KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 17. června do 23. června 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Rozhovor se Steve Ramonem

Foto: Suzuki
Rozhovor se Steve Ramonem
05.03.2009
 

Hvězda továrny Suzuki, která se s týmem Teka Suzuki WMX1 připravuje na společnou čtvrtou sezonu, odpověděla na několik zajímavých otázek.

Steve, jaké byla zimní přestávka?
„Dost dobrá. Poslední Grand Prix jsem trochu protrhl smůlu a pak se vydal na několik plážových závodů, což byla celkem velká zábava. Pak jsem měl dva, tři týdny dovolenou. Na začátku prosince jsem začal opět tělesnou přípravu na novou sezonu. Byl jsem s mým trenérem v Portugalsku, kde jsme hodně jezdili na kolech a hodně běhali. Fakt jsem tvrdě makal a motorku jsem neviděl. Chtěl jsem začít jezdit začátkem ledna, ale byla velká zima. Myslím, že hodně lidí mělo stejné problémy, zvláště v severní Evropě. Teď se cítím dobře. Je dobré, že máme před hlavní sezonou tyto závody, ve kterých mohu dohnat ztracený čas [poznámka – rozhovor probíhal po závodě v britském Hawkstone Parku]

Jak se tedy cítíš na motorce?
„Už to všechno vypadá celkem dobře, začíná to správně pracovat. Udělali jsme také pár změn na motorce a ty se nyní začínají projevovat. Před první Grand Prix musíme ještě testovat. Nakonec naše motorky pro rok 2009 dostaneme teprve tento týden, takže nás čeká ještě tvrdá práce.“

Jak vzpomínáš na šampionát roku 2008?
„Dobře, byl jsem druhý, to není špatné, ale já jsem se chtěl opět stát Mistrem světa. Nakonec to bylo hodně těsné. Udělal jsem to nejlepší, co šlo, ale takový je život. Byl jsem zklamaný, ale s mými tělesnými problémy to byl složitý rok. Nechci se už dívat zpět. Byla tam šance stát se opět Mistrem světa a prostě se to nepovedlo.“

Myslíš, že ti tohle vše zvýší motivaci získat letos titul?
„Ano i ne. Znám problémy, které jsem měl minulý rok a kvůli kterým jsem ztratil mnoho bodů. Přes zimu jsem tedy tvrdě makal na tom, abych se na ně připravil a dokázal je v sezoně řešit. Rok 2009 bude jiný, chci zůstat v dobré formě a připravit se nejlépe, jak jen dovedu.“

Někdo z tvých přátel říkal, že si se v roce 2008 hodně změnil, byl si víc agresivní, je to pravda a budeš něco posouvat i do roku 2009?
„Nevím. Asi jsem minulý rok jezdil trochu riskantně, ale určitě ne hodně! Jsem stále stejný jezdec, se stejným stylem, takže myslím, že to pravda není. Jezdím konzistentně, ale někdy prostě potřebujete přitvrdit. Stabilita jízdy je důležitá pro šampionát, někdy jí musíte upřednostnit, i když cítíte, že máte na vítězství. Vloni jsem získal dobré body i ve dnech, kdy jsem cítil, že je to špatné. Je zde mnoho skvělých jezdců MX1 a čekat, že vyhrajete každou GP, to přeci nejde. Vloni bylo hodně vítězů závodů a já měl problémy s nohami, což mě svazovalo i mentálně. Každopádně nyní jsem již v pořádku, absolvoval jsem několik národních závodů a myslím, že jsem na Faenzu připraven.“

S Tureckem, Lotyšskem a Brazílií máme v Grand Prix tři nové tratě. Ty si v GP již deset let, baví tě nová místa?
„Ano, rád jezdím na nová místa a přijímám tyto výzvy. Jak si řekl, již jsem jezdil na hodně Grand Prix a znám důvěrně mnoho míst. Ovšem na nějaké rozhlížení není nikdy dost času. Je to škoda, protože vždy následuje další závod Grand Prix nebo belgického šampionátu.“

Jak vidíš první závod na tvrdém povrchu ve Faenze, když v posledních letech se vždy začínalo v písku ve Valkenswaardu?
„Mně to nevadí. Musíš se samozřejmě trochu jinak připravit, ale to pro mě není problém. Před Faenzou uděláme dva závody v italském šampionátu a taky budeme trochu testovat na tvrdém povrchu.“

Co za změny na tvé RM-Z450 si pro rok 2009 požadoval?
„Moc ne, motorka je v podstatě stejná jako ta loňská. Trochu jsme chtěli změnit možnosti nastavení v závislostech na akceleraci, aby se mi lépe startovalo. Motorka je dobrá, takže pokud budu schopen rychleji vyrazit, bude to zlepšení. Nyní používáme druhou verzi vstřikovacího čerpadla, kterému jsme vloni pomohli k nasazení do produkčních strojů. Také používáme nový rám, který by nám měl dát více stability ve velkých rychlostech. Další výraznější zlepšení by se mělo projevit až na verzi pro rok 2010.“

Pro motoristický sport není zrovna ideální doba, jak vypadá současná situace v tvém týmu?
„Dobře, náš tým je velmi silný a sponzor Teka je jeho důležitou součástí. Cítím se v tomto týmu dobře a jsem rád, že se pro mě nic nezměnilo a já zde zůstal. Je složitá doba, každý s tím musí bojovat. Nezbývá než doufat, že to bude jednou lepší.“


Další články sekce