MMB-VR46
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 15. července do 21. července 2019.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

Začalo to v Bernu, skončí ve Valencii

Začalo to v Bernu, skončí ve Valencii
03.11.2011
 

Legendární kategorie GP125cc o tomto víkendu zapíše poslední řádek své historie.

 
Dne 3. července roku 1949 se poprvé v seriálu Grand Prix představila kategorie 125 ccm. Toho roku to byl druhý závod světové sezony, ale na Manu, kde se jel historicky první závod novodobého Mistrovství světa silničních motocyklů, třída 125 ccm nebyla vypsaná jako součást Grand Prix.
 
Zastavme se v tuto chvíli a podívejme se do opravdového „pravěku“ silničního Mistrovství světa. 8. července 1904 je v malém jihočeském městečku Pacov založená Mezinárodní motocyklové federace FIM (původní název při založení byl ale FIMC). O rok později se ve francouzském Dourdanu koná první oficiální závod Coupe Internationale Motocyclette pořádaný FIM, tedy vůbec první závod o Mistra světa. Ve skutečnosti se ale jednalo o 2. ročník tohoto závodu, ale protože vůbec první ročník se jel ještě před založením FIM, je jako oficiální světový závod považován až ten z roku 1905. V něm se skvěle představil náš Václav Vondřich na stroji Laurin a Klement. Závod se jel na okruhu dlouhém 270 kilometrů a celý ho lemovali desetitisíce diváků. V zázemí závodu se o vše zajímalo dokonce několik set novinářů. Ti všichni sledovali vynikající výkon českého jezdce na českém stroji, který po fantastické jízdě závod vyhrál a stal se tak prvním oficiálním a jediným českým, Mistrem světa silničních motocyklů.
 
Ale vraťme se do roku 1949 a k prvnímu závodu dnes končící třídy 125 ccm. Tento první závod se jel na okruhu ve švýcarském Bernu, který měřil 7.280 metrů, a jel se na 14 kol. Vítězem tohoto prvního závodu se stal Ital Nello Pagani (Mondial), který o dva měsíce později slavil i zisk prvního titulu Mistra světa této třídy (šampionát se skládal ze tří závodů, vedle Bernu to byl ještě Assen a Monza).
 
O rok později se opět jely jen tři závody, po kterých se z titulu radoval další Ital, Bruno Ruffo (Mondial). Jako další významný závod bychom mohli vzpomenout Tourist Trophy z roku 1952. Zde totiž vyhrál pozdější Mistr světa Cecil Sandford z Velké Británie. Tento závod byl totiž prvním, kdy se na pozici vítěze kategorie 125 ccm neobjevil motocykl Mondial. Tříletá nadvláda byla zdolaná strojem MV Agusta.
 
Uběhly další čtyři roky a motocyklový svět stál na prahu sezony 1956, která začínala na ostrově Man. Do Velké Británie se vypravil poprvé i tovární tým strakonické ČZ, což znamenalo, že se na startu závodu novodobého Grand Prix poprvé představí český jezdec. Výsledkem vůbec prvního startu našeho zástupce byl jeden světový bod, který svým 6. místem vybojoval legendární Václav Parus. Zapišme si tedy datum 6. června 1956, to je den, kdy poprvé nad šampionátem silničních motocyklů zavlála česká, resp. československá zástava.
 
Léta ubíhala, závody přibývaly. Mistři světa se rodili, nebo pokračovali ve svých úspěších. Postupně se vše dostalo až do tohoto víkendu, kdy vše vyvrcholí na okruhu Ricardo Torma v Cheste u Valencie. Od Bernu v roce 1949 se závody třídy 125 ccm konaly celkem v 721 případech a Valencie tak bude posledním 722. závodem Grand Prix třídy 125 ccm.
 
