přihlášení pro registrované
jméno:
heslo:
registrovat zapomenuté heslo
 
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 16. října do 22. října.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Rozhovor s Michaelem Bartholemym

Text: Ondřej Ježek, kawasaki-motogp.com
Rozhovor s Michaelem Bartholemym
29.12.2007
 

Závodní manažer Kawasaki Racing Teamu mluví o svém prvním roce ve funkci a také o ambicích pro následující sezónu.

Na začátku roku 2007 Kawasaki Racing Team existoval pouze několik málo měsíců. Jeho členové byli postaveni před výzvu začít s továrním týmem od úplných začátků. K tomu zde byly nové řády a nový motocykl o objemu do 800ccm. Zcela jistě, jen blázen se mohl pustit do řízení takového týmu.

Šéf Kawasaki Racing Teamu, Michael Bartholemy. Velmi motivovaný Belgičan, který chce vždy své. Navzdory překážkám, které mu stály v cestě, on a jeho tým vybraných jezdců, inženýrů, mechaniků a dalších pomocníků se nezúčastnil závodní sezóny pouze jako výplň startovního pole, nýbrž dokázal zaznamenat největší úspěch Kawasaki MotoGP v historii.

Jste rok ve funkci závodního manažera Kawasaki MotoGP. Jak se díváte na strasti a překážky uplynulé sezóny?
Měl jsem určité pochybnosti, když mi 6. listopadu 2006 Kawasaki Heavy Industries řeklo, že bychom měli pokračovat a sestavit nový tým. Nebyl jsem zcela přesvědčený, že bychom to zvládli. Náš největší nepřítel byl čas. Neměli jsme žádné nářadí, žádné kontejnery, nic. Brzy jsme se tím přestali zatěžovat a raději jsme se pokusili ukázat světu, že to dokážeme.

Probíhala nakonec sezóna podle plánu?
Kdyby jste se mě zeptal minulý listopad, řekl bych vám, že za 12 měsíců všechno zvládneme. Dnes ale vím, že se některé věci nestihly a některé se ještě musí dokončit. Nyní je pro mě cíl leden, kdy bych chtěl, aby byly všechny nedostatky dokončeny. Budu ale šťastný, když se to stihne do začátku únorových IRTA testů.

Jeden z největších problémů bylo ale neobsazené místo pro druhého jezdce týmu. Nakonec jste angažovali Oliviera Jacqua.
Věděli jsme od začátku, že Olivier není nejmladším jezdcem startovního pole. Možná jsem měl nějaké výhrady k tomu, aby za nás jel. Dokonce i těsně před začátkem sezóny. Musíte chtít po jezdcích ty nejlepší výsledky, ale zůstat silný, když se něco nedaří. A taky že se nedařilo. Olivier měl mnoho pádů, způsobil si různá zranění, situace nebyla vůbec jednoduchá.

Nakonec se ale Jacque rozhodl se závoděním skončit.
Máte pravdu. Pochopitelně byl nervózní přiznat to. Byl to velký závodník, bývalý mistr světa. To chce velkou odvahu přiznat si, že tato část života už skončila. Přesto jsme ho nechtěli ztratit. Navrhl jsem, že by mohl pokračovat s prací pro Kawasaki jako testovací jezdec a podílet se na dalším vývoji ZX-RR. Olivier se do této úlohy adaptoval fantasticky a podle mého názoru je to nejlepší testovací jezdec MotoGP. Myslím si, že jsme z této situace velmi vytěžili a doufám, že s námi vydrží do následujících let.

V té době jste na volné místo povolali bývalého jezdce dvěstěpadesátek, Anthonyho Westa.
Anthony je dobrý závodník, a to byla hlavní věc, která mi říkala, že bude ten pravý pro tuhle práci. Ještě se musí pár věcí naučit, ale myslím, že brzy uvidíme jeho další zlepšení. Proto jsme s ním podepsali spolupráci na nadcházející rok.

