KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 14. září do 20. září 2020.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Last Hungaroring preview

Text a foto: Petr Štola
Last Hungaroring preview
01.09.2009
 

A je to tu, je před námi poslední závod Mistrovství ČR silničních závodů motocyklů, jedeme se loučit se sezonou 2009 na Hungaroring.

MEZ MČR Hungaroring (4. - 6. 9. 2009)

MČR 125cc Sportproduction
Letošní šampionát této třídy doprovází jistá suverenita Jiřího Klejcha, který když dojel do cíle, tak vždy zvítězil. Tak to alespoň ukazuje tabulka celkového pořadí, nicméně průběh samotných závodů naznačil, že aktuálně vedoucí jezdec celkového pořadí Radek Lamich, nedával svou kůži zdarma, což potvrdil například první z brněnských závodů.V posledním závodě sezony tedy lze očekávat velký souboj zvláště mezi touto dvojicí, kterou v boji o českou korunu dělí pouhý jeden bod. Ovšem může být nakonec všechno zcela jinak. Radek Lamich již po mosteckém závodě prohlásil, že neví, zda na Hungaroring vůbec pocestuje, a protože třetí Anežka Svobodová má na svém kontě 50 bodů, může se stát, že je o mistru vlastně již rozhodnuto.

Jak o šampióna?
Jak jsem naznačil, může být o Mistru ČR rozhodnuto ještě i před samotným nájezdem na start tohoto posledního závodu, nicméně pokud Radek Lamich do Maďarska přijede, ale také pokud se na Hungaroringu sejde minimálně 5 jezdců s licencí ACČR (zatím letos vždy v Maďarsku startovalo přesně „povinných“ 5 jezdců!… zajímavou variantou by tak bylo kalkulovat s neúčastí pěti jezdců a tedy nepřidělováním bodů…), bude v podstatě rozhodovat klasické – kdo bude dřív v cíli, bude šampión. Mezi prvními dvěma jezdci je totiž rozdíl jediného bodů a tedy kdo porazí druhého, vyhrává. Anežka Svobodová má na třetím místě ztrátu 51 bodů a nemůže tedy již do tohoto souboje prohovořit, nicméně má zároveň i solidních 14 bodů náskok na Mirka Sedla, ten ovšem na Hungaroring již delší dobu nejezdí. Soupeřem jí tak bude pátý jezdec v pořadí, tedy Pierre Coppa, jenž sice ztrácí 17 bodů, ale který v posledních závodech ukázal vzrůstající potenciál.

Jiří Klejch 



MČR 125cc GP + 125cc GP Junior
Ve „dvackách“ se může odehrát zajímavý souboj mezi mladíky a zkušenými jezdci. Bohužel v tuto chvíli nevím, kdo opravdu na Hungaroring přijede, nicméně jisté je, že bude chybět zcela určitě Jakub Jantulík, který dostal divokou kartu pro Grand Prix v Misanu. V termínu Hungaroringu se nejede italský ani německý šampionát, takže bychom mohli vidět jak Kubu Kornfeila, tak i Karla Peška a byli by to právě oni, kdo by si to dali o vítězství v závodě. Oba mladící chtějí v příštím roce jet Grand Prix v této třídě, takže je dost možné, že je tohle jedna z posledních možností vidět je závodit v republikovém šampionátu dvacek. Zatímco Karel Pešek nemá příští rok vyřešen, Kuba Kornfeil je v jednání se špičkovým týmem Ongetta Team I.S.P.A., kde by měl nahradit do Moto2 odcházejícího Andreu Iannoneho, v záloze má navíc náš jezdec další silný tým, kde by se mohl představit, a tím je finský AJO Motorsport, či v neposlední řadě německý Racing Team Germany. Ve hře je ale také účast v MotoGP Academy a tím odchod do Španělska.  Proti této dvojici mladíků, pokud tedy přijede, se jistě bude chtít vytáhnout vedoucí jezdec série Michal Prášek, ale i letos velmi dobře jezdící Petr Zářecký. Bude zajímavé vidět, kam se jezdecky i strojově posunul Láďa Chmelík a jeho FGR. Jen připomeňme, že na jaře sváděla o vítězství souboj trojice Prášek, Zářecký a mladý Tomáš Vavrouš a i tentokrát můžeme očekávat stejný program tohoto závodů.

