KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 22. února do 28. února 2021.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Brněnské peklo

Zdroj: TZ Fans of 96; Stargater
Brněnské peklo
23.07.2009
 

Kluci z Fans of 96 opět připravili skvělé preview před závodem WSBK, tentokrát naším, brněnským. Zde je jejich náhled na superbikový i supersportový šampionát (ještě než se začnete ptát, tak bych chtěl upozornit případné zadavatelé otázek, že jména dalších našich jezdců zde nejsou proto, že toto je práce lidí z fanklubu 96-tek, takže proto nejsou podrobněji v článku analyzováni další čeští jezdci).

Každoročně se při domácím závodu Word Superbike šplhají teploty k závratným výšinám, které někdo přirovnává k opravdové pekelné výhni. To se však stále nedá porovnat s tím, co se odehrává na trati. Doufejme tedy, že naši kluci pekelně potahají a těšme se na to peklo, které uděláme v jejich fanouškovském kotli. :)

I tentokrát se podíváme na to, jak na tom kdo před Brnem je..

 Dlouhodobý lídr průběžného pořadí, Noriyuki Haga, byl již mnohými považován za téměř jistého letošního mistra. Pak ale přišel nepovedený víkend v Doningtonu, zranění a tím pádem i rapidní snížení jeho náskoku na čele tabulky. Naštěstí se původní odhady zranění ukázaly jako nadnesené a Nori v Brně na svou Ducati opět usedne, ale rozhodně nebude v ideální kondici a test v Imole mu taky bude chybět. Pro Hagu bude důležité, aby z Brna odjížděl stále na čele průběžného pořadí. Doufejme tedy, že mu to jeho zdravotní stav umožní. Musíme poznamenat, že Michel Fabrizio v Doningtonu ze svého hvězdného vzestupu také trochu slevil, ale v Brně můžeme očekávat, že bude vidět hodně vysoko. Vždyť právě u nás Michel předvedl několik neuvěřitelných závodů a i v době, kdy vodil soukromou Hondu, se dostal na pódium. Fabriziovi zde jdou především závěry závodů. Zdá se, že jízdu na opotřebených gumách zde zvládá líp, než většina ostatních. Lorenzo Lanzi zazářil čtvrtým časem při testování v Imole, a tak má pro Brno velkou motivaci zlepšit své výsledky. Jednak se čekalo trochu víc a hlavně nyní dostane nového týmového parťáka, kterým bude vítěz loňského závodu v Losailu, Fonsi Nieto. Fonsi už na Ducati jezdil, tak doufejme, že nebude zaostávat za svou pověstí, tak jako když pro Suzuki zaskakoval za Neukirchnera. Tým a jeho technika rozhodně potenciál na dobré výsledky má. Na špici se ale začíná usazovat pilot jiného týmu a to Shane Byrne. Mnoho lidí by Shakeymu přálo, aby letošní trápení už skončilo a pokud se mu bude dařit i v Brně, nejspíš to bude signálem, že se s týmem Marca Borcianiho již sžil. O trochu méně pozitivně vypadají věci v týmu Guandalini. Zpoždění sponzorských plateb zapříčinilo, že v Brně již nepojede Gregorio Lavilla a Kuba bude bojovat sám. Hlavním cílem týmu je, aby měl Kuba stále co nejlepší možné podmínky pro závodění. Pro další závody by se měl k týmu připojit Mattea Baiocco. Doufejme, že se vše co nejrychleji vyřeší a tým bude fungovat stejně dobře jako doposud.

