Historie Grand Prix Japonska
Foto: Ducati Corse
23.04.2009
Před 32. závodem Gran Prix v Japonsku si připomeňme několik zajímavých bodů z historie japonské Velké ceny.
1963 – První Grand Prix Japonska se konala na okruhu Suzuka a byla pouze pro menší třídy, do kterých se soustředil zájem japonských výrobců motocyklů.
1964 – 1965 – V dalších dvou letech přibyla v GP Japonska také třída 350 ccm.
1966 – Grand Prix Japonska se stěhuje na okruh Fisco. První vítězství domácího jezdce zajišťuje ve třídě 50 ccm se Suzuki startující Yoshimi Katayama a s Yamahou startující Hiroshi Hasegawa, který triumfoval ve třídě 250 ccm.
1967 – Japonské továrny opouští závodní scénu a věnují se pouze vývoji produkčních motocyklů. Ve Fisco se koná poslední Grand Prix Japonska před dvacetiletou pauzou.
1987 – Závody Grand Prix se vracejí do Japonska, na okruhu Suzuka se představují stroje kategorií 250 a 500 ccm.
1988 – 1998 – Grand Prix Japonska se koná na okruhu Suzuka, kde se postupně představuje i kategorie 125 ccm.
1999 – Nově postavený okruh v Motegi poprvé hostí Grand Prix Japonska.
2000 – V Japonsku se konají poprvé dva závody Grand Prix v jedné sezoně. Na okruhu Suzuka se jede klasická Grand Prix Japonska, na okruhu Motegi naopak Grand Prix Pacifiku.
2001 – 2003 – Dva závody Grand Prix se konají každým rokem až do roku 2003, kdy je po tragické havárii japonské hvězdy Daijira Kata prohlášen okruh Suzuka za nebezpečný pro závody Grand Prix. Všechny následující závody Grand Prix Japonska se již konají pouze na okruhu Motegi.
2009 – V Motegi se pojede závod Grand Prix pojedenácté.
1964 – 1965 – V dalších dvou letech přibyla v GP Japonska také třída 350 ccm.
1966 – Grand Prix Japonska se stěhuje na okruh Fisco. První vítězství domácího jezdce zajišťuje ve třídě 50 ccm se Suzuki startující Yoshimi Katayama a s Yamahou startující Hiroshi Hasegawa, který triumfoval ve třídě 250 ccm.
1967 – Japonské továrny opouští závodní scénu a věnují se pouze vývoji produkčních motocyklů. Ve Fisco se koná poslední Grand Prix Japonska před dvacetiletou pauzou.
1987 – Závody Grand Prix se vracejí do Japonska, na okruhu Suzuka se představují stroje kategorií 250 a 500 ccm.
1988 – 1998 – Grand Prix Japonska se koná na okruhu Suzuka, kde se postupně představuje i kategorie 125 ccm.
1999 – Nově postavený okruh v Motegi poprvé hostí Grand Prix Japonska.
2000 – V Japonsku se konají poprvé dva závody Grand Prix v jedné sezoně. Na okruhu Suzuka se jede klasická Grand Prix Japonska, na okruhu Motegi naopak Grand Prix Pacifiku.
2001 – 2003 – Dva závody Grand Prix se konají každým rokem až do roku 2003, kdy je po tragické havárii japonské hvězdy Daijira Kata prohlášen okruh Suzuka za nebezpečný pro závody Grand Prix. Všechny následující závody Grand Prix Japonska se již konají pouze na okruhu Motegi.
2009 – V Motegi se pojede závod Grand Prix pojedenácté.