KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. února do 24. února 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Pre začíná MotoGP 2009

Text: Jiří Mikšík, Foto: Marek Paulíček
Pre  začíná MotoGP 2009
15.04.2009
 

Skoro o měsíc později, než bývá normálně zvykem, začíná letošní mistrovství světa silničních motocyklů, tedy seriál MotoGP 2009. Na pořadu je celkem 17 zastavení, jedno z nich potom i v srpnu v Brně na Masecu. A na startu máme od roku 2006 opět tři permanentní jezdce, tedy Lukáše Šemberu ve třídě do 125 ccm, a Lukáše Peška s Karlem Abrahamem ve dvěstěpadesátkách.

Podívejme se ale nyní na jednotlivé kubatury podrobněji a pokusme se vytipovat favority na tituly mistrů světa v jednotlivých třídách.

Začneme pochopitelně u kubatury 125 ccm

Odborníci a i soupeři se v podstatě shodují pouze ve dvou jménech:
Mistrem světa by se měl stát buď Julian Simon ze Španělska – který se vrátil z dvěstěpadesátek či Ital Andrea Iannone (2008 – 10.) – oba sedlají tovární motocykly Aprilie. Ale pokud se společně vrátíme nazpět do loňské sezóny, tak kdo počítal s pozdějším mistrem světa Mike Di Megliem z Francie?

Proto je hodně zjednodušené, omezit se jen na tyto dva jezdce. Naopak okruh kandidátů je širší a patří mezi ně určitě:

♦ Němec Stefan Bradl (Aprilia, v roce 2008 - 4.) – postupně se na testech zlepšoval a nyní už byl v Kataru mezi Top 5., navíc umí vyhrávat, vloni celkem 2x, z toho poprvé u nás v Brně a podruhé v Japonsku.

♦ Brit Bradley Smith (Aprilia, 2008 - 6.) – že je rychlý, o tom nepochybuje nikdo. Jen se to musí naučit prodávat i v závodě, neboť za tréninky se body nedávají.

♦ Němec Sandro Cortese (Derbi, 2008 - 8.) – ale na posledních testech jako 4.

♦ Ital Simone Corsi (Aprilia, 2008 – 2.) – tedy loňský vicemistr světa této třídy a papírově největší favorit. Zatím letos na testech ovšem velmi nevýrazný – naposled 22.!, že ale jezdit umí, dokázal vloni, když vyhrál celkem 4x.

♦ Španěl Nicolas Terol (Aprilia,  2008 – 5.) – týmový kolega Corsiho, rovněž příliš na testech nepřesvědčil.
 
Konkurence tedy rozhodně skvělá, vždyť zde máme dále Španěly Sergia Gadeu, Esteva Rabata, Joana Oliveho či Pol Espargara, Brita Scotta Reddinga – čímž jen chci říci, že to pro našeho nováčka šampionátu Lukáše Šemberu z týmu Matteoni Racing nebude vůbec lehké a každý jeho získaný bod bude mít doslova a do písmene cenu zlata.

Nás však z českého pohledu nejvíce zajímá třída vyšší, tedy do 250 ccm

Nejdříve se však podívejme na hlavní favority.

Dle mého názoru jsou tři a jmenují se Marco Simoncelli (Gilera) z Itálie, obhájce titulu a to bez ohledu na to, jestli bude v premiéře startovat či nikoliv. A dále dva Španělé: Alvaro Bautista - loňský vicemistr světa a Hector Barbera (2008 – sice až 6., ale pět posledních závodů nebodoval pro zranění) – oba na továrních motocyklech Aprilia.

I v této třídě je ale řada jezdců, kteří dokáží zřejmě vyhrát závod, či minimálně dojet na stupně vítězů.

♦ Japonec Hiroshi Aoyama (2008 – 7.)– výborný bývalý továrný jezdec KTM se vrací na Hondu a zlepšoval se každým testem.

♦ Španěl Alex Debon (Aprilia, 2008 – 4.) – velezkušený, mimochodem vítěz z „Masecu“, který na poslední chíli sehnal sponzora a který bude mít letos asi poslední šanci bojovat o titul.

♦ Ital Roberto Locatelli (Gilera, 2008 – 9.) – další mazák, ex-mistr světa, původně chtěl už skončit, ale dostal ještě jednu šanci

♦ Švýcar Thomas Lüthi (Aprilia, 2008 – 11.), ex-mistr světa stopětadvacítek je zatím hodně v této třídě nevýrazný

♦ Maďar Gábor Talmacsi, na továrním motocyklu z Noale - nováček této kubatury

♦ Francouz Mike Di Meglio, mistr světa 125 ccm z loňského roku, který pojede model LE stejné značky.

A co naši:

Pražský Lukáš Pešek (2008 - 15. místo, 43 bodů) z týmu Auto Kelly - CP pojede svou druhou (vlastně třetí sezónu) v této třídě. A právě pražský jezdec si dal jako cíl pravidelně dojíždět v Top 10  a tak se také umístit celkově, smotocyklem vývojové řady LE to ale nebude mít rozhodně lehké.

Brněnský Karel Abraham (2008 - 16. místo, 40 bodů) z ryze českého týmu Cardion AB Motoracing řekl před sezónou jasně, že chce dojíždět. Jestli si to někteří vysvětlili, jak si to vysvětlili, tak je to jejich problém. Myšleno to bylo tak, že odjíždět znamená pravidelně bodovat a v tom případě se zdá být reálné umístění v Top 10 celkové klasifikace. Navíc Abaja dokázal na posledních testech v Kataru, že už má tovární Aprilku pod kontrolou, ztráta pouhých 0,5 sekundy na nejrychlejšího Bautistu snad hovoří za vše.

Tak se nechme překvapit a fanděme českých jezdcům, ať už jsou z Brna či z Prahy.


Královská kubatura, tedy MotoGP do 800 ccm

Troufám si tvrdit, že pokud vyhraje titul někdo jiný než Ital Valentino Rossi s Yamahou či Australan Casey Stoner s motocyklem Ducati, tak to bude největší překvapení této třídy v letošním roce. Nakonec o tom hovoří i sázkové tendence, které jsou třeba u, na celém světě známého sázkového giganta, bwin.com následující:

♦ 2:1 - Valentino Rossi

♦ 3:1 - Casey Stoner (ovšem u jiných světových sázkových kanceláří 2:1) – což jen potvrzuje mou myšlenku, že na titul mistra světa 2009 ve třídě MotoGP existují dva rovnoprávní favorité !

♦ 8:1 - Daniel Pedrosa, ačkoliv zraněný, přesto má  lepší sázkový kurz než... 

9:1Jorge Lorenzo, jeho krajan

Ovšem u ostatních pilotů MotoGP si můžeme vydělat hodně peněz, neboť:

16:1Andrea Dovizioso, tovární jezdec Hondy

20:1 - Nicky Hayden, ex-mistr světa, nováček na Ducati

50:1 - Loris Capirossi a  Chris Vermeulen,  dvojice na motocyklech Rizla-Suzuki

A co nás tedy může dále zajímat:


Jak si povede při svém comebacku Sete Gibernau?

Kdo bude „Rookie“? Jedou celkem tři a jsou to Mika Kallio, Yuki Takahashi a Niccolo Canepa?

♦ Ale třeba i to, jak konkurence schopný bude nový tým Marca Melandriho, tedy Hayate Racing?







Další články sekce