Paddock Blue 2018 racing
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 12. listopadu do 18. listopadu.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

Jarní ceně Brna nepřálo počasí

Text a foto: Tomáš Gescheidt
Jarní ceně Brna nepřálo počasí
26.04.2017
 

V předchozích letech bylo v rámci Jarní ceny Brna pořádané pod patronací CAMS přívětivé počasí. Letos bylo skutečně velmi chladno, v průběhu pátku až neděle 21. – 23. dubna 2017 byly i sněhové přeháňky a jedině péčí pořadatelů soustředěných kolem ředitele Petra Civína z Road Racing Clubu měly závody hladký průběh, přestože byla několikrát vyvěšena červená vlajka.

 
Všechny závody diváky zaujaly a vyvrcholily po 21 letech (závod v roce 1996 vyhrál devítinásobný brněnský vítěz Rolf Biland) závodem sajdkárů, rozdělených do formule 1 (objem motoru do 1000 ccm) a formule 2 (objem motoru do 600 ccm). Závodu International Sidecar Trophy se zúčastnili piloti z Velké Británie, Německa, Rakouska, Švýcarska, Francie, Holandska, Belgie, Švédska a České republiky, v ostatních závodech startovali ještě jezdci ze Slovenska, Polska a Itálie.
Sobotní závody byly vyhlášeny jako „mokré“, v neděli byly kvůli hrozícímu dešti zkráceny a zúčastnili se jich také závodníci z minulosti - dvacetinásobný mistr republiky Bohumil Staša, Peter Baláž a syn slavného závodníka Gustava Havla. Jednotlivé kategorie jsou letos uspořádány jinak, takže společně startovali třídy Klasik o objemu do 175, 250, 350, 500 a 750 cm3, 125 a 250 SP, Supermono, 400SSP a Moto3, do 600 ccm, Twin a 125GP a nad 600 ccm. Ve všech kategoriích se konaly 2 závody, první v sobotu a druhý v neděli.
 
Kategorie Klasik
Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 8 kol.
V sobotním závodě byl nejrychlejší Marek Stibor na stroji Kawasaki z roku 1974 startující v kategorii do 750 ccm. V neděli ale přijel za zahřívacího kola s vynechávajícím motorem a musel vzdát. Zvítězil Milan Horák na stroji Ducati, který byl v sedmsetpadesátkách v sobotním závodě druhý. „V neděli jsem si vzal bílý štítek k přílbě a vůbec nic jsem neviděl,“ prohlásil v neděli Horák, jehož náskok před Michalem Vavrouchem na Hondě byl 1:16,754 sekund.
Třistapadesátky vyhrál v sobotu i v neděli Vítězslav Hatan před Jiřím Švihnosem na motocyklech Yamaha. Roman Procházka na Hondě zažil v sobotu v 1. kole smyk po „akvaplaningu“ a musel vzdát, v neděli skončil jako čtvrtý. Ve třídě do 500 ccm vyhrál oba závody Kamil Brückner na hondě, ve dvěstěpadesátkách vyhrál v sobotu Libor Kaděrka na Jawě a v neděli Milan Bago (Yamaha), ve třídě do 175 ccm vyhrál oba závody Miloš Thér na ČZ 125.
Nejrychlejší kola zajeli v sobotu Marek Stibor (2:47,462) a v neděli Vítězslav Hatan (2:39,815).
 
Kategorie 125SP a 250SP
Sobotní závod se jel po restartu na 5 kol, v neděli na 11 kol.
Závod 125SP vyhrál v sobotu Eduard Werner (Aprilia) s náskokem 2,860 sekundy před Markem Zimou na Cagivě Mito, v neděli vyhrál Zima s náskokem 2,365 sekundy před Wernerem,. V závodě 250 SP zvítězil v sobotu Petr Kunz na Yamaze, v neděli Jaroslav Křen na Hondě.
Nejrychlejší kola zajeli v sobotu Eduard Werner (2:44,642) a v neděli Jaroslav Křen (2:32,771).
 
