Goodbye KTM, goodbye maybe again!
Foto: F. Kirn / KTM
10.11.2009
Vše jednou končí, někdy po dlouhé době, někdy naopak po několika krátkých letech. Továrna KTM definitivně končí v silniční Grand Prix, kde byla od roku 2003.
Ano, je to tak. Již před několika týdny oznámila rakouská továrna z Mattighofenu, že odchází ze světa Grand Prix. Poté, co to v loňském roce zabalila ve třídě 250 ccm, se tentokrát rozloučila definitivně i se třídou 125 ccm, kde byla s různými úspěchy od roku 2003. Oranžové stroje samozřejmě z planety nezmizí, ale dále se Rakušané hodlají již soustředit pouze na vybrané národní šampionáty. Podívejme se tedy, kdo a jaké úspěchy továrně KTM v letech 2003 – 2009 v Grand Prix přinášeli.
KATEGORIE 125 ccm:
Motocykl KTM 125 FRR (v GP 2003-2009)
Technický ředitel: Harald Bartol
Konstruktéři stroje: Xavier Palacin (konstruktér motoru), Javier Soldevila (konstruktér podvozku), Mario Galeotti a Warren Willing (vývoj podvozku)
Vývoj stroje dokončen v lednu 2003, první závod v Grand Prix – duben 2003 (Suzuka, J)
Oznámení o ukončení projektu GP 125 – Grand Prix Portugalska 2009 (Estoril)
Největší úspěchy stroje KTM 125 FRR
Počet světových titulů konstruktérů: 1
Počet vítězství: 13
Počet 2. míst: 20
Počet 3. míst: 13
Celkový počet pódií: 46
Počet vítězství v kvalifikaci: 15
Počet nejrychlejších kol v závodě: 8
Počet absolutně nejrychlejších kol okruhu: 6
KATEGORIE 250 ccm:
Motocykl KTM 250 FRR (v GP 2005-2008)
Technický ředitel: Harald Bartol
Konstruktéři stroje: Xavier Palacin (konstruktér motoru), Javier Soldevila (konstruktér podvozku), Mario Galeotti a Warren Willing (vývoj podvozku)
Vývoj stroje dokončen v zimě 2004-2005, první závod v Grand Prix – červenec 2005 (Donington Park, GB)
Oznámení o ukončení projektu GP 250 – Grand Prix Malajsie 2008 (Sepang)
Největší úspěchy stroje KTM 250 FRR
Počet vítězství: 9
Počet 2. míst: 6
Počet 3. míst: 9
Celkový počet pódií: 24
Počet vítězství v kvalifikaci: 5
Počet nejrychlejších kol v závodě: 11
Počet absolutně nejrychlejších kol okruhu: 4
Několik zajímavých milníků z historie silniční KTM v Grand Prix:
* 2003 První pódium pro stroj 125 ccm přichází již po 14 závodech – 2. místo Miky Kallia v GP Malajsie v Sepangu
* 2005 První vítězství pro KTM 125 ccm zařizuje v GP Malajsie Casey Stoner
* 2005 KTM vyhrává titul výrobců motocyklů třídy 125 ccm
* 2005 Excelentní debut stroje KTM 250, který s Antony Westem přijíždí v Grand Prix Velké Británie na 2. místě
* 2006 První vítězství stroje 250 ccm – GP Turecka v Istanbulu (Hiroshi Aoyama)
* 2006 První double pro KTM – v japonském Motegi vítězí ve třídě 125 ccm Mika Kallio a ve třídě 250 ccm Hiroshi Aoyama
* 2007 Double ve třídě 250 v německém Sachsenringu (vítěz Hiro Aoyama, 2. místo Mika Kallio)
Rakouské stroje KTM 125 FRR a KTM 250 FRR získaly v letech 2003 – 2009 celkem 22 vítězství v závodech silničního Grand Prix, kde zároveň dokončily tyto stroje 70 závodů na stupních vítězů.
KATEGORIE 125 ccm:
Motocykl KTM 125 FRR (v GP 2003-2009)
Technický ředitel: Harald Bartol
Konstruktéři stroje: Xavier Palacin (konstruktér motoru), Javier Soldevila (konstruktér podvozku), Mario Galeotti a Warren Willing (vývoj podvozku)
Vývoj stroje dokončen v lednu 2003, první závod v Grand Prix – duben 2003 (Suzuka, J)
Oznámení o ukončení projektu GP 125 – Grand Prix Portugalska 2009 (Estoril)
Největší úspěchy stroje KTM 125 FRR
Počet světových titulů konstruktérů: 1
Počet vítězství: 13
Počet 2. míst: 20
Počet 3. míst: 13
Celkový počet pódií: 46
Počet vítězství v kvalifikaci: 15
Počet nejrychlejších kol v závodě: 8
Počet absolutně nejrychlejších kol okruhu: 6
KATEGORIE 250 ccm:
Motocykl KTM 250 FRR (v GP 2005-2008)
Technický ředitel: Harald Bartol
Konstruktéři stroje: Xavier Palacin (konstruktér motoru), Javier Soldevila (konstruktér podvozku), Mario Galeotti a Warren Willing (vývoj podvozku)
Vývoj stroje dokončen v zimě 2004-2005, první závod v Grand Prix – červenec 2005 (Donington Park, GB)
Oznámení o ukončení projektu GP 250 – Grand Prix Malajsie 2008 (Sepang)
Největší úspěchy stroje KTM 250 FRR
Počet vítězství: 9
Počet 2. míst: 6
Počet 3. míst: 9
Celkový počet pódií: 24
Počet vítězství v kvalifikaci: 5
Počet nejrychlejších kol v závodě: 11
Počet absolutně nejrychlejších kol okruhu: 4
Několik zajímavých milníků z historie silniční KTM v Grand Prix:
* 2003 První pódium pro stroj 125 ccm přichází již po 14 závodech – 2. místo Miky Kallia v GP Malajsie v Sepangu
* 2005 První vítězství pro KTM 125 ccm zařizuje v GP Malajsie Casey Stoner
* 2005 KTM vyhrává titul výrobců motocyklů třídy 125 ccm
* 2005 Excelentní debut stroje KTM 250, který s Antony Westem přijíždí v Grand Prix Velké Británie na 2. místě
* 2006 První vítězství stroje 250 ccm – GP Turecka v Istanbulu (Hiroshi Aoyama)
* 2006 První double pro KTM – v japonském Motegi vítězí ve třídě 125 ccm Mika Kallio a ve třídě 250 ccm Hiroshi Aoyama
* 2007 Double ve třídě 250 v německém Sachsenringu (vítěz Hiro Aoyama, 2. místo Mika Kallio)
Rakouské stroje KTM 125 FRR a KTM 250 FRR získaly v letech 2003 – 2009 celkem 22 vítězství v závodech silničního Grand Prix, kde zároveň dokončily tyto stroje 70 závodů na stupních vítězů.