přihlášení pro registrované
jméno:
heslo:
registrovat zapomenuté heslo
 
KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 20. listopadu do 31. prosince.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

Matěj se v Aragonu vrací na trať

Text a foto: Fans of Smrž
Matěj se v Aragonu vrací na trať
04.03.2014
 

Loňskou sezonu musel Matěj Smrž ukončit předčasně, když jeho start při závodech MS Superbike v Nürburgringu přinesl kromě světových bodů bohužel také další zhoršení jeho vleklého zranění.

 
Již další týden se náš jezdec s velkým sebezapřením zůčastnil závodů IDM v Sachsenringu, ale zde se ukázalo, že stav jeho pravého zápěstí je opravdu kritický. Matěj tedy musel vynechat poslední dva závody sezony a podstoupil operaci na speciální ortopedické klinice v německém Märkgröningenu. To vše znamenalo téměř půlroční vynucenou závodní pauzu, během které se ale jihočeský jezdec rozhodně nijak nešetřil. Naopak poctivě rehabilitoval a se svým trénérem Mírou Hýskem podstoupil náročnou předsezónní přípravu.
 
Jízdu na závodním superbiku ale nemůže nic nahradit, a tak se Matěj již těšil na první letošní testy, které začínají právě dnes ve španělském Aragonu. Tým YAMAHA MOTOR GERMANY připravil pro Matěje novou motorku, jejíž elektronika by měla dovolit lépe využívat výkon motoru. Pro našeho jezdce podle všeho nepůjde o až takový rozdíl oproti loňskému roku, ale tým mechaniků kolem Michaela Galinského musí ještě nový systém pořádně "rozchodit".  Právě to je cílem třídeního testování s agenturou Bike Promotion, které předchází oficiálním testům Dunlopu, které se odehrají ve středu a ve čtvrtek. Těchto testů se pak zůčastní všichni tovární jezdci, kteří závodí s těmito pneumatikami. Další testování ještě není naplánováno, protože se čeká na další nové díly. Ty by ale měly být dostupné ještě před oficiálními testy IDM a letošní počasí snad bude ježdění například v Německu nakloněno.
 
Bohužel první den testů překazily povětrnostní podmínky, takže se Mates zatím na motorku posadil jen v boxech. Jinak se ale náš jezdec cítí ve 100% kondici a hlavně každý, kdo byl v roce 2005 na Alpe Adrii v Brně, musí vědět, že Matěj je bojovník a i po dlouhé pauze způsobené těžkým zraněním rozhodně umí vzít za plyn!
 
V Neděli se Aragon opět neprobudil do zrovna ideálního počasí, ale naštěstí se odpoledne rozjasnilo a i přes silný vítr Matěj odjezdil celkem 33kol. To se nezdá jako nějaké závratné čislo, ale tréninky trvají pouze dvacet minut a po takto dlouhé pouze to pro posouzení situace naprosto stačí. Nejdůležitější ale je, že operace podle všeho dopadla dobře a náš jezdec už nebyl svým zápěstím zdaleka tak limitován! V prvních kolech Matymu ruka trochu elektrizovala, ale pak si to prý "sedlo" a i po deseti kolech v kuse to nebylo zlé.. :)
 
Samozřejmě, že bolest se zcela neztratila, ale to je tím, že žádný trenažér pro jízdu na superbiku není a i přes tvrdý trénink se na takto specifickou zátěž nedá připravit. Matěj sice uvažoval o motokrosu, ale zrovna ten nemělo smysl s čerstvě operovaným zápěstím riskovat. Nejde však o nic, co by jihočeského jezdce zvlášť  trápilo a už ve druhém tréninku se Matěj dostal pod svůj nejrychlejší čas z loňských testů (i přesto, že nastavení motorky zatím vůbec neřešil)! V Aragonu testují také jezdci kategorie Moto2 (například Luis Salom a Johann Zarco) a už dnes byla YZF-R1 týmu YAMAHA MOTOR GERMANY jen o dvě desetiny pomalejší. Pořádného srovnání sil se dočkáme až při testech Dunlopu, na které se Matěj už těší.
 
Pondělní dopoledne shrnul Matěje takto: "Dneska je sice sucho, ale fouká silný vítr. Vyjel jsem dopoledne na pár kol, ale nemá to smysl. Abych získal data, potřebuji jedit rychlé kola, což je za dnešních povětrnostních podmínek moc riskantní. Snad se počasí uklidní a ještě si dneska zajezdím. Když ne, pak máme jeden den volno a ve středu a čtvrtek jsou testy Dunlop. Věcí na vyzkoušení je poměrně dost, tak snad nám počasí dovolí všechno stihnout."
 
Přesto vzal Matěj odpoledne pořádně za plyn a pojel všechny "o parník":
 
"Na tom, co jsem řekl ráno, se nic nezměnilo. Pořád foukal silný vítr a nešlo moc bláznit. Najel jsem dneska jen 18kol a spíš jsem jen zkoušel změnu polohy stupaček. Vyjel jsem ale taky na nové motorce. Cítil jsem se dobře a ruka vypadá taky bezproblémově. Snad se počasí umoudří a budeme moct trochu zrychlit. Důležité ale je, že se cítím na motorce úplně v naprosté pohodě a nesvazuje mě nějakej problém, jako jsem měl v minulosti. Je úžasný objet třeba 10 kol v kuse a pořád cítit co ti dělá pravá ruka... :-))) To mě fakt baví.
Dneska jsem taky jel za Zarcem a bylo celkem zajímavý porovnat si jízdu s Moto2. V nájezdech byl možná o něco lepší, ale průjezd zatáčkou jsem měl už rychlejší a výjezd samozřejmě taky. Ale to je výkonem. Stopu jsem jel prakticky stejnou, jen jsme někdy míň vykružoval a víc využíval výkon Superbika. Když jsem ho pak ale předjel, tak jsem mu zmizel jak papír od sekaný :-). Je docela sranda, že všichni se na lidi z Moto GP tříd dívají jako na polobohy, ale přitom se s nimi dá normálně jezdit. Strašně moc dělá technika... Lepší brzdy, pérování a hlavně úplně jiný pneu jak zbytek světa!"