KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 20. května do 26. května 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Změny řádů pro WSBK

Text a foto: Petr Štola
Změny řádů pro WSBK
25.09.2008
 

Pro příští rok vstupuje několik důležitých změn v řádech pro závody WSBK.

O změně superpole jsme vás na našem portále již informovali, takže jen stručně: od příštího roku se v pátek pojede hodinový trénink a hodinová kvalifikace, v sobotu se vše zopakuje s tím, že obě sekce budou již pouze na 45 minut. 15 minut po dokončení tréninku odstartuje 20 nejlepších jezdců kvalifikace do první části superpole, která bude trvat 12 minut. Nejlepších 16 jezdců postupuje dále, 17. – 20. jezdec vytvoří 5. startovní řadu. Ve druhé části superpole (opět 12 minut) se bude bojovat o postup do osmičky nejlepších ve třetí superpolové části. Jezdci od 9. do 16. místa vytvoří 3. a 4. startovní řadu. Ve třetí části superpole (12 minut) se již bude bojovat o postavení ve dvou prvních řadách.

Tolik o superpole, ale mění se i jiné články v řádech WSBK. Od příštího roku již nebude možné zastavit závod z důvodu deště, či jiných změn povětrnostní klimat. Dle vzoru MotoGP přechází i WSBK k systému „flag to flag“, tedy k výměně motocyklů bez zastavení závodu.

Třetí změnou je počet udělovaných divokých karet. Ještě v nedávné minulosti mohlo být uděleno až 6 karet, letos si národní svazy mohli vybrat čtyři jezdce pro závod superbiků a dva pro supersporty. Zvýšený počet stálých jezdců si vyžádal redukci počtu udělovaných divokých karet. Pryč jsou doby, kdy na startu závodu WSBK stálo 15 jezdců. Velmi nahlas se letos po paddocku WSBK hovořilo dokonce o tom, že se příští rok nebudou divoké karty udělovat vůbec, nakonec byla tato varianta zavrhnutá a na každý závod budou moci být udělené dvě divoké karty do třídy superbike.

Již několik let se bojuje o to, aby třída supersport byla jakousi přípravkou pro superbiky. I z tohoto důvodu se v loňské zimě vymyslel plán, že od roku 2010 bude do třídy supersport zaveden věkový limit. Tedy věc, kterou známe třeba ze závodů Grand Prix 125cc, kde nemůže startovat jezdec starší 28. let. Nyní došli pánové Paolo Flammini (FG Sport), Claude Danis (FIM) a Giulio Bardi (zástupce týmů), k dohodě o zrušení plánu zavedení věkového limitu. V praxi to znamená, že se prozatím starší jezdci nemusí obávat toho, že by nesměly ve světových supersportech startovat.

Poslední věcí, na které se výše jmenovaní pánové dohodli při meetingu ve Vallelunze, je omezení testovacích okruhů. Jak známo, doposud si každý tým WSBK, WSS a STK 1000, musí nahlásit dopředu testovací okruhy a pouze na nich může testovat bez toho, aby následně nebyly nějakým způsobem perzekuování v případech, kdy jezdec absolvuje nějaký závod na vybraném okruhu. Takto například v posledních dvou letech nemohl tým Intermoto Czech nasadit svou hvězdu Matthieu Lagriva do závodu na okruhu Magny Cours. Tým totiž neměl Magny Cours nahlášen jako testovací okruh, a protože Matthieu v Magny Cours vždy absolvoval několik týdnů před WSBK závod Bol d´Or, nesměl usednou do sedla Hondy týmu Intermoto (letos je situace jiná, tým Intermoto má Magny Cours nahlášené jako testovací trať a Matthieu tak může startovat). Ale zpět ke změnám v řádech. Od příští sezony bude smět superbikový tým nahlásit pouze jeden okruh jako svou testovací trať. Týmy ve třídách Supersport a Superstock 1000 pak nebudou dále hlásit žádný okruh jako testovací trať.


Další články sekce