KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 12. listopadu do 18. listopadu.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Rozhovor s Marcem Marquezem

Foto: Honda
Rozhovor s Marcem Marquezem
23.10.2018
 

Novopečený sedminásobný Mistr světa silničních motocyklů v rozhovoru o věcech závodních, ale i v diskusi o věcech soukromých.

 
Japonská GP byla podobná závodu v Aragonu - předjetí těsně před koncem bez šance na reakci. Byl ten okamžik, kdy si zvítězil v tomto závodě, tím, co donutilo Doviziosa, aby v Japonsku havaroval?
„Každý závod je jiný a musíte mu rozumět, co nejlépe, aby jste se dobře připravili. Jako vždy jsme plánovali japonskou GP s Emiliem [Alzamorou], Santi [Hernándezem] a Albertem [Puigem]. Společně se snažíme přemýšlet o tom, co se může stát, ale pak v závodě je čas improvizovat. To se víceméně potvrdilo, očekávali jsme, že Dovizioso bude velmi silný v úvodní části závodu. Nakonec jsem se rozhodl zaútočit. Chtěl jsem to zkusit, a také jsem měl trochu lepší tempo. Dovizioso udělal vše, aby se snažil odložit naši oslavu tohoto titulu, ale naštěstí to dobře dopadlo.“
 
Co ti projelo hlavou po projetí desáté zatáčky? Mohl si se soustředit?
„Během víkendu jsem měl ve stejném místě nějaké obavy. Ve skutečnosti prach, který se zvedl, když jsem vyjel z trati, byl mnohem úžasnější než to, co jsem cítil, když jsem byl na motorce. Tuhle možnost jsem měl pod kontrolou.“
 
Polevil si na pozornosti, když si se dozvěděl, že Dovizioso byl ven ze závodu?
„Je jasné, že jsem byl rozptýlený, když jsem viděl, že Dovizioso byl ven ze závodu, protože jsem věděl, že jsem již Mistr světa. V první zatáčce jsem udělal chybu při řazení a dal tam trojku. Poté se mi podařilo vše překonat a dokončit poslední kolo. Bylo to velmi dlouhé kolo.“
 
Bylo to tvoje nejlepší sezona? Existuje prostor pro zlepšení tvého ježdění?
„Je to jedna z nejlepších sezon, protože jsem dokázal stabilně končit na stupních vítězů. Možná nejlepší rok, pokud jde o výsledky, byl rok 2014, ale bezpochyby byla tato sezona velmi dobrá, protože jsme pracovali velmi dobře a podařilo se nám to udržet i v obtížných chvílích a naopak jsme využili chvíle, kdy jsme byli v dobré formě.“
 
Máš již vyhraných sedm titulů. Kdy máš největší radost?
„Největší radost při oslavě titulu je, když se vrátíš do garáže a uvidíš své mechaniky. Přestože jsem to já, kdo jde na stupně vítězů, tak je spousta lidí, kteří tvrdě prosazují, abych se stal šampiónem. Když ztratíme, všichni ztratíme, ale když vyhrajeme, také vyhrajeme společně. Samozřejmě se také těším, že se vrátím domů, do Cervery a oslavím vše s přáteli a rodinou.“
 
Twin Ring Motegi, kromě toho, že je domácím okruhem Hondy, je místem, kde si vyhrál tři ze svých pěti titulů MotoGP.
„Není to jeden z okruhů, který mi dal nejlepší závodní výsledky, ale je to již potřetí, kdy jsem v Japonsku získal titul. Až do roku 2016 jsem v Motegi nikdy nehrál, ale zdá se, že mít šéfy Hondy na okruhu, mi hodně pomáhá. Mimo to je možnost oslavit vítězství v Mistrovství světa v Japonsku, velmi důležité pro naší značku.“
 