Ben Spies, to je jméno o kterém všichni mluví. Dříve se do Brna jezdilo na Maxe Biaggiho, dnes motocyklové periodika lákají diváky, aby si šli prohlédnout v akci tohoto fenomenálního jezdce. S takto sníženou ztrátou na vedoucí pozici je vidina mistrovského titulu mnohem reálnější a Ben půjde naplno po každé příležitosti získat na Hagu body. Podle všeho se opravdu máme na co těšit, jelikož test v Misanu byl velmi přínosný. Podle Spiesova šéftechnika, Toma Housewortha, přineslo několik malých úprav základního nastavení velký efekt. Pro Brno bude mít již upravenou jezdeckou pozici a posunutí o 2centimetry více dozadu by mělo přinést další masivní zrychlení. No, uvidíme.. už tak Benovi rychlost rozhodně nechybí.. Tom Sykes naopak stále nenaplňuje naděje do něj vkládané. Ne, že by jezdil špatně, to rozhodně ne. Jen vedle Bena Spiese je velmi těžké vyniknout. Tomovo místo v týmu však není pro příští rok úplně jisté a to je rozhodně dostatečnou motivací. V Doningtonu bylo vidět, že Yamahy fungují i v jiných týmech, ale u GMT-94 zatím žádné zlepšení vidět není. Týmu pana Guyota navíc nejspíše nastávají těžké časy, jelikož nesplnil cíl, který jim kladlo vedené Yamahy (vyhrát 24h Le Mans) a pro příští rok tak ztratí podporu.

Honda nezažila v Doningtonu zrovna skvělý víkend a v Brně má co napravovat. Jisté však je, že tým Ten Kate udělal dobré rozhodnutí, když se rozhodl pro změnu dodavatelé odpružení. Místo černých vidlic White power tak nyní můžeme na strojích vidět „švédské zlato“ od firmy Öhlins. Stále platí, že největší nadějí týmu je Jonathan Rea, který v Brně loni vyhrál sporty. Do karet mu hraje i úspěšný test v Imole, kde zajel nejrychlejší čas ze všech zúčastněných. Carlos Checa za svou kariéru v Brně najel mnoho kilometrů a bude se snažit odčinit nepovedený Donington, ale osobně ho na nějaké skvělé výkony netipuji. A co Japonský samuraj Kiyonari? Jako obvykle se nedá odhadnout, co v závodě předvede. Dlouhodobá nevyrovnanost výsledků však začíná být napováženou a Kiyo si je toho sám dobře vědom. Chybu vidí v sobě samém, a tak na sobě třeba zapracuje a uvidíme ho v poli opět trochu výše. Jisté je, že pod kontraktem je pro příští sezonu jen Rea a o volné místo se zajímají lidi takového kalibru, jako třeba James Toseland. Pokud si Checa, či Kiyonari chtějí udržet místo, měli by trošku přitužit. Leon Haslam bude jistě čerpat z nedávného testu, který v Brně tým Stiggy racing absolvoval. Přínosné však budou hlavně nové tovární díly, které se k týmu dostali. Tým je tak již možno naprosto oficiálně považovat za polotvární a konkrétně několik vylepšení v motoru půjde rozhodně při stoupání na géčku poznat. John Hopkins se v Doningtonu představil také velmi dobře a v Brně může konečně pořádně pokračovat ve své adaptaci na Superbikový motocykl. Ještě donedávna totiž visel nad Hopperem damoklův meč v podobě podezření na chronické slábnutí kostí. Naštěstí testy vše vyvrátily a John se tak může již plně soustředit na závodění. Matt Lagrive čerpá ze svých obrovských zkušeností a zvláště v mokrých podmínkách podával v Doningtonu solidní výsledky. Brno je pro Matta díky jeho dlouhodobé kariéře v týmu KL Intermoto prakticky druhým domovským závodem. Doufejme tedy, že nějaké body pro tým Alhea Honda vybojuje. No a co Ianuzzo? Ani tentokrát bych nečekal, že překvapí a odlepí se ode dna výsledkové listiny.

