Bayliss slaví třetí titul
Text a foto: Petr Štola
07.10.2008
Třetí titul pro Troye Baylisse, třináctý jezdecký pro Ducati a patnáctý titul výrobců, to vše završila továrna Ducati svým triumfem na okruhu Magny Cours.
O tom, že továrna Ducati staví vítězné stroje, není po nedělním triumfu Troye Baylisse pochyb. V roce 1994 nasadila italská továrna poprvé do bojů se světovou elitou jejich legendární stroj 916. Brit Carl Fogarty s ním hned první rok dokázal získat titul Mistra světa. O čtyři roky později vyjel na světovou scénu neméně úspěšný typ 996 a opět u toho byl i „Foggy“, který se opět postaral o triumfální debut. Inovace modelu, která dostala označení 999, se v Mistrovství světa Superbike představila v roce 2003 a i tentokrát to byl rok vítězný, když z titulu Mistra světa se radoval Neil Hodgson. Do letošní sezony vstoupila Ducati opět se zcela novým strojem a opět to je rok vítězný. Model 1098 slaví svůj první titul s Troyem Baylissem, kterému stačilo třetí místo v úvodním závodě superbiků na okruhu Magny Cours, jenž leží v centrální Francii, nedaleko rolnického města Nevers.
Do oblasti těch nejzářivějších legend se dostal Troy Bayliss, který si přivlastnil třetí světový titul. 39 roků starý Australan vstoupil do továrního týmu Ducati v roce 2000, když přijal nabídku hájit zájmy boloňské továrny v americkém šampionátu AMA U.S. Superbike. Jenže v tom roce se na okruhu Phillip Island vážně zranila jednička světového týmu Carl Fogarty a manažeři rozhodly povolat jako dočasnou náhradu právě Troye Baylisse. Tomu špičkový tovární stroj 996R jednoznačně vyhovoval a prakticky ihned s ním dokázal dojíždět mezi nejlepšími. Nekompletní sezonu zakončil několika pódiovými umístěními, dvěma vítězstvími a celkovým 6. místem. V roce 2001 proto nastoupil jako právoplatný člen tovární formace a ihned získává svůj první titul Mistra světa superbike, když dokázal o 36 bodů porazit Američana Colina Edwardse. Ten mu v roce 2002 porážku vrací, což pro Baylisse znamená odchod do MotoGP v pozici vicemistra světa. V elitní MotoGP Bayliss jezdí tři následující sezony, kdy vystřídá vedle Ducati i stroj Honda, ale rok 2006 se již nese opět exkluzivní známku Troye Baylisse ve světovém šampionátu Superbike. Návrat „domu“ do superbiků oslaví Bayliss svým druhým titulem Mistra světa, když v roce 2006 získává fantastických 12 vítězství, 16 pódií a bezkonkurenční náskok 95 bodů na druhého Jamese Toselanda. Přestože v roce 2007 dokáže 13 krát stanout na pódiu, přestože dokáže sedm závodů vyhrát, končí rok „až“ na 4. pozici, když o titul jej připraví zřejmě pouze vážné zranění pravého malíčku, který mu byl po havárii v britském Doningtonu amputován. Jako blesk vstoupil Bayliss do letošní sezony. Vyhrál hned úvodní jízdu v katarském Doha a dostal se tak do čela celkového pořadí, tedy do místa, ze kterého nebyl letos nikým sesazen. 17 pódií, z toho 9 vítězství. Taková je prozatímní bilance Australana Troye Baylisse v letošním seriálu World Superbike Championship, tedy v šampionátu, do kterého poprvé zasáhl v roce 1997, kdy mu byla udělená divoká karta pro závod v jeho rodné Austrálii. Troy Bayliss během své kariéry nastoupil k celkem 150 závodům (čísla jsou po závodě v Magny Cours), z nichž rovnou třetinu, tedy přesně 50 závodů vyhrál a 92 krát stál na stupních pro vítěze (50x 1. místo, 29x 2. místo a 13x 3. místo). Do 25 závodů pak nastupoval jako vítěz kvalifikace.