Kategorie Moto3, 400SSP, Stock300 a Supermono
Sobotní závod se na 5 kol, v neděli na 12 kol.
Závodníci ve třídě Moto3 měli jasnou převahu. Oba závody vyhrál Filip Salač (Montáže Brož Racing Team), který jel s motocyklem KTM s nímž loni jezdil účastník MS Moto3 Phillip Öttl. Salač (*12.12.2001) pojede španělské mistrovství a Red Bull Rookies Cup. V sobotu za ním dojela Švédka Johanna Innerfors a Filip Řeháček (oba na strojích Honda), v neděli si svá umístění prohodili. Řeháček (*10.06.2002) je stejně jako Patrik Carda a Alexandra Pelikánová členem Brno Circuit Junior Racing Team, který podporuje Automotodrom Brno. Patrik Carda (*23.02.2004) na KTM a Alexandra Pelikánová (*02.02.2000) na Yamaze startovaly v kategorii Stock300NP, Carda byl k radosti svého otce dvakrát druhý za Matyášem Konečným na motocyklu KTM, Pelikánová skončila v neděli čtvrtá.
Ve třídě Supermono vyhrál v sobotu a v neděli Václav Jakl na stroji KTM, kategorii Stock300 vyhrál v sobotu Vojtěch Schwarz a v neděli Peter Kačaba (oba na stroji Yamaha), třídu 400SSP vyhrál Petr Kunz a v neděli Tomáš Heimerle – oba na motocyklech Kawasaki.
Nejrychlejší kola zajeli v sobotu i v neděli Filip Salač (2:33,665 resp. 2:14,027).
 
Kategorie do 600
Závod v sobotu se jel na 6 kol, v neděli po dvou restartech také na 6 kol.
Favoritem závodu byl držitel pole position Igor Kaláb (MBNS Triumph) na motocyklu Triumph Daytona 675R z roku 2014. Jeho největším konkurentem byl Jiří Brož z týmu Montáže Brož Racing Team (*18.02.1980), který startoval na stroji Suter kategorie Moto2. Motocykl jezdil v roce 2013 Švýcar Tom Lüthi, o rok později Miroslav Popov a vloni s ním skončil Australan Anthony West na GP České republiky na divokou kartu desátý. Na motocyklu probíhají inovace motoru. Kaláb i Brož zatím neví, jestli budou jezdit mistrovství České republiky MotoCH anebo šampionát Alpe Adria. Oba vynechali z bezpečnostních důvodů sobotní závod, v nedělním zkráceném závodě vyhrál Kaláb před Brožem s náskokem 0,909 sekundy. Kaláb měl na stupni vítězů odřený bok po pádu v zahřívacím kole.
Třetí skončil v neděli Michal Vecko na Hondě. Tento pilot v sobotu bojoval o vítězství s Richardem Sedlákem (Yamaha), rozdíl mezi nimi byl pouhých 0,315 sekundy.
Nejrychlejší kola zajeli v sobotu Pavel Zima (2:21,942) a v neděli Jiří Brož (2:09,298).
 
Kategorie Twin a 125GP
Závod v sobotu se jel na 6 kol, v neděli na 9 kol.
TWINy v sobotu vyhrál David Kužela (Kawasaki) před Markem Stiborem a Petrem Hulínem (oba na stroji Suzuki). Závod byl velmi napínavý a rozdíl mezi trojicí vedoucích jezdců byl pouze 740 tisícin sekundy. V neděli zvítězil Jakub Gottvald (Kawasaki) před Kuželou a Stiborem.
V kategorii 125GP vyhrál sobotní i nedělní závod Michal Savinkov před Oldřichem Podlipným a Janem Novotným (všichni na motocyklech Honda), v sobotním závodě byl rozdíl mezi vedoucí dvojicí jen 0,803 sekundy.
Nejrychlejší kola zajeli v sobotu Petr Hulín (2:21,473) a v neděli Jakub Gottvald (2:20,159).
 
