KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. března do 24. března 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Před MČR v Mostě

Text a foto: Petr Štola
Před MČR v Mostě
09.07.2009
 

Preview před závodem Mistrovství ČR, které o nadcházejícím víkendu proběhne na Autodromu v Mostě.

MČR 125cc Sportproduction
Tato třída pomalu svůj boj o titul „scvrkla“ do dvojice Lamich-Klejch. Celkově je na tom lépe Radek Lamich, který má na čele průběžné klasifikace po čtyřech závodech o 6 bodů více, nicméně pokud oba jezdci dojeli do cíle, vždy byl úspěšnější Jirka Klejch, který letos tři závody vyhrál a jednou v podstatě nedojel ani na start. Logicky tedy můžeme konstatovat, že boj o titul je zcela otevřený a Radek se tak nemůže spoléhat na pouhé udržení za Jirkou Klejchem. Na mosteckém okruhu se letos ještě nejelo, velmi důležité také bude nastavení strojů a to, jak se to kterému jezdci povede.
Bylo by však špatné zapomínat na ostatní závodníky této třídy. Velmi dobrý progres ukazuje nováček Pierre Coppa. Tento Ital žijící v Kroměříži (nebo Přerově??? teď se mi ta města malinko popletla) neustále jezdecky postupuje vpřed. Poslední dva závody potvrdily, resp. ukázaly, že do budoucna musíme s tímto jezdcem počítat. Na Pannonii Coppa dojel druhý, tam však nestartovala celá naše špička této třídy. Důležitější je tak v porovnání start v Brně, kde sice Coppa nedojel, ale během závodu se lehce propracoval na druhé místo, když bez větších problémů poodjel i skupince bojující o tuto pozici. Pěkný závod v Brně ukázal i Kamil Kořízek, či Anežka Svobodová, které Brno evidentně sedlo.

Řeč čísel:
Do konce sezony zbývají poslední dva závody, zahrajme si tedy trochu i s matematikou a teorií. Pokud by chtěl Lamich slavit titul již tuto neděli, musí na Kleicha „udělat“ 20 bodů (při rovnosti by hrálo pro Klejcha větší počet vítězství). To znamená, že pokud Lamich zvítězí v závodě v Mostě a Klejch dojede na 11. nebo horším místě, bude Lamich šampiónem. Pokud Lamich dojede druhý a Klejch nebude bodovat, bude šampiónem Lamich. O titul mohou teoreticky ještě bojovat Sedlo, Svobodová a Coppa, nicméně pokud by Lamich zvítězil, není důležité, na jakém místě by tato trojice závod dokončila.

A jak se jelo vloni?
V závodě zvítězil Jirka Klech, druhý byl Tomáš Hlaváček a třetí Kamil Kořízek. Radek Lamich dokončil závod až na 5. místě, když před ním skončila čtvrtá Anežka Svobodová.



MČR 125cc GP + junior
Již před tímto závodem ohlásili svou absenci v Mostě Jakub Kornfeil, Jakub Jantulík a Karel Pešek, kteří budou startovat v závodě Mistrovství Itálie na okruhu v Mugellu. V oslabeném jezdeckém poli se tak souboj o vítězství v závodě scvrkne pravděpodobně na trojici Prášek, Zářecký, Vavrouš. Stejná trojice bojovala i v zahajovacím závodě na Hungaroringu, kde předvedla solidní představení s vítězným koncem pro Michala Práška. Ten bude patřit i k nejvážnějším kandidátům na nedělní vítězství, kterého by mohl i dosáhnout, pokud odstraní problémy spojené s elektronikou jeho stroje Aprilia. Petr Zářecký ošklivě havaroval v brněnské kvalifikaci, nicméně zraněný kotník by za necelé dva týdny léčby mohl být již méně bolestivý, což by mohlo pomoci k tomu, že zkušený jezdec bude zdatným soupeřem Michalu Práškovi. Mladý Tomáš Vavrouš platí nováčkovskou daň v podobě nedokončeného závodu v Brně, či problémech s kvalifikováním na Pannonii. Každopádně v Mostě by mohl navázat na svůj výborný výkon z Hungaroringu. O své slovo se jistě přihlásí i další, ze kterých bych chtěl vyzdvihnout například mladého Marconiho, lepšícího se Chmelika, velezkušeného Oldu Podlipného, či mladičkého Káju Haniku. Zajímavé jistě bude sledovat počínání Lukáše Rážka, jenž by měl nastoupit ke svému letošnímu prvnímu závodu, když jeden ze strojů mu poskytne jeho někdejší tým Heron Racing.

