KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 27. do 2. února 2020.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

Barth Racing po 8. etapě

Tisková zpráva Barth Racing Teamu
Barth Racing po 8. etapě
15.01.2018
 

Maratonské etapy stěžovala jezdcům týmů Barth Racing velbloudí tráva.

 
Dohromady přes 1000 kilometrů v Bolívii mají za sebou závodníci týmu BARTH Racing v posledních dvou etapách na Dakarské rallye. Tím, že byly maratonské, tak v sobotním večeru nemohli využít servis své týmové asistence.  Nejlepšího výsledku dosáhl Josef Macháček, který včera dojel na 12. místě a celkově se posunul na 16. příčku. Zdeněk Tůma dokončil maratonskou etapu jako patnáctý a je stále nejlepším českým čtyřkolkařem na Dakarské rallye. V průběžném pořadí drží 14. místo. Motocyklista David Pabiška dojel 45. a celkově je na 49. místě. Automobilová posádka Boris Vaculík a Martin Plechatý měla včera technické problémy, do cíle však dojela.
 
Stovky kilometrů po bahnitých cestách, v loužích, za deště a zimy. Takové podmínky čekaly na závodní konvoj Dakarské rallye při maratonských etapách. V sobotu večer byli jezdci ubytováni v kasárnách bez servisního týmu v bolívijském městě Uyuni. Z něho se pak v neděli přesunuli do Tupizi, která však byla kvůli dešti pod vodou. Bivakovalo se tak před vjezdem do města. „Po více než 800 ostrých kilometrech jsem přijel do bivaku a zjistil, že budu spát na silnici. Ať žije Bolívie…,“ glosoval situaci Josef Macháček, pětinásobný vítěz nejtěžší soutěže.
 
Šedesátiletý jezdec na čtyřkolce během etapy také havaroval. „Naštěstí jen při nižší rychlosti jsem otočil stroj vzhůru nohama. Valily se na mě nepříjemnosti, vzal jsem si dvě levé rukavice a pak zabloudil,“ vyprávěl Macháček z týmu BARTH Racing. Problémy také nadělávala ostrá velbloudí tráva. „V neděli jí bylo naštěstí méně, ale odešel mi tlumič. Když jsem tedy přejel přes hrbol, tak mě to vykopávalo. Naštěstí jsem to ustál,“ tvrdil Zdeněk Tůma, kterému zase vadily louže. „Snažil jsem se jim vyhnout, hlavně toho bláta. Ale to pak není skoro žádné závodění.“
 
Závodníci se dostávali v Bolívii do výšky přes 4000 metrů nad mořem. Přetěžké podmínky se projevovaly v momentě, když někdo havaroval. „Spadnete, a když zvedáte motorku z velbloudí trávy, neskutečně vám pumpuje organismus. V ten moment jsem si myslel, že omdlím nebo umřu. Nestačil jsem dodýchat,“ popisoval David Pabiška, jezdec na motorce. „V těchto výškách se tempo musí upravit, aby to organismus mohl vydržet. Kyslíku je tam málo. Připravoval jsem se na to, je to ale při pádech náročné.“
 
V pondělí se závodit nebude
 
Účastníci museli dvě etapy zvládnout bez náročnějších oprav v rámci asistence. Víkend v Bolívii byl tak velice krušný. „Ještě jsem nezažil takovou maratonskou etapu. Najet 450 kilometrů a 490 kilometrů na jedny pneumatiky? To už je za hranou životnosti a nějakého průseru,“ doplnil Pabiška, kterému stále pobolívá rameno kvůli naražené klíční kosti z úvodní etapy. I proto je rád, že si v pondělí odpočine.
 
„Že zítra nepojedeme ostrou etapu? Asi bych to odjel, byl jsem připravený. Na druhou stranu mě stále bolí rameno. Využiju toho, že se dám dohromady,“ potvrdil Pabiška. To Macháček by rád závodil. „Potřebuji nahnat minuty, každý den se mi hodí. Navíc si nemyslím, že to bude úleva, přejezd do Argentiny bude i tak v těch povodních náročný.“
 
Závodníci odpočívali v bivaku na silnici, ze kterého se musí v pondělí ráno přesunout. „Bivak je provizorně na silnici, která je hlavní tepnou do Argentiny. V pondělí v 9:00 ráno ji chtějí otevřít, aby po ní mohli projet také místní obyvatele. Bivakujeme tu v příkopě, všichni jsou naštvaní.“ Na trase Tupiza - Salta jsou záplavy, byl stržen jeden z hlavních mostů. Dnešní 9. etapa do argentinské Salty je zrušena. Organizátoři navrhli novou objízdnou trasu.