KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. února do 24. února 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

WSBK - Phillip Island, Superpole

Text: Jiří Mikšík, Foto: Yamaha Racing
28.02.2009
 

Američan Ben Spies na Yamaze si vybojoval první Superpole dle nového a nutno říci, velmi atraktivního kvalifikačního systému. Druhý skončil a vedle něho bude tedy zítra na startovním roštu stát Ital Max Biaggi s Aprilii. Třetím ve \"vylučovací\" jízdě skončil Brit Jonathan Rea s Hondou a první řadu doplní český jezdec Jakub Smrž na Ducati. Co víc si může český fanoušek přát, v první řadě čtyři motocykly čtyř různých značek a nejrychlejší Ducati patří Kubovi. A jak celé nové Superpole probíhalo?

Superpole 1

Dvacet nejrychlejšch jezdců z kvalifikace se velmi hekticky vydalo do 12-ti minutové jízdy. Jelikož však časy nejrychlejších se po každé jízdě nukují, tak se hlavní pozornost soustředila na zadní pozice, tedy kdo vlastně vypadne. Nejdříve vedl Japonec Ryuichi Kiyonari, ale pak se na špici usídlil Jonathan Rea a především jezdci na BMW bojovali o "přežití". Vypadalo to především nadějně pro zkušeného Corsera, dostal se do nejlepší šestnáctky v okamžiku, kdy nejlepší sedmička už seděla ve svých boxech. V poslední sekundě se ale Francouz Regis Laconi dostal na postupující místo a jak Xaus, tak i Corser (oba BMW), stejně jako Robeto Rolfo a Tommy Hill s Hondami byli ze hry venku. A časovou tabulku vedl Jonathan Rea před Benem Spiesem a Noriyukim Hagou. Kuba Smrž byl průběžně na 9. místě. 

Superpole 2

A začala druhá část Superpole. Hned na zelenou se vydalo 16 nejlepších rychle na trať, začínalo se opět od nuly. A opět to byl Jonathan Rea, který jako první zajel výborný čas a mohl se opět spokojeně dívat ze své garáže. "Byl jsem velmi nervózní, nevěděl jsem přesně, kdy mám znovu vyjet. Ale tento nový sytém je hodně zábavný", řekl mladý britský jezdec z nizozemského týmu Ten Kate Honda.

V polovině druhé části byly na druhém, resp. čtvrtém místě vidět obě Aprilie, s Biaggim a Nakanem. Pak byl ale Nakano vytlačen na 9. pozici a nemohl se už zúčastnit závěru, tedy boje o postavení do dvou nejlepších řad. Přesto skvělý začátek těchto nových motocyklů.

Němec Max Neukirchner se Suzuki byl krátce před koncem stále ještě ve hře, až se znovu zkušený Regis Laconi prodral mezi nejlepší osmičku a to hned nejlepším časem. Vyřazeni tak byli všichni čtyři Japonci: Shinya Nakano, Ryuichi Kiyonari, Yukio Kagayama a Noriyuki Haga, Britové Tom Sykes a Shane Byrne, Němec Max Neukirchner a poslední zbylý Australan Broc Parkes. Nejlepší čas zajel Laconi před Fabriziem a Haslamem. Kuba Smrž byl v pohodě šestý.

A na špici se postupně vystřídali Kiyonari Parkes, Fabrizio, znovu Kiyonari, Biaggi, Rea, opět Fabrizio a nakonec Laconi.

Superpole 3

A šlo do tuhého, stejně jako před druhou částí. Výměna pneumatik, poslední hektické úpravy a nulování časů. Začaly se jezdit časy pod 1.32, tedy rychleji než v obou kvalifikacích. Američan Ben Spies tam dal hned ze začátku 1.31.069 a už ho nikdo nepřekonal. Jeho nová Yamaha R1 připomínající zvukem staré 990-ky z MotoGP se s ním v sedle sice už nedostala pod 1.31, ale moc tomu nechybělo. "Ještě nikdy jsem nejel Superpole, byl jsem hodně nervózní, ovšem první Pole position hned při mém prvním závodě WSBK, to je fantazie. Ale zítřejší závody budou jistě hodně tvrdé, prvních 12 až 15 jezdců jsou vynikající a hodně rychlí", řekl vícenásobný šampión seriálu AMA.

V samém závěru se náš Kuba Smrž prodral na skvělé třetí místo, o několik sekund později ho ještě předjel Max Biaggi.

1. řada gridu:

  1 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1'31.069
  2 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1'31.402
  3 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1'31.596
  4 Smrž J. (CZE) Ducati 1098R 1'31.600

2. řada gridu:

  5 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1'31.837
  6 Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1'32.112
  7 Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1'32.537
  8 Laconi R. (FRA) Ducati 1098 RS 09 1'32.649

3. řada gridu:

  9 Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 1'31.843
10 Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 1'31.860
11 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'31.867
12 Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 1'31.881

4. řada gridu:

13 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1'31.907
14 Neukirchner M. (GER) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'31.916
15 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1'32.119
16 Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1'32.719

5. řada gridu:

17 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1'32.873
18 Rolfo R. (ITA) Honda CBR1000RR 1'32.997
19 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1'33.152
20 Hill T. (GBR) Honda CBR1000RR 1'33.363

6. řada gridu:

21 Roberts B. (AUS) Ducati 1098R 1'33.588
22 Tamada M. (JPN) Kawasaki ZX 10R 1'33.709
23 Badovini A. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'34.174
24 Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1'34.194

7. řada gridu:

25 Muggeridge K. (AUS) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'34.341
26 Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'34.390
27 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 1'35.767
28 Baiocco M. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'36.363



  

 


Další články sekce