Řeč čísel:
Neúčast předních jezdců celkového pořadí nahrává vedoucímu jezdci letošní sezony Michalu Práškovi. Pokud tedy výše zmíněná trojice nebude startovat, má Mistr ČR z roku 2007 prakticky jediného soupeře v celkovém pořadí, a tím je Petr Zářecký. Pokud Prášek vyhraje a Zářecký dojede na 4. nebo horším místě, bude Prášek korunován českým šampiónem roku 2009. Pokud dojede Prášek druhý, musí spoléhat na to, že Zářecký nedojede na lepším jak 6. místě. Pokud by Prášek dojel třetí, nesmí být Zářecký klasifikován na lepším jak 10. místě. V případě, že Prášek dojede do cíle mezi prvními čtyřmi jezdci, nemá již nikdo jiný, než Petr Zářecký, šanci na titul.
Mezi juniory je na tom nejlépe trojice Kornfeil, Jantulík a Pešek, ale ta v Mostě dle posledních informací startovat nebude, což odkládá souboj o titul až na Hungaroring, a to i v případě, že by v Mostě zvítězil Karel Hanika, jenž je na tom za zmíněnou trojicí nejlépe.

A jak se jelo vloni?
Zvítězil Karel Pešek před Michalem Práškem a Karlem Májkem, za čtvrtou Andreou Touškovou dojel pátý Nicol Marcone. V juniorech bylo pořadí Pešek, Májek, Toušková.



MČR Superstock 600
Tím, že v Brně dokázal porazit Václava Bittmana i Igora Kalába, udělal Tomáš Holubec obrovský kus práce v cestě za vysněným titulem. Závod této třídy bude patrně prvním, který nám nabídne nejen početné startovní pole, ale i kvalitní souboje o pozice. O ty nejvyšší se v MČR jistě budou chtít poprat právě Tomáš Holubec, pro kterého je Most domácí tratí, ovšem stejně pomýšlí i Vašek Bittman, který v Mostě v minulosti zajel nejeden výborný výsledek nejen v AA, ale ještě i v dobách kvalitního Mistrovství Evropy. Trochu jinak na tom bude Igor Kaláb, který mostecký okruh neměl nikdy rád, a který zde sice několik dobrých výsledků získal v několika různých šampionátech, ale vedle toho zde i několikrát ošklivě havaroval a domů odjížděl se zraněním. O své slovo se jistě přihlásí i Michal Salač, který letos zejména na okruhu v Brně ukázal kvalitní výsledky. Bude tedy zajímavé sledovat, zda stejně dobře se mu bude dařit i na našem druhém autodromu. Po dvou nedokončených závodech si svou reputaci bude chtít napravit jistě i Jirka Brož, jenž po bedně v květnovém Brně skončil dvakrát v kotrmelcích, či Michal Chalupa, jenž stabilními výsledky v elitní pětce ukazuje svou příslušnost k elitě této třídy.

Řeč čísel:
Je velmi nepravděpodobné, že by se o titulu rozhodlo již v neděli, ostatně jako ve všech zbývajících čtyřtaktních kategorií, vyjma Přeboru ČR, nicméně podívejme se na teorii zisku titulu pro aktuálně vedoucího jezdce šampionátu. Pokud Tomáš Holubec vyhraje a Michal Salač dojede čtvrtý nebo horší a k tomu Václav Bittman třetí nebo horší, stane se Tomáš Holubec Mistrem ČR bez ohledu na to, jak skončí poslední závod na Hungaroringu (pro lepší orientaci uvádím imaginární pořadí závodu, jaké by znamenalo zisk titulu pro Holubce: 1. Holubec, 2. Kaláb, 3. Bittman, 4. Salač). Pokud by tedy Holubec vyhrál, nemá nikdo jiný než Bittman a Salač šanci na titul. Pokud by Holubec dojel druhý, přidal by se k této dvojici ještě i Kaláb, ale ten by musel závod vyhrát. Pokud by se mu to nepovedlo a pokud by Bittman dojel v případě 2. pozice pro Holubce na 4. místě a horším, k tomu by Michal Salač skončil na 8. nebo horším místě, stane se Holubec také letošním šampiónem.