„Jsem nesmírně šťastný, že jsem dokázal vyhrát můj třetí světový titul,“ říkal úsměvem hýřící Troy Bayliss v hospitality týmu Ducati Xerox, kde byla uspořádaná po druhém superbikovém závodě v Magny Cours mimořádná tisková konference. „S tovární Ducati jezdím od roku 2000 a nyní mohu odejít s tím, že jsem se stal mistrem na třech generačních řadách superbiku Ducati. Musím za to poděkovat mému týmu, který celé ty roky tvrdě pracoval na získávání všech úspěchů, a který mi ty dlouhé roky vždy věřil. Letos jsme společně odvedli skvělou práci. Tyhle všechny roky s Ducati, byly pro mne skvělým zážitkem. Letos to bylo opět velmi náročné, ale od poloviny sezony jsem si začal více věřit. Mnoho soupeřů jezdilo celý rok hodně rychle, ale my jsme odváděli práci, kterou jsme odvádět chtěli, a výsledek se dnes dostavil. Chtěl jsem mít tři tituly na třech různých Ducati a to se mi povedlo. Je to fantastický pocit. Titul nyní tedy již mám a tak se zaměřím na poslední závod nejen této sezony. Čeká mě loučení. Byla to dlouhá kariéra lemovaná pády a vzestupy. Vše jednou musí skončit a mě čeká loučení na novém okruhu v Portimau. Doufám, že to bude skvělý konec sezony!“
Do oblasti těch nejzářivějších legend se dostal Troy Bayliss, který si přivlastnil třetí světový titul. 39 roků starý Australan vstoupil do továrního týmu Ducati v roce 2000, když přijal nabídku hájit zájmy boloňské továrny v americkém šampionátu AMA U.S. Superbike. Jenže v tom roce se na okruhu Phillip Island vážně zranila jednička světového týmu Carl Fogarty a manažeři rozhodly povolat jako dočasnou náhradu právě Troye Baylisse. Tomu špičkový tovární stroj 996R jednoznačně vyhovoval a prakticky ihned s ním dokázal dojíždět mezi nejlepšími. Nekompletní sezonu zakončil několika pódiovými umístěními, dvěma vítězstvími a celkovým 6. místem. V roce 2001 proto nastoupil jako právoplatný člen tovární formace a ihned získává svůj první titul Mistra světa superbike, když dokázal o 36 bodů porazit Američana Colina Edwardse. Ten mu v roce 2002 porážku vrací, což pro Baylisse znamená odchod do MotoGP v pozici vicemistra světa. V elitní MotoGP Bayliss jezdí tři následující sezony, kdy vystřídá vedle Ducati i stroj Honda, ale rok 2006 se již nese opět exkluzivní známku Troye Baylisse ve světovém šampionátu Superbike. Návrat „domu“ do superbiků oslaví Bayliss svým druhým titulem Mistra světa, když v roce 2006 získává fantastických 12 vítězství, 16 pódií a bezkonkurenční náskok 95 bodů na druhého Jamese Toselanda. Přestože v roce 2007 dokáže 13 krát stanout na pódiu, přestože dokáže sedm závodů vyhrát, končí rok „až“ na 4. pozici, když o titul jej připraví zřejmě pouze vážné zranění pravého malíčku, který mu byl po havárii v britském Doningtonu amputován. Jako blesk vstoupil Bayliss do letošní sezony. Vyhrál hned úvodní jízdu v katarském Doha a dostal se tak do čela celkového pořadí, tedy do místa, ze kterého nebyl letos nikým sesazen. 17 pódií, z toho 9 vítězství. Taková je prozatímní bilance Australana Troye Baylisse v letošním seriálu World Superbike Championship, tedy v šampionátu, do kterého poprvé zasáhl v roce 1997, kdy mu byla udělená divoká karta pro závod v jeho rodné Austrálii. Troy Bayliss během své kariéry nastoupil k celkem 150 závodům (čísla jsou po závodě v Magny Cours), z nichž rovnou třetinu, tedy přesně 50 závodů vyhrál a 92 krát stál na stupních pro vítěze (50x 1. místo, 29x 2. místo a 13x 3. místo). Do 25 závodů pak nastupoval jako vítěz kvalifikace.
„Jsem nesmírně šťastný, že jsem dokázal vyhrát můj třetí světový titul,“ říkal úsměvem hýřící Troy Bayliss v hospitality týmu Ducati Xerox, kde byla uspořádaná po druhém superbikovém závodě v Magny Cours mimořádná tisková konference. „S tovární Ducati jezdím od roku 2000 a nyní mohu odejít s tím, že jsem se stal mistrem na třech generačních řadách superbiku Ducati. Musím za to poděkovat mému týmu, který celé ty roky tvrdě pracoval na získávání všech úspěchů, a který mi ty dlouhé roky vždy věřil. Letos jsme společně odvedli skvělou práci. Tyhle všechny roky s Ducati, byly pro mne skvělým zážitkem. Letos to bylo opět velmi náročné, ale od poloviny sezony jsem si začal více věřit. Mnoho soupeřů jezdilo celý rok hodně rychle, ale my jsme odváděli práci, kterou jsme odvádět chtěli, a výsledek se dnes dostavil. Chtěl jsem mít tři tituly na třech různých Ducati a to se mi povedlo. Je to fantastický pocit. Titul nyní tedy již mám a tak se zaměřím na poslední závod nejen této sezony. Čeká mě loučení. Byla to dlouhá kariéra lemovaná pády a vzestupy. Vše jednou musí skončit a mě čeká loučení na novém okruhu v Portimau. Doufám, že to bude skvělý konec sezony!“