Co tedy otázka jezdců?
Viděli jsme několik dobrých výsledků Randyho De Punieta, ale také Anthonyho. Jsem si ale jistý, že výsledky se ještě zlepší, hlavně s příchodem Johna Hopkinse. Moje přání připojit Hoppera do našeho týmu jsem vyjádřil již v dubnu. Nebylo ale lehké o tom přesvědčit ostatní lidi v našem týmu, protože John neměl v té době nejlepší výsledky. Po závodě ve Valencii jsem ale šel do kamionu a díval se na konečné pořadí MotoGP 2007. První Stoner, který zůstavá u Ducati, druhý Pedrosa, který zůstává u Hondy, třetí Rossi, který zůstává u Yamahy. Jinými slovy nejlepším jezdcem, který by mohl změnit tým, byl Hopkins, kterého jsem si zvolil už v dubnu. John do Kawasaki chtěl a to už o něčem hovoří.

A kdyby se Vás někdo zeptal před rokem, že by Kawasaki angažovala někoho jako je John Hopkins, co byste odpověděl?
Měl bych říct, že to bylo nemožné. Ale nyní ho máme. Nebyl jediný kdo jevil zájem jet za náš tým. Možná to bylo poprvé, kdy jezdci přemýšleli o Kawasaki jako o reálné volbě. Sezona 2007 určitě změnila naše životy a změnila náš tým v očích ostatních lidí v MotoGP, protože nás už vnímají jako kvalitní tovární tým.

To je docela velký úspěch, když vzpomeneme, kde byl tým před rokem.
Na první test jsme jeli do Sepangu na konci listopadu 2006, kde jsme měli hodně technických problémů. Když jsme se tam vrátili 21. ledna, potíže jsme už žádné neměli. Během zimní přípravy tým inženýrů pracoval velmi tvrdě a to, co se jim podařilo vytvořit, bylo neuvěřitelné. Uvědomil jsem si, že po únorových IRTA testech můžeme být konkurenceschopní. Náš motocykl byl rychlý. To ale nebylo vše. Inženýři pokračovali v tvrdé práci během celé sezóny a dosáhli mnoha výborných zlepšení. A opravdu. Při závodě ve Valencii měli oba naši jezdci nejrychlejší motocykly v celém startovním poli. Myslím si, že Kawasaki dohnala ve vývoji ostatní značky, které byly do MotoGP zapojené o mnoho let dříve. Před sezónou jsem řekl, že můžeme skončit do devátého místa. S tímto výsledkem bych byl velmi spokojen, protože v posledních letech Kawasaki skončila dvakrát na 10. místě a meta top 9 zůstala jen snem. Po konci sezóny ale vidím, že náš motocykl a technické zázemí je schopné skončit na lepším než devátém místě, ale podívejte se, letos jsme byli jedenáctí. To je na první rok našeho týmu uspokojující výsledek.

Jak byl váš boj publikován všudypřítomnými médii?
Přirozeně se objevovaly značné spekulace mezi médii týkající se velkých změn v našem týmu po sezóně 2006. Většina novinářů ale byla ohromena tím, co jsme dokázali. Mnoho z nich bylo pravidelně v našem hospitality na kávě a zjišťovalo různé novinky. Bylo jich daleko více než v minulých letech. Myslím, že jsme pro ně otevřeli dveře, které bývaly dříve zavřené. Dostávalo se nám mnohem více kladných ohlasů od novinářů. Samozřejmě, že zde vždycky bude i špatná publicita, ale to je normální. My můžeme skeptiky pouze přesvědčit lepšími a lepšími výsledky.

Jste neustále pod velkým tlakem, jaký máte rád přístup k práci?
Mám rád upřímné jednání a doufám, že většina lidí z týmu se mnou souhlasí. Když mluvíte o věcech otevřeně, usnadňuje vám to práci. Mám rád jasnost, protože je to jediná cesta jak dosáhnout toho čeho v MotoGP dosáhnout chceme, a to získat titul mistra světa. Mé vztahy s Japonskem jsou velmi důležité a velmi se snažím, aby byly co nejlepší. Moje dobré vztahy s KHI jsou velmi dobrým bodem pro všechny z nás. Nyní jsme ve fázi, kdy můžu s prezidentem firmy mluvit jako s přítelem a můžeme vyřešit mnoho věcí efektivněji. Mám to rád a myslím si, že je to další aspekt, který nám pomohl na cestě vzhůru.

