Kuba Smrž - rozhovor
Kuba Smrž v exkluzivním rozhovoru pro Moto-Racing.cz hovoří o zimní přípravě, o testech, o WSBK, o MotoGP, ale i o mnohém jiném, co jistě bude Vás motocyklové fanoušky zajímat.
Jak probíhala tvá zimní příprava?
Příprava byla stejná jako v posledních letech. Kromě soustředění na Lanzarote jsem se připravoval doma spolu s Blábíkem. Myslím si, že letos to bylo zase o něco kvalitnější než v předchozích letech...
Se sportovci Dukly Praha si byl již poněkolikáté na soustředění ve Španělsku, znamená to, že se z tebe stává voják z povolání?
Kdepak, to vůbec ne. Jsem sice zaměstnancem Dukly Praha, ale pouze externím, takže voják ze mě nebude. Navíc nemám ani základní vojenskou službu J
Jak zpětně ohodnotíš testy v Portimau?
Myslím si, že to bylo dobrý. Sice klimatické podmínky nebyly úplně ideální, ale na druhou stranu jsme si vyzkoušeli všechny podmínky. Od začátku jsm se na motorce cítil dobře a hlavně jsem byl pořád jeden z nejrychlejších. Sice to nic neznamená, protože sezóna začíná v Austrálii, ale je to dobrý předpoklad pro dobré výsledky.
V čem se liší tvá nová motorka od té loňské?
Kromě zvýšení otáček asi o 200 jsou to hlavně kosmetický změny. Nic úplně zásadního. Můj šéf inženýr Maurizio Perlini dělal malej vývoj motoru a v Portimau jsem měl jedny z nejlepších topspeedů a to jsem jel s loňským motorem...
Po dvou letech bez týmového kolegy máš ve své třídě týmovou konkurenci, jak vidíš spolupráci s Robertsem?
Tak my ani nejsme tak konkurence. Spousta lidí se snaží v týmu dělat mezi jezdci rozbroje a určovat jedničky a dvojky, ale náš tým je postaven tak, že jsme tým. Tudíž veškerá data stáhnutá z motorky a informace o nastavení jsou na serveru a sdílí je obě části týmu.
Jaké jsou novinky v tvém týmu?
Největší novinkou je Frankie Chili, kterej je sportovním ředitelem týmu a pak drobný personální změny. Samozřejmě se musela sestavit druhá část týmu pro „Kennyho“ a ke mě se jako mechanik vrátil Slovinec Albert Kovic, kterej u mě 2007 zastával funkci úplně všeho.
Letos tě čekají dva nové okruhy, kultovní italská Imola a jihoafrická legenda Kyalami, co o těchto okruzích víš?
Skoro nic... V Kyalami vím, že se jezdilo a je to celkem rychlej okruh. A Imolu trošku znám, ale nikdy jsem tam nejel. Každopádně se na obě tratě těším.
Tentokrát s tebou bude cestovat po zámoří i tvůj brácha Mates, jak vnímáš jeho start v supersportech? Co jeho šance se v této sérii prosadit?
Myslím si, že to je krok správným směrem. Sice motorka není ta z nejlepších, ale Supersporty jsou už Mistrovství Světa a dobrej odrazovej můstek do budoucna.
Rozšířili jste i MS Racing, kde za Vás pojedou dva Češi, jak vidíš jejich šance?
Určitě pojede jeden Čech a druhej je v řešení, přičemž o tom víc nevím. Ondra je dobrej jezdec a myslím si, že by mu to na litru mohlo jít, tak uvidíme.
Sezona začíná na tvém oblíbeném Phillip Islandu, vloni to byla vynikající kvalifikace a skvělý trénink, jenže v závodech přišel ten Corser na startu a hned bylo po výsledku. S jakým plánem letíš do Austrálie letos?
Letos tam letím s tím, abych byl ještě rychlejší, ale ukázal něco i v závodech. Ostatní budou mít trošku výhodu, protože tam budou ještě testovat, ale nějak se s tím poperem... Nedovolím si odhadovat výsledky, ale chtěl bych patřit k nejlepším., přičemž začít sezónu rozvážně bez DNF.
Český motocyklový národ ti přeje úspěchy, jezdci kolem tebe sbírají pódia, například Lanzi vloni vyhrál ve Valencii, a přitom určitě nebyl v sezoně lepší jak ty. Co myslíš, padne to tam letos a ty na tu bednu vylezeš?
Udělám pro to všechno!!! Nedá se to říct s jistotou, je to jenom sport a navíc SBK mají velice obsazené a vyrovnané startovní pole. Rozhodně jako tým na to máme a pokud nepojedu první kola jak na výlet, tak já taky.