A jak se jelo vloni?
Závod vyhrál Radek Rous, druhý dojel Vašek Bittman a třetí Tomáš Holubec. Igor Kaláb byl čtvrtý, pátý Jirka Brož a šestý pavel Ouda.



MČR Superstock 1000
Michal Filla byl první dva závody hvězdou, dva pády na mokru v posledních dvou závodech mu však hodně ztížily cestu k titulu, jenž se zdál po květnovém Brně jasnou záležitostí. Nyní je v pozici, kdy mu nestačí ani vyhrát oba poslední závody. Po Fillovi převzal otěže lídra šampionátu Tomáš Mikšovský, který mohl udělat v Brně důležitý krok. Ani tento lídr však svůj důležitý krok neudělal, a tak se díváme na další jméno v prvním řádku celkové tabulky této sezony. Tím je nestor našich okruhů Radek Rous. Ten se dostává postupně do výborného tempa a co je navíc důležité – nedělá zásadní chyby. Do hry o celkové prvenství poslaly dva deštivé závody i Michala Šemberu, který sice na začátku roku označil zisk titulu jako zcela jednoznačný cíl, ale který se v prvních dvou závodech spíše trápil. Pětici nejlepších v aktuálním pořadí šampionátu uzavírá v pořadí čtvrtý nováček této třídy, kterým je Pavel Ouda. I ten vytěžil maximum z posledních dvou deštivých závodů, které jej katapultovaly do elitní pětky i v případě, kdy startoval pouze ve třech ze čtyř odjetých závodů. Ač se to dnes nezdá, tak v neděli by již mělo být dobré počasí, což nahrává opět šlapanickému Fillovi, od kterého očekávám návrat do formy prvních dvou republikových podniků. Pád Tomáše Mikšovského lze řadit spíše k výjimkám, což mě nutí napsat myšlenku, že právě Mikšovský by měl být v neděli největším konkurentem pro Michala Fillu. Očekávám, že do souboje se zapojí i Radek Rous, který z Mostu již odvážel nejeden pohár, na druhou stranu ale i nejeden poničený, či ohořelý stroj. Bude zajímavé, zda se na suchu dokáže prosadit Michal Šembera, či zda se ukáže, že jeho vítězstvím pomohla především voda.

Řeč čísel:
Prvního a druhého jezdce dělí pouhé 2 body, první čtyři pak jen 12 bodů, je tedy doslova nelogické kalkulovat o nějakém zisku titulu, přesto uvedu alespoň jeden příklad v případě toho, že by Radek Rous vyhrál závod. K tomu, aby pak nemusel na Hungaroring ani cestovat, by potřeboval, aby Michal Šembera dojel na 15. či horším místě, Michal Filla na 5. a horším místě, Tomáš Mikšovský na 6. a horším místě, či Pavel Ouda na 3. nebo horším místě.

A jak se jelo vloni?
Závod vyhrál dnes již nezávodící Petr Čermák, druhý byl Kamil Prager, který však velmi pravděpodobně opět nebude startovat, když jeho svěřenec Jakub Jantulík pojede v Mugellu. Třetí skončil Viktor Nos, který má letošní sezonu rozjetou výsledky těsně za pódiem, když ve dvou letošních závodech skončil na 4. pozici. Na pohár tedy čeká a proč by nemohl přijít opět v Mostě? Nejlepší pětku vloni v Mostě doplnili čtvrtý Libor Milota a pátý Raymond Borowczak.



MČR Supersport
Jiří Brož poslední dva závody chyboval a rázem tak musí čelit ataku soupeřů. Stejně jako Filla i on vyhrál první dva závody, k lepšímu pak má to, že ve druhých dvou dokázal bodovat, což ho udrželo v těsném kontaktu za lídrem šampionátu. Tím je nováček této třídy Ondřej Korčák. „Oňas“ jede letos fantasticky. Vede Volnou a po druhém místě v Brně i supersporty. V nich nastoupil ke všem čtyřem závodů a ve všech byl na bedně, když jednou na nejvyšším stupínku. Po dvou druhých místech podal ve dvou dalších případech trochu rozpačité výkony Jirka Fejta, a tak není divu, že se na něj bodově dotáhl Miloslav Beznoska, který si letos svůj sen již splnil, když na vytouženou bednu vystoupil na maďarském Panninia-Ringu. Poslední dva závody pak ukázaly, jak skvělý je jezdec František Loučka a je jen škoda, že se Franta nezúčastnil květnového Brna, jinak bychom u jeho jména jistě viděli jiné čísla než je aktuální pětka v kolonce pořadí a číslo 49 v kolonce body.