Doslova tristní je situace v týmu Brux Suzuki. Při čekání na návrat Maxe Neukirchnera poměrně neúspěšně zaskakoval Fonsi Nieto a Blake Young a všichni se těšili na Maxův návrat do sedla. Ten přišel při testech v Imole a Neukirchner si pochvaloval, jak rychle si na motorku opět zvyká. Bohužel Maxovi je asi souzeno vypít si kalich Hořkosti až do dna. Při testech přišlo další zranění a start v Brně je vyloučen. Jesco Günther s Maxem nedávno telefonoval a osobním přáním Maxe je vrátit se pro domácí závod. Bohužel lidé z týmu tak optimističtí nejsou, ale nerad bych maloval čerta na zeď. Situace se tedy nakonec má tak, že v Brně jsou tři týmové kamiony a obrovské zázemí týmu jen kvůli Kagayamovi. Tento japonský veterán by rád týmu alespoň přinesl dobrý výsledek a rozhodně je to i přes jeho neustálé zranění a vyšší věk v jeho silách. Prapor Suzuki tedy bude držet ještě Alessandro Polita, který stále zaskakuje za Muggase. Roland Resch se bude opět pokoušet přiblížit zbytku superbikového pole, ale jednoduché to mít rozhodně nebude, navíc mu přibude konkurence jedoucí na stejné značce. Milda Čihák tradičně absolvuje domácí závod na divokou kartu a bude zajímavé sledovat, jak se na jeho výkonech projeví aktuální dobré výsledky z IDM.

Aprilia je dalším týmem, který v Brně testoval. Rozhodně to není jen obyčejná náhoda. Vždyť Maxovi dřív Brno „patřilo“ a Aprilia se snaží udělat vše pro to, aby i tentokrát měl tento rodák z Říma možnost promluvit do boje o vítězství. Je přichystáno několik vylepšení a Max je hodlá naplno využít. Bohužel i on bude limitován menším zraněním, které zapříčinila kolizní situace z Doningtonu, kdy se Říman vracel na trať. V naší zemi má Biaggi mnoho skalních fandů i zatvrzelých odpůrců. Nelze však popřít, že Max k Brnu prostě patří a dokáže tu předvést skvělé výkony, které si zaslouží ocenění. Shinya bude určitě tento víkend v jeho stínu, ale je možné že pozice černého koně mu sedne a dokáže nás velmi příjemně překvapit.

BMW využívá veškerý volný čas opravdu naplno a vývojové středisko se jen málokdy zastaví. Pokrok byl vidět jak v Doningtonu, tak hlavně při testech v Imole, kde jezdci zkoušeli novou specifikaci motoru. Když člověk vidí, jaké zázemí tým má i na závodech, je jasné že potenciál ještě zdaleka není naplněn. Troy a Ruben si nedávno vyzkoušeli vůz F1 a WTCC z produkce stejné značky a moc si to užívali. Uvidíme, jestli je tohle osvěžení trochu porychlí i v Brně.

Kawasaki bude bojovat dál. Broc Parkes bude opět držet prapor značky a rvát se o top ten. U Makota Tamady je to horší a otevřeně se mluví o tom, že příští sezonu bude v týmu nahrazen. Vždyť jeho náhradníci také ukázali, že v motorce až tak velký problém není. Luca Scassa a David Salom jdou neustále nahoru a v jiných sezónách by se nejspíše i prosadili, ale letos je pole tak nabité, že každý bod má cenu zlata. Alespoň jsou na tom lépe, než tým PSG – 1, který bohužel musel dle předpokladů pozastavit svou činnost a závodit již nebude.

Kuba zažil v Doningtonu víkend, kdy se nepovedlo naplno využít jeho potenciál. Po celou dobu byl Kuba velmi rychlý a v Superpole ho jen déšť v třetí části připravil o start z první řady. Start byl poměrně povedený, ale v postartovním zmatku Kuba ztratil pár pozic. Stíhací jízda stačila na deváté místo a do druhé jízdy vše vypadalo slibněji. Tentokráte se po startu Kuba zařadil mezi skupinu jezdců, kteří bojovali na špici pole, ale bohužel přišel pád. Sice to byl první pád od Valencie, ale i tak ztráta bodů hodně bolela. Naštěstí se soupeřům v celkovém hodnocení také moc nedařilo a Kuba tak dokonce postoupil v celkovém hodnocení na skvělou osmou příčku. Celkové pořadí se však velmi srovnalo a teď bude záležet na každém bodu. Kuba se doma bude rvát jako lev, jak už jsme u něj zvyklí. Masarykův okruh mu ale v poslední době moc štěstí nepřináší, ani nepatří mezi jeho oblíbené. Držme mu tedy palce a fanděme, jak jen budeme moci. Bude to potřebovat. Doufejme také, že se ho nedotknou problémy v týmu a bude se moci spolehnout na techniku, bez které to jednoduše nejde.