Dostal si gratulace z celého světa, od skvělých sportovců, španělského prezidenta, královského dvora... jaká je ta nejlepší zpráva?
„Všechny jsou zvláštní, počínaje gratulací v paddocku, které obdržíte těsně po získání titulu, od jiných jezdců, slavných osob nebo sportovních ikon. Ale bezpochyby, ta, která mne vždycky vzrušuje, je blahopřání od mé matky. Nemohla cestovat do Japonska, ale jakmile jsem skončil závod, měl jsem s ní videohovor.“
 
Mick Doohan, kterého si vyrovnal s pěti tituly v královské třídě, říká, že je hrdý, že s tebou sdílí tento úspěch, a že tvůj jezdecký styl je bezkonkurenční.
„Mám skvělý vztah s Mickem Doohanem, sešli jsme se při několika událostech. Je úžasné, mít možnost porovnávat se s Doohanem, protože má první vzpomínka na sledování motocyklových závodů v televizi je, jak bojuje s Álexem Crivillém. Nemám slova, která by popsala, co pro mne znamená vyrovnat jeho pět titulů.“
 
Jak budeš čelit třem zbývajícím závodům, když jsi již vyhrál titul?
„Nejdřív je zde čas radovat se z tohoto Mistrovství světa, ale už mi bylo řečeno, že jsou v sázce ještě dva tituly, titul konstruktérů a titul v týmech. Takže se pokusíme dobře spolupracovat se svým týmovým kolegou Danim, abychom získali tyto dva tituly a zjistili, zda můžeme oslavit trojnásobnou korunu.“
 
Když tolik cestuješ, vidíš se více se svým týmem, než se svou rodinou. Řekni mi, jaké jsou to osobnosti?
„V mém týmu má každý dobrou i špatnou věc. Nejlepší je, že se kvůli každému cítím hrdý. Všichni šíří radost. To je nejdůležitější. Ostatně, toto je práce a my jsme lidé. Můžeme všichni mít špatný den z mnoha důvodů, ať už osobních nebo profesních, ale mezi námi to vždy skončí úsměvem. Díky nim je práce mnohem lepší a příjemnější.
Kdybych musel každého nějak charakterizovat, pak bych například řekl, že ten, který nejvíc jí, je Carlo Liuzzi. Pak je Ginetto, který je nejpřesnější, ale ne proto, že dorazí včas, ale proto, že brzo odejde. Nejvíce nespokojený v týmu je buď Jordi Castellá nebo José Luis Martínez. Máme Santi Hernándeze a Javi Ortize, kteří jsou nejdůležitější. A konečně, člověk, který je nejoblíbenější, je Carlos Liñán.“
 
Kdo je první osoba, kterou zavoláš, když máš problém?
„Záleží na tom, jaký to je problém. Řeknu to buď mého bratru, matce, mému otci nebo Emiliovi.“
 
Co tě rozesměje, když máš špatný den?
„Když mám špatný den, snažím se trávit čas se svým bratrem nebo s přítelem, abych zapomněl na mé problémy. Pravdou je, že mám takových dní jen málo, protože se vždy snažím odreagovat sportem nebo na motorce.“
 
Byl si někdy turistou mezi tolika závody, akcemi a smluvními závazky? New York, Londýn, Řím...? Kam by si chtěli jet, kdybys měl čas?
„Mezi závody a závazky, je místo, které se mi líbí nejvíce, můj dům. Někdy je to těžké pochopit a někteří lidé se mě ptají, ‘proč se tam nejedeš odreagovat?‘ Ale chybí ti tvůj dům, tvůj gauč, sledování televize a odpočinek. Přesto je občas dobré najít si místo, kde se odreagovat.“
 
A konečně... máš strach z moře, takže doplaval bys sám doprostřed Středozemního moře kvůli dalšímu titulu?
„Já bych to udělal, i přes riziko Současně bych přemýšlel o jiných možnostech, ale šel bych do toho, a pokud by to bylo nutné, tak bys mne tam musel hodit. Samozřejmě, nebylo by to za pět minut“


 


Další články sekce MotoGP