Řeč čísel:
I v této třídě dělí první dva jezdce pouhé dva body a tak je vše zcela otevřeno. Podívejme se tedy jen na jednu teoretickou možnost, a sice na případ, kdyby vyhrál vedoucí jezdec Ondřej Korčák. K titulu již po Mostě by pak potřeboval, aby Jirka Brož dojel na 15. místě nebo hůře. V případě Korčákova vítězství by pak kromě Brože již nikdo jiný nemohl zasáhnout do boje o titul.

A jak se jelo vloni?
Vyhrál Radek Rous, který po vítězství v Superstock 600 slavil tímto vítězstvím mostecké double. Druhá dojela Markéta Janáková, třetí byl Němec s českou licencí Thomas Mayer. Až na čtvrtém místě dojel jezdec z aktuální třídy, tedy Jirka Brož. Pětici nejlepších uzavřel Jirka Fejta.



MČR Superbike
Zajímavá situace se odehrála v Brně a zřejmě bude pokračovat i po brněnském závodě. Byť se ještě před brněnským závodem zdálo, že vedoucímu jezdci této třídy Zdeňkovi Brabcovi bude stačit držet se za Milošem Čihákem, přestup Tomáše Mikšovského k týmu Bily Racing znamená velký zlom a obrat v této třídě. Tommy totiž nastupuje vedle Superstock 1000 i s motocyklem třídy Superbike. Pokud tento fakt bude pokračovat, není zdaleka rozhodnuto o Mistru ČR. Navíc Zdeněk Brabec použil do brněnského deště staré pneumatiky, což ve výsledku znamenalo výrazné zpomalení a „až“ 4. místo. Vítězný Čihák tak na něj najel důležitých 12 bodů, což je i stejná hodnota aktuálního rozdílu mezi prvním a druhým jezdcem celkového pořadí. Tato třída vstupem Tomáše Mikšovského, pokud tedy pojede i v Mostě, dostala důležitý náboj atraktivity, protože v první polovině jezdili jezdci s naší licencí ve výrazných výkonnostních rozdílech. Nejprestižnější třída by tak v Mostě mohla nabídnout zajímavý, ale především vyrovnaný souboj o vítězství. Adepti na něj jsou pak zcela jasní – Číha a Tommy.

Řeč čísel:
Samozřejmě se můžeme dočkat dekorování mistra již v neděli večer. Co by k tomu vedlo? Kdyby se Zdeněk Brabec radoval z vítězství v závodě, nesměl by Čihák dojet na 5. a lepším místě a Jirka Dorňák na 3. nebo 2. místě. Pokud by Brabec dojel v neděli druhý, nesměl by být Čihák na lepším než 10. místě a Dorňák na lepším, jak 6. místě.

A jak se jelo vloni?
Vítězem loňského závodu se stal Miloš Čihák před Markem Svobodou, který si letos užívá závodnického klidu, třetí byl Marek Káňa, jenž ovšem letos určitě svému týmovému kolegovi Zdeňku Brabcovi body brát nebude. Za čtvrtým Brabcem skončil v loňském závodě pátý Aleš Vondráček.



