vr2020_950
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 18. ledna do 24. ledna 2021.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

Jak to vlastně je?

Text: Petr Štola
Jak to vlastně je?
08.12.2011
 

Tahanice o sportovní autoritu v motocyklovém sportu přináší každým dnem nová prohlášení jedné, či druhé strany.

 
Od první zprávy ohledně předání autority v motocyklovém sportu jsme se jakkoliv zdrželi komentování celé situace. Narozdíl od mnohých „fundovaných“ komentářů jiných médií, zde jsme se jediným slovem k situaci nevyjádřili, ale pouze jsme zveřejňovali dokumenty a stanoviska obou stran, tedy Autoklubu a ČSMS. Bez jediného rozdílu, tak jak k nám chodily, či jak se objevovali v médiích.
 
Během posledního měsíce jsem měl mnoho telefonátů od různých závodníků a jejich otázka byla vždy jediná: jak to vlastně je? Má odpověď byla vždy stejná – nevím, čekám jak to bude, protože mě osobně je úplně jedno, jestli jezdím na závody kde visí logo Autuklubu nebo ČSMS. Protože tento týden vše graduje, dovoluji si zde napsat několik řádek k tomu, jak to vidím já. Zdůrazňuji, že toto je pouze má myšlenka, která může být od skutečnosti velmi odlišná.
 
Co je jasné, tak to, že ministr školství Dobeš předal sportovní autoritu na řízení motocyklového sportu v ČR novému sdružení ČSMS. To je fakt, skutečnost, ze které se musí vycházet. Nic na tom nezmění ani to, že Autoklub ČR proti tomuto rozhodnutí podal stížnost k Ústavnímu soudu. Je tedy jasné, že český motocyklový sport bude na území ČR řídit ČSMS.
 
Ministr Dobeš také požádal FIM, aby dále spolupracovala s ČSMS. FIM ovšem prozatím nic nerozhodla, což znamená, že pro FIM je nadále partnerem Autoklub. To je také skutečnost.
 
Takže české šampionáty by měly být řízené ČSMS, což také je odpověď na ty telefonáty – pro licence na MČR si asi budete muset žádat u ČSMS, s tím už Autoklub nebude mít nic společného. Pokud ovšem chcete mezinárodní licenci, tedy tu, která má spojitost s FIM, pak musíte žádat Autoklub. Ovšem i zde je otazník, neboť FIM k nám posílá jakousi komisi, která má o čemsi rozhodnou. O čem, to si obě strany vysvětlují jinak a já nehodlám jakkoliv zjišťovat, která strana má pravdu (opět bych se totiž vrátil k tomu logu visícímu na závodech). Každopádně se velmi pravděpodobně stane, že ještě před startem aktivní sezony 2012 bude mít ČSMS autoritu i v očích FIM a pak vám licence ACČR budou asi jen na jednu jedinou věc, i když ani k tomu se ta licence nebude hodit...
 
Bohužel ČSMS k sezoně 2012 zatím logicky moc informací nesdělilo, což je vzhledem k začátku celé funkčnosti systému jednak logické, ale s blížícím se dalším rokem i velmi skličující zejména pro sporty, které již za pár dní mají naplánované první mistrovské závody (vůbec první závod Mistrovství republiky 2012 by se měl jet již 1.1.2012, a sice MČR na ledové ploché dráze na rybníků v Rúžené). Pro nás nezasvěcené je tedy situace dost komplikovaná. Autoklub vydává svůj kalendář závodů MČR, ale samozřejmě ČSMS bude také vydávat svůj kalendář závodů. Komická situace, ale my s ní nic nenaděláme. Musíme vyčkat, nejbližší týdny by měly zcela jasně ukázat cestu českého motocyklového sportu. Jedna věc se ale zdá být jistá, sportovní podniky se moc měnit nebudou, termíny na jednotlivých sportovištích bývají předem rezervované, takže pokud máte závod MČR například na okruhu v Brně s Alpe Adrii, tak se ten závod stejně pojede a je jedno, jestli k němu dostanete body podepsané ACČR nebo ČSMS, důležité je, že tyto body budou udělené regulérním držitelem autority a ten se v těchto dnech zdá být zcela jasný. Podobné je to i v jiných sportech, trial má svá sportoviště daná a bude se na nich závodit stejně dobře, plochá dráha má své stadiony a termíny jsou také již dané. Kluby mají vše naplánované a obsazená, asi ani zde nedojde k mnoha změnám ve spojitosti s tím, že by sport řídil ACČR nebo ČSMS. Podobné je to v podstatě ve všech motoristických disciplínách, takže my, diváci a fanoušci, ani nepoznáme změnu. Pivo ve stánku bude stejně drahé, párek také, vstupenka nebude levnější a víc závodníků na dráze stejně neuvidíme.
 
Takže pohled je jasný – domácí šampionáty jednoznačně řídí a řídit bude ČSMS, v případě zahraničních aktivit je vládcem zatím Autoklub ČR.