Masarykův okruh
Délka okruhu: 5403 m
Počet zatáček: 16
Pravých: 6
Levých: 8
Délka cílové rovinky: 636 m
Maximální převýšení: 7,5 %
Pole position: levá strana dráhy

Rekord okruhu SUPERBIKE: Michel Fabrizio (ITA, Ducati – 2008) 1:59,979
Nejrychlejší kolo SUPERBIKE: Troy Bayliss (AUS, Ducati – 2008) 1:58,345
Jakubovo nejrychlejší kolo: 2. trénink Superbike (2008) 1:59,125

Co říci k našemu Brnu… Závodění zde má neuvěřitelně dlouhou tradici a jen éra komunismu bránila plnému rozvoji závodů mistrovství světa. Okruh ve své současné podobě byl vyprojektován panem Suchým a otevřen v roce 1987. Od té doby pravidelně hostí podniky světové úrovně a je oblíbený mezi mnoha světovými jezdci. Trať je typická svou enormní šířkou, což dělá některým závodníkům problémy. Poměrně unikátní je také převýšení okruhu, které otestuje výkon a pružnost motorů.

A co říká Kuba před Brnem?
„Poslední závod v Doningtonu nebyl nejlepší a poprvé od Valencie jsem spadnul. Ale to jsou závody a teď se koncentruji na zbytek sezóny, protože šampionát je velice těsný a každý bod je důležitý. Domácí závod je vždy velmi těžký, protože Brno nepatří mezi moje nejoblíbenější tratě. Vždy ale rád závodím před domácím publikem, které je rok od roku větší. Nyní nemůžu odhadnout co je možné, ale udělám co bude v mích silách, abych bojoval o další pódium!“

A my budeme Kubu podporovat také, co jen bude v našich silách! Nebude to mít lehké, tak ho žeňme dopředu. Loni zde Kuba senzačně vyhrál kvalifikaci, pak se mu průměrně povedlo Superpole (které mu letos sedí mnohem víc!) a v závodě ho trápil nedostatek výkonu. Doufejme, že letos se Kubovi problémy vyhnou.

Kdo chytí Crutchlowa?
Tento anglický floutek si snad dělal v Doningtonu z celého světa legraci, nebo to alespoň tak to vypadalo. V Brně bude bojovat již o hattrick a další navýšení celkového vedení. Cal směle kráčí k titulu a i přes silnou konkurenci se mu velmi daří. Fabien Foret naopak na svého týmového kolegu nestačí. Začíná to vypadat, že doba jeho slávy je pryč. Třeba Fabien přecejen změní přístup a vrátí se na výsluní, ale moc bych to neodhadoval. Tak, jako obvykle na něj tlačí Pirro, který si hlasitě říká o pozornost. Yamahu ještě zkouší prosadit Doni Tata Pradita a tým Holiday Gym, ale zvláště ve druhém jmenovaném případě jde poměrně o marnou snahu. Uvidíme, kde se zařadí na divokou kartu startující Jirka Brož. Držme mu palce!