Přebor ČR Volná 250-600
Dostáváme se ke dvěma přeborovým kategoriím. V té slabší se zdají být karty jednoznačně rozdané. Ondřej Korčák si v Brně vyjel Letošní třetí vítězství a přičteme-li k tomu 3. místo z květnového Brna, je jasně dáno jméno vedoucího muže a favorita závodu, který se bude konat již v pátek odpoledne. Druhý v celkovém pořadí Ondřej Bukovský předvedl v Brně výborný výkon, kterým se propasíroval přes celé jezdecké pole, když do závodu startoval z posledního, 53. místa. Cíl viděl jako druhý, nicméně trest za předjíždění pod žlutou vlajkou ho poslal o několik pozic dále. Ovšem Bukovský již v Brně avizoval, že do Mostu vůbec nepojede, když zcela pochopitelně dává přednost očekávanému příchodu svého potomka, jenž by se o své místo na světě měl hlásit právě v době mosteckého závodu. Na druhé místo celkového pořadí se tak budou tlačit Zbyněk Čech, který si letos odvezl již celkem tři poháry, či Richard Sedlák, který prožil výborný poslední závod v Brně.

Řeč čísel:
Zde je řeč čísel a teorie zcela jasná. Pokud skutečně Bukovský nebude startovat, je cesta za titulem pro Ondřeje Korčáka volná. Oňasovi by pak vítězství v závodě zajistilo titul, a to bez ohledu na jakékoliv výsledky dalších závodníků jak v Mostě, tak na závěrečném Hungaroringu. Pokud dojede zítra na 2. nebo 3. místě, tak bude mít jediného rivala, a tím je Zbyněk Čech, který by k zachování naděje musel ovšem závod vyhrát. V případě, že by Korčák byl čtvrtý, tak také může soupeřit pouze s Čechem, tomu by k zajištění šance na Hungaroring v takovémto případě ovšem stačilo i 2. místo. Pokud dojede Korčák pátý, přidá se v případě vítězství k Čechovi i Richard Sedlák.

A jak se jelo vloni?
V závodě vyhrál pozdější celkový vítěz Vašek Jiruš, druhý byl Michal Salač, třetí Vojtěch Roubíček. Čtvrtý byl Štěpán Houba a pátý Richard Sedlák, který tak porazil jak šestého Korčáka, tak i až 13. Čecha.



Přebor ČR Volná přes 600
Petr Řezníček sice ztratil v deštivém brněnském závodě svou letošní neporazitelnost, nicméně ani vítězství Tomáše Milichovského výrazně nezasáhlo do celkové klasifikace.“Perňa“ totiž dojel na solidně honorovaném 5. místě a připravil si tak dobrou výchozí půdu pro svůj titulový atak již na mosteckém autodromu. Řezníček jede na svůj oblíbený a zároveň i domácí okruh a porazit ho bude velmi těžké. Nicméně několik adeptů by se k tomu jistě našlo. Jedním může být právě Milichovský povzbuzen vítězstvím z Brna, či dvojice Fejt, Štecher, která v Mostě společně s výše jmenovanou dvojicí trénovala v rámci Czech Endurance Cupu. Mostecký autodrom dává sílu také Davidu Valentovi a i s ním je potřeba počítat. Uvidíme, zda se již vyléčil ze zranění Pavel Bouma, ten by totiž jistě rozšířil okruh adeptů na stupně vítězů.

Řeč čísel:
I tady je situace jasná, o titul se může ucházet ještě trojice jezdců, i když pro aktuálně třetího Martina Vychodila je vše v oblasti velké teorie, protože by musel vyhrát oba zbývající závody a Petr Řezníček v nich získat pouze 2 body. Podívejme se tedy jen na dvojici Řezníček, Milichovský, kterou nyní dělí 16 bodů. Pokud by Petr Řezníček vyhrál a Tomáš Milichovský dojel třetí či horší, stane se Řezníček celkovým vítězem. Pokud dojede Řezníček druhý, bude šampiónem, když Milichovský dojede pátý a horší. Pokud Řezníček bude třetí, bude šampiónem, když Milichovský bude devátý a horší. Úměrně tomuto vše pokračuje dále až do situace, že kdyby Milichovský nedokázal v Mostě bodovat, stačí Řezníčkovi k titulu dojet v pátek odpoledne na 7. místě.

A jak se jelo vloni?
Loňský závod šel za Markem Káňou, druhý byl Libor Milota, třetí Pavel Bouma. Za čtvrtým Řezníčkem přijel pátý Valenta a šestý Milichovský.



Jezdecké ohlasy z předchozích závodů letošního Mezinárodního Mistrovství ČR naleznete na serveru www.motoczech.cz, kde budou každý den také aktuální zprávy a po závodě v Mostě i ohlasy nejlepších jezdců z nedělních závodů.


Další články sekce