nehavaroval. Ovšem vyrovnanost výkonů může bývalého mistra světa posunout v tabulce MS hodně vysoko.


Aprilia – dva skvělí jezdci a mají v zádech velký potenciál. Vždyť za tímto projektem stojí opravdové osobnosti motocyklové silnice. A jezdci? Ital Max Biaggi už dokázal na superbikovém motocyklu vítězit, na titul to nevidím, ale do Top 5 by se mohl dostat. A japonský samuraj Shinya Nakano? Odmítl post testovacího jezdce u Hondy ve třídě MotoGP  s tím, že chce dále závodit. K tomu není potřeba komentáře, jestli bude na konci sezóny 2009 lepší Biaggi než Nakano, těžko říci. Osobně si myslím, že Aprilia bude mít výhodu ve velké vyrovnanosti obou dvou těchto skvělých jezdců.

Ale pojďme k soukromníkům. Jména jako Shane Byrne, Leon Haslam, Roberto Rolfo,  Brendan Roberts či Régis Laconi, či Jakub Smrž snad hovoří za vše.

Mezi nimi si jistě zvláštní pozornost jistě zaslouží Brit Shane Byrne. Nejrychlejší jezdec oficiálních testů v Portimao pojede jak známo v týmu Sterilgarda privátní motocykl Ducati. Britský šampion jistě může vyhrát nějaké závody, může i krátkodobě vést tabulku MS, hlavně v začátku sezóny, ale nové díly v průběhu roku 2009 dostane od Ducati těžko, zvláště proto, že už nyní jeho tým bojuje s financemi (případ Alessandro Polita).


A jsme u našeho Jakuba Smrže. Musíme si ale uvědomit jedno podstatné ! Bodovat v závodě, znamená porazit aspoň jednoho z továrních pilotů. A dále být nejlepší ze soukromníků. Tedy hodně těžká úloha.

Jakub Smrž

Ovšem Kuba jede svou třetí sezónu v superbicích, a tak se od něho dají očekávat „pouze“ pravidelná umístění v Top 10  a také útoky „na bednu“. A co k tomu říká, kromě jiného, náš úspěšný jezdec, který po dvou letech pojede v týmu s druhým jezdcem (Australan Brendan Roberts) ?

„Spousta lidí se snaží v týmu dělat mezi jezdci rozbroje a určovat jedničky a dvojky, ale náš tým je postaven tak, že jsme tým. Tudíž veškerá data stáhnutá z motorky a informace o nastavení jsou na serveru a sdílí je obě části týmu. Největší novinkou je Frankie Chili, kterej je sportovním ředitelem týmu a pak drobný personální změny. Samozřejmě se musela sestavit druhá část týmu pro „Kennyho“ a ke mně se jako mechanik vrátil Slovinec Albert Kovic, kterej u mě 2007 zastával funkci úplně všeho.
Letos letím do Austrálie s tím, abych byl ještě rychlejší, ale ukázal něco i v závodech. Ostatní budou mít trošku výhodu, protože tam budou ještě testovat, ale nějak se s tím poperem... Nedovolím si odhadovat výsledky, ale chtěl bych patřit k nejlepším., přičemž začít sezónu rozvážně bez DNF.
Udělám všechno pro to, abych se dostal konečně na bednu!!! Nedá se to říct s jistotou, je to jenom sport a navíc SBK mají velice obsazené a vyrovnané startovní pole. Rozhodně jako tým na to máme a pokud nepojedu první kola jak na výlet, tak já taky. Sezona bude rozhodně těžká, ale o to lepší pro diváky a fanoušky. A my se s tím budem muset porvat.

DRŽÍME PALCE KUBO !!! a hodně štěstí .

Je velmi těžké odhadnout, kdo usedne na uvolněný trůn po Troy Baylissovi, kdo se stane nejpozději 25. října 2009 letošním tedy už 22. mistrem světa superbiků! Myslím si, že vedle legend jako jsou např. Merkel, Roche, Polen, Russell, Fogarty, Corser, Kocinski, Edwards, Hodgson a Toseland bude zapsáno jedno z těchto pěti jmén: Fabrizio, Haga, Spies, Sykes nebo Neukirchner.

Jakékoliv jiné jméno, než někdo z uvedených 5-ti SUPEER jezdců, by bylo pro mě velkým překvapením.








Další články sekce