Lavertyho v Doningtonu nenaplnil očekávání a ztratil poměrně dost bodů, což se nedá jen tak ignorovat v tak vyrovnaném boji o titul. Každý bod bude nahánět jen velmi těžko, ale rozhodně ještě nemá nic ztracené. Ani Kenan Sofuoglu není ze hry venku. Kenan by měl ale v Brně vyhrát, pokud to s reálným bojem o titul myslí vážně. Rozhodně je jasné, že toho schopný je. Naproti tomu Andrew Pitt čeká na probuzení z mrtvých, které by potřeboval jako sůl. Těžko říct, kam se poděla forma loňského mistra. Podle některých za vše může nový model Hondy CBR 600. Jisté je, že je smutné se dívat na takové trápení. A pak je tu nerozlučné trio borců, v jejichž silách je boj o pódium. Aitchison, Roccoli, West. Doufejme, že hlavně Roccoli udělá týmu KL Intermoto radost a předvede se v co nejlepším světle. Brzo tuto skupinku rozšíří i Barry Vaneman, který byl u nás Loni velmi rychlý, tak proč by nemohl překvapit i teď. Překvapit může i nová akvizice týmu Althea, Jason O´Halloran, který v Brně již závodil. Boje o body svede například i Jesco Günther, nebo Michael Laverty. Pro nás nejdůležitější Hondu bude ale pilotovat Vosty, který dokázal otočit nepříznivě se vyvíjející víkend v Donningtonu a pro Brno si věří v top – ten. Tak ať se zadaři...

Joan Lascorz předvedl v Anglii další ze skvělých závodů a něco mi říká, že v Brně by mohl jít i o kousek výš, nechme se ale překvapit. Ve velké pohodě po depu rázuje jeho týmový kolega „Katz“ Fujiwara. Závodit tohoto veterána rozhodně baví a to mlže ještě přinést zajímavé výsledky.

Triumph doma zajel fantastický závod a k radosti všech přivezl veterána McCoye na pódium. Tým BE1 postupuje ve vývoji velice rychle a můžeme se dočkat ještě zajímavých výsledků. Nannelli se jistě nebude chtít nechat zahanbit a bude tahat jako smyslů zbavený, aby se na bednu taky dostal. Už k ní měl párkrát blízko, tak uvidíme. MS Racing v Brně najezdil pár kilometrů a Robert se po pádu z Doningtonu opět rozjížděl a pokračoval v učícím procesu. Naskočit v půli sezony na čtyřtakt není lehké, ale Robert rozhodně není pomalý.

Donnington přinesl Matesovi další trápení. Tým se snažil jak mohl, ale odstranění technických problémů přece jen zkrátilo Matesův ostrý čas na trati. Po relativně obstojné kvalifikaci přišel dobrý start a boje ve skupině, která dojela na bodovaných místech. Bohužel přišel výlet mimo trať, a i když Mates srdnatě stahoval, na body to nebylo. Ale tentokráte nebyli daleko! Snad se vše prolomí doma v Brně. Domácí závod je vždy pro jezdce neuvěřitelně těžkým a čas na samotné závodění je velmi omezen dalšími aktivitami, ale Mates zde vždy na trati předváděl parádní kousky. Loni se tu sice docela trápil, ale v závodě se bil znamenitě. Snad maličko pomohou i krátké testy, které zde Mates absolvoval a my budeme moci Matějovi konečně pogratulovat k zaslouženým bodům.

Rekord okruhu SUPERSPORT: Andrew Pitt (AUS, Honda – 2008) 2:04,262
Nejrychlejší kolo SUPERSPORT: Broc Parkes (AUS, Yamaha – 2008) 2:03,203
Matějovo nejrychlejší kolo: 1. kvalifikace Superstock 1000 (2008) 2:05,069

Předpověď je bohužel nic moc neříkající a prorokuje stále jak sucha, tak silné deště a bouřky. Teploty se budou pohybovat kolem 20°C, tak snad vše proběhne hladce.

Teď bude na fóru asi trochu prázdno.. ;). Přijďte společně podpořit kluky a fandit s námi, na céčku nás určitě nepřehlédnete. Ten zážitek za to stojí a kluci si to zaslouží!!!

Příjemné zážitky u fandění za tým www.fansof96.cz přeje Stargater


Další články sekce