Kategorie International Sidecar Trophy
Sobotní závod se na 8 kol, v neděli se jelo 12 kol.
Na kategorii sajdkár čekaly příznivci v Brně jedenadvacet let a v tréninku i v závodě jim piloti na „tříkolkách“ předvedli své vysoké umění. Ozdobou byl Angličan Tim Reeves (*28.08.1973) startující ve formuli 2, který je sedminásobným mistrem světa. Tituly získal v letech 2005-7, 2012 a 2014 v soutěži Superside FIM World Sidecar Champion a v letech 2014-15 v mistrovství světa ve formuli 2. Tim Reeves startoval na stroji Klaffi Honda a musel omluvit svého spolujezdce Patricka Farrance. S „náhradníkem“ Markem Wilkesem byl v sobotním závodě formule 2 druhý (za rakouským pilotem Michaelem Grabmüllerem se spolujezdkyní Sofií na stroji Yamaha zaostal o 7,795 sekundy), nedělní závod vyhrál. Ve formuli 2 startoval také český pilot Miroslav Medek z týmu MM Racing na stroji Honda, jenž v tréninku a v nedělním závodě jel s Kateřinou Rozenekovou, v sobotním závodě pak s Radkem Koňaříkem. Ve formuli 2 obsadil Medek v sobotu osmé a v neděli třinácté místo.
Ve formuli 1 vyhrál sobotní závod německý pilot Joseph Sattler s partnerem Uwe Neubertem před svými krajany Mike Roscherem a Annou Burkard (obě posádky startovaly na strojích BMW), třetí skončil nizozemský pilot Kees Endeveld se spolujezdcem Jeroemem Rennem na stroji Yamaha. Nedělní závod vyhráli švýcarští piloti Peter Schröder se spolujezdkyní Denise Werth na motocyklu Suzuki, druzí skončili Kees Endeveld/Jeroeme Renne a třetí Švédi Thomas Lundberg se spolujezdcem Mikaelem Andersonem na stroji Suzuki. Ve formuli 1 startoval také Belgičan Chris Baert s německou spolujezdkyní Rojou Mahl. Baert je skutečným veteránem, narodil se 15.06.1947 a v Brně startoval v závodech motocyklů sólo na starém okruhu i na brněnském Automotodromu. V roce 1986 při loučení se starým okruhem skončil na stroji Seel ve třídě do 80 ccm třetí, nestačil jen na Bruna Casanovu (Unimoto) a Wilca Zeelenberga (Casal). V závodech sajdkár jezdí na motocyklu vlastní konstrukce s motorem Suzuki, v cíli závodů formule 2 byl Baert desátý a čtvrtý.
Nejrychlejší kola zajeli v sobotu Joseph Sattler (2:14,264) a v neděli Peter Schröder (2:15,485).
 
Kategorie nad 600
Sobotní závod byl vypsán na 7 kol, v neděli se jelo po vyvěšení červené vlajky 5 kol.
Závod byl dalším vrcholem Jarní ceny Brna. Polský pilot Pawel Szkopek se stal vítězem CEMC v roce 2013, závodil na yamaze kterou před ním pilotoval Matěj Smrž. Szkopek startoval na Jarní ceně Brna pro tým Kimura na stroji BMW. „Yamahu ještě stále mám,“ prozradil nám Skopek. „Pojedu s ní šampionát Alpe Adria a v MS Superbike mám slíbeny divoké karty na Lausitzringu, v Magny Course a v Jerezu, tady jedu pro stáj Petra Bičiště na stroji BMW.“ Tuto stáj v závěru sezóny 2016 opustil Němec Didier Grams. Polský pilot byl nejrychlejší v měřeném tréninku, zajel nejrychlejší kolo v sobotu (v čase 2:05,417 a průměrné rychlosti 155,089 km/hod to bylo nejrychlejší kolo v rámci Jarní ceny Brna) a vyhrál oba závody před dalším vítězem CEMC 2013 Michalem Práškem, kterého porazil o 4,868 resp. o 0,110 sekundy. Prášek pojede 30. dubna 2017 úvodní závod seriálu MotoCH na Slovakiaringu. „Pak se uvidí,“ konstatoval Michal, jehož BMW pochází z roku 2014. Motocykl prošel rozsáhlým laděním, má nový podvozek a nové pneumatiky Pirelli, v tréninku jel Prášek na závodních gumách a zajel nejrychlejší kolo nedělního závodu.
V sobotním závodě jelo prvních šest pilotů na motocyklech BMW, za Szkopkem a Práškem skončili Miloš Čihák, Dominik Jůda, bývalý pilot Moto3 Ladislav Chmelík a Marek Červený, rozdíl mezi Práškem a Červeným byl jen 2,427 sekundy. „Můj motocykl pochází z roku 2016,“ prohlásil Marek Červený, který i letos pojede seriál IRRC. První yamahu v sobotním závodě řídil Václav Bittman a obsadil 7. místo. „Náš stroj pochází z roku 2015. Zatím nevím, jestli pojedu seriál MotoCH anebo Alpe Adrii,“ prohlásil Bittman, který v neděli obsadil 4. místo za Szkopkem, Práškem a Červeným.