Máme tu 22. ročník WSBK, zřejmě nás čeká nejkvalitnější sezona v celé historii tohoto šampionátu, přes 30 lidí na startu, 7 továren, minimálně 15 továrních pilotů, jak těžká to bude sezona?
Těžká bude rozhodně, ale o to lepší pro diváky a fanoušky. A my se s tím budem muset porvat. Ale jsem rád, že to tak je, protože je sice hezký sbírat body a úspěchy, ale veřejnost začíná vnímat, pokud to je zasloužený, což ve WSBK rozhodně je.
Co říkáš na nový systém superpole?
Nácvik v Portimau nám sice nevyšel, ale líbí se mi to. Je to lepší než když rozhoduje jen jedno kolo, který buď vyjde nebo ne... A taky je to celkem loterie, protože jsou k dispozici jen 2 kvalifikační gumy a v té jedné 12ti minutovce přezouvat je celkem na hraně.
Určitě sleduješ ostatní šampionáty, co říkáš na ekonomický boj v MotoGP a na sportovní kvalitu této třídy?
Já bych řekl, že krize zasáhla všechno a prohloubila krizi MotoGP. Už to není co to bývalo, ale s tím se nedá nic dělat a popravdě mě to ani moc netrápí.
Kdyby si právě teď stál před volbou mezi týmem Guandalini a WSBK, nebo například Pramac Racing a MotoGP, jakou by si zvolil cestu?
Bylo by fajn sbírat body v MotoGP a nestálo by to tolik úsilí jako sbírat body ve WSBK, ale mě baví závodit, což se tam asi moc nedá. Ale zůstal bych v SBK, protože tam je to o závodech a ne o zákulisním boji.
Co říkáš na plány pro novou třídu Moto2?
Moc o tom nevím, ale jsem zvědav, co z toho bude. Každopádně to možná oživí 250, který jsou podle mě úplně mrtvý.
Určitě sleduješ alespoň zprávy okolo našich jezdců ve třídě 250cc, co říkáš na jejich letošní šance?
Myslím si, že šance mají dobrý. Konkurence už není to co bývala, tovární Honda prakticky ustoupila a moc špičkových jezdců tam nezbylo. Akorát je škoda, že Lukáš nebude mít tovární motorku, protože by mohl něco ukázat. A celkem mě to zaráží, protože podle toho, co jsem kde četl, Piaggio Group rozdává tovární motorky všem. Asi je to ale o penězích...
Mladý Lukáš Šembera vstupuje do GP 125cc, tedy do šampionátu, ve kterém si i ty začínal své první světové kroky. Jak vidíš jeho šance?
Moc o Lukášově kariéře nevím, ale jsem rád, že máme opět někoho ve 125 a přeju mu co nejvíc úspěchů.
Letos v zimě si opustil rodnou vísku a začal si žít ve vlastním bytě. Znamená to, že plánuješ v brzké době změnu stavu?
Neeee, neblbni!!! Akorát mě to už doma nebavilo a taky to bylo z praktických důvodů... Mám to blíž do práce a na místa, kde trénuju.
Připravuješ pro své fanoušky letos nějakou specialitu?
Je toho celkem dost, mám nový logo, novej design 96 a hlavně novej design helmy...o všechno se stará Petr Šimák, resp. Slimgrafix. Takže ten se teď potí, aby stihnul 2 helmy do Austrálie, ale snad to zvládne. A další překvápka budou průběžně ;-)
Kromě WSBK jezdíš každým rokem i nějaké jiné závody. Předloni to bylo Le Mans a dvousetmílový závod v USA, vloni vytrvalci v Qataru. Chystáš něco i pro letošní rok?
Zatím nevím, u mě je to vždycky taková nárazovka a hlavně všechno na poslední chvíli. I když mám hodně nabídek třeba na Le Mans nebo Bol’d’Or, tak během sezóny SBK určitě nic neproběhne. A uvidíme jak Qatar, kterej je po sezóně. Další věc je, že mám špatný záda a na ty vytrvalostní je to celkem utrpení.
Závěrem nám řekni něco na téma tvých cílů pro rok 2009.
Ject rychle :-D A pokud budu rychlej, tak budu na špičce a to bych rád!!! Opravdu nevím, nerad si dávám cíle...
Na úplný závěr. Máš nějaký vzkaz pro své fanoušky?
Chtěl bych vzkázat, aby fandili jak vždycky, do Brna přijelo ještě víc lidí než loni, třeba i na jiný závody a já udělám maximum, aby měli ten nejlepší zážitek!!!