Mistři světa třídy 125 ccm:
1949 Nello Pagani (ITA, Mondial)
1950 Bruno Ruffo (ITA, Mondial)
1951 Carlo Ubbiali (ITA, Mondial)
1952 Cecil Sandford (GBR, MV Agusta)
1953 Werner Haas (GER, NSU)
1954 Rupert Hollaus (AUT, NSU)
1955 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1956 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1957 Tarquinio Provini (ITA, Mondial)
1958 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1959 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1960 Carlo Ubbiali (ITA, MV Agusta)
1961 Tom Phillis (AUS, Honda)
1962 Luigi Taveri (SWI, Honda)
1963 Hugh Anderson (NZL, Suzuki)
1964 Luigi Taveri (SWI, Honda)
1965 Hugh Anderson (NZL, Suzuki)
1966 Luigi Taveri (SWI, Honda)
1967 Bill Ivy (GBR, Yamaha)
1968 Phil Read (GBR, Yamaha)
1969 Dave Simmonds (GBR, Kawasaki)
1970 Dieter Braun (GER, Suzuki)
1971 Angel Nieto (SPA, Derbi)
1972 Angel Nieto (SPA, Derbi)
1973 Kent Andersson (SWE, Yamaha)
1974 Kent Andersson (SWE, Yamaha)
1975 Paolo Pirelli (ITA, Morbidelli)
1976 Pierpaolo Bianchi (ITA, Morbidelli)
1977 Pierpaolo Bianchi (ITA, Morbidelli)
1978 Eugenio Lazzarini (ITA, Morbidelli)
1979 Angel Nieto (SPA, Minarelli)
1980 Pierpaolo Bianchi (ITA, Morbidelli)
1981 Angel Nieto (SPA, Minarelli)
1982 Angel Nieto (SPA, Garelli)
1983 Angel Nieto (SPA, Garelli)
1984 Angel Nieto (SPA, Garelli)
1985 Fausto Gresini (ITA, Garelli)
1986 Luca Cadalora (ITA, Garelli)
1987 Fausto Gresini (ITA, Garelli)
1988 Jorge Aspar Martinez (SPA, Derbi)
1989 Alex Criville (SPA, JJ Cobas)
1990 Loris Capirossi (ITA, Honda)
1991 Loris Capirossi (ITA, Honda)
1992 Alessandro Gramigni (ITA, Aprilia)
1993 Dirk Raudies (GER, Honda)
1994 Kazuto Sakata (JPN, Aprilia)
1995 Harushika Aoki (JPN, Honda)
1996 Harushika Aoki (JPN, Honda)
1997 Valentino Rossi (ITA, Aprilia)
1998 Kazuto Sakata (JPN, Aprilia)
1999 Emilio Alzamora (SPA, Honda)
2000 Roberto Locatelli (ITA, Aprilia)
2001 Manuel Poggiali (RSM, Gilera)
2002 Arnaud Vincent (FRA, Aprilia)
2003 Daniel Pedrosa (SPA, Honda)
2004 Andrea Dovizioso (ITA, Honda)
2005 Thomas Lüthi (SWI, Honda)
2006 Alvaro Bautista (SPA, Aprilia)
2007 Gabor Talmacsi (HUN, Aprilia)
2008 Mike di Meglio (FRA, Derbi)
2009 Julian Simon (SPA, Aprilia)
2010 Marc Marquez (SPA, Derbi)
2011 ???
 
 
Česko-Slovenské body z Mistrovství světa 125 ccm (před závěrečným závodem ve Valencii)
1956 Václav Parus (ČZ) 19. místo – 1 bod
1956 František Bartoš (ČZ) 20. místo – 1 bod
1957 František Bartoš (ČZ) 10. místo – 3 body
1963 Stanislav Malina (ČZ) 23. místo – 1 bod
1964 Stanislav Malina (ČZ) 17. místo – 3 body
1965 František Boček (ČZ) 29. místo – 1 bod
1975 Zbyněk Havrda st. (Maico) 36. místo – 1 bod
1979 Peter Baláž (Morbidelli) 35. místo – 3 body
1996 Jaroslav Huleš (Honda) 23. místo – 12 bodů
1997 Jaroslav Huleš (Honda) 21. místo – 17 bodů
1998 Jaroslav Huleš (Honda) 20. místo – 25 bodů
2000 Jaroslav Huleš (Italjet/Aprilia) 19. místo – 26 bodů
2000 Jakub Smrž (Honda) 28. místo – 5 bodů
2001 Jaroslav Huleš (Honda) 15. místo – 62 bodů
2001 Jakub Smrž (Honda) 17. místo – 50 bodů
2002 Jakub Smrž (Honda) 33. místo – 3 bodů
2004 Lukáš Pešek (Honda) 21. místo – 20 bodů
2005 Lukáš Pešek (Derbi) 19. místo – 25 bodů
2006 Lukáš Pešek (Derbi) 6. místo – 154 bodů
2006 Karel Abraham (Aprilia) 24. místo – 8 bodů
2007 Lukáš Pešek (Derbi) 4. místo – 182 bodů
2010 Jakub Kornfeil (Aprilia) 17. místo – 28 bodů
2011 Jakub Kornfeil (Aprilia) 12. místo – 72 bodů
2011 Miroslav Popov (Aprilia) 29. místo – 3 body