Ale sjednotit tým před sezónou, zajistit, aby všechno fungovalo jak má a k tomu vytáhnout Kawasaki k vyšším metám muselo jistě vyžadovat vynaložení veškerého úsilí.
Je pravda, že nikdy nepřestávám pracovat. Osmnáct hodin každý den je spojeno s prací v MotoGP. Zbylých šest hodin spím, z toho dvě hodiny se mi zdá o práci. Možná za 10 let budu pracovat uvolněněji, ale nyní nejsem v pozici, kdy bych mohl ubrat. Přeji si, abych si mohl někdy říct, že vypínám mobilní telefon a přestávám kontrolovat e-maily, ale to není reálné. Když jedu na závody a musím pracovat velmi dlouho, tak mě to neobtěžuje. Ale někdy se mi stane, že zapomenu na péči o sebe. Pak mi někdo z týmu řekne: „Poslyš, potřeboval bys ostříhat.“, ale já si na to bohužel nenajdu žádný volný čas. Také jsem samozřejmě zmeškal mnoho času, který bych měl trávit se svými dětmi. Já si ale říkám, že stále nejsem se svým týmem tam, kde bych chtěl být a pořád je potřeba pokračovat dál ve své práci. Každý z nás se pro tým mnoho obětoval, ale udělali jsme velký pokrok a po uplynulém bláznivém roce už vidím, že se věci opět vracejí do normálních kolejí. Procházíme vším společně a před nadcházející sezónou jsme plni optimismu.

Který moment byl pro vás v letošním roce nejvýraznější?
V Laguna Seca jsme měli tři jezdce v první desítce. V Motegi dosáhl Randy na pódium. To bylo pro nás něco velmi zvláštního. Vzhledem k tomu, že závod vyhrála Ducati, tak jsme byli nejlepší japonská značka. A zrovna v Japonsku, kde se byli podívat naši nejvyšší šéfové. Střetlo se mnoho skvělých věcí a k tomu Randy předvedl fantastický výkon. Byl to opravdu velký den.

Takže jaký máte plán pro rok 2008?
Pro nás je nejdůležitější, že nepředvádíme nový motocykl. To je myslím si velmi pozitivní. Můžeme se tak soustředit pouze na ladění motocyklu a to je věc, díky které můžeme být silnější. Náš motocykl fungoval lépe a lépe, tak proč přinášet něco zcela odlišného?

Je pravda, že jste sháněl dalšího sponzora týmu?
Továrna Kawasaki je realistou v množství potřebných peněz v tomto projektu a my máme s továrnou závazek, že spolupráce bude v MotoGP pokračovat minimálně do roku 2011. Ale máte pravdu. V letošním roce jsem sháněl nějakého silného sponzora z jiné branže než je motocyklový sport. Nebyla to jen otázka peněz. Byla v tom i snaha zviditelnit naše jméno v jiném trhu. Nefigurujeme pouze v motocyklových časopisech, ale také na jiných místech. Nesmíme se pouze upínat na jednostopý svět, kde jsme doma, musíme také prorazit dál.

A co nám povíte v této době příští rok?
No, řeknu vám, že po vydařeném roce 2008 jsme připraveni na sezónu 2009. Jsem hluboce přesvědčený, že naše cíle dokážeme splnit. V našem týmu jsou skvělí lidé a podle mého názoru máme nejlepší tým v MotoGP. Společně jsme prošli mnoha vzestupy i pády a podařilo se nám vytvořit neuvěřitelný motocykl a tovární tým. Jsem na všechny velmi hrdý.


Další články sekce