Jak o šampióna?
Opravdu již jen velká smůla by dokázala připravit Michala Práška o jeho druhý republikový titul. Aktuálně vedoucí jezdec má náskok 24 bodů, navíc v případě bodové rovnosti s jeho již jediným soupeřem Petrem Zářeckým, by pro havlíčkobrodského jezdce hrály dvě výhry. Znamená to, že Petr Zářecký musí závod vyhrát a navíc se spoléhat, že Michal Prášek nezíská ani jeden bod. Což jasně ukazuje, že pokud Prášek dojede na jakékoliv bodované pozici, tedy do 15. místa, je Mistrem ČR pro rok 2009. Převedeno do reality se také dá říci, že vzhledem k počtu startujících jezdců, stačí Michalovi dotlačit svou Aprilii do cíle a při tom splnit minimální povinný počet kol.
Trochu jiná situace je mezi hodnocením juniorů. Pokud se na Hungaroringu sejde minimálně 5 mladých jezdců, budou se přidělovat body. Titul může získat ještě 6 jezdců. Na čele šampionátu je Láďa Chmelík, který má 58 bodů, zatímco druhý Nicol Marcone o 4 méně. Vše je otevřené a o mistru tak rozhodne až aktuální stav na maďarské dráze, protože je zde i dost pravděpodobná varianta, že se nesejde 5 mladých jezdců a body nebudou udělované, což by samozřejmě znamenalo, že Láďa Chmelík je již jistým šampiónem.

Michal Prášek 



MČR Superstock 600
Kategorie menších stocků bude zcela jistě opět jedním z vrcholů nedělních soubojů. Vývoj šampionátu tomu chtěl, aby do posledního závodu šli čtyři jezdci s možností získat republikový titul. Jenže další vývoj tomu zase chtěl, aby z tohoto boje jeden předčasně vypadl. Tím je Michal Salač, aktuálně druhý jezdec průběžného pořadí. Ten se dohodl společně s týmem MS Racing, za který absolvuje zbytek letošní sezony v elitním evropském šampionátu této třídy, který má bohužel termínovou kolizi s posledním závodem MČR.
K souboji o titul tak pocestuje pouze trojice jezdců Holubec, Bittman a Kaláb. Každý z těchto jezdců si letos již vyzkoušel, jaké to je vyhrát závod, přičemž pouze Vašek Bittman měl tu čest vystoupit na nejvyšší pozici stupňů vítězů dvakrát. Všichni tři jezdci jsou dobří piloti, připravení na tvrdý, ale férový boj.

Jak o šampióna?
Samozřejmě vše může být zcela jinak, než říkají jakékoliv předpovědi a předchozí vyjádření, přesto kalkulujme se situací, že Michal Salač opravdu do Maďarska nepřijede. Pak je situace taková, že Tomáš Holubec má aktuálně 94 bodů, což je o 8 bodů více, než má na 3. místě Václav Bittman, ten tak musí vyhrát a spoléhat se, že se někdo dostane mezi něj a Tomáše Holubce, který by v případě, že Bittman získá titul, nesměl dojet na lepším, jak 3. místě. Naopak, pokud by Tomáš Holubec dojel na 1. nebo 2. místě, je zcela jedno, na jakých dalších místech by skončili oba další uchazeči o českou korunu. Nakonec se podívejme na Igora Kalába. Ten na Holubce ztrácí 24 bodů, a pokud by vyhrál, pak musí doufat v to, že Holubec nedojede na lepším jak 15. místě, pokud by totiž dojel na 14. místě, či výše v pořadí, nestačila by Kalábovi ani výhra. Navíc je tu i Bittman, takže pokud by již Kaláb porazil Holubce a onen rozdíl 24 bodů, pak by musel zároveň spoléhat na to, že Vašek Bittman nedojede lépe jak na 8. místě, v případě rovnosti bodů, totiž pro Bittmana hrají lepší výsledky z jednotlivých závodů. Situaci může zamotat Patrik Vostárek, který odešel z týmu Intermoto Czech a pokud sežene odpovídající motocykl, může přicestovat na Hungaroring a chlapcům pěkně jejich boj o titul znepříjemnit.

Tomáš Holubec 



MČR Superstock 1000
Litrové stocky, to bude opravdový boj. Jednoznačně bitva sezony! Hned pět!!! jezdců přijíždí do Maďarska s teoretickou možností získat titul Mistra ČR v této letos nejexkluzivnější třídě našeho mistrovství. Navíc prvního Radka Rouse dělí od čtvrtého Michala Šembery pouhých 7 bodů, takže se můžeme připravit nejen na špičkový souboj, ale i na zajímavé taktiky v případě, že by někdo z těchto jezdců třeba v průběhu závodu odstoupil pro poruchu stroje.
V prvních dvou závodech suverénní Michal Filla chyboval na mokrém povrchu v Pannonii a druhém Brně, nabídnutou šanci nedokázal využít Tomáš Mikšovský, který v Pannonii dojel až třetí, když byl poražen Pavlem Oudou a naopak na vodě skvělým Michalem Šemberou. Jenže toho naopak špatné výsledky ze suchých závodů nedostaly výše, a tak přestože ještě letos nezvítězil ani v jednom závodě, je na čele celkové klasifikace Radek Rous. Tomu půjde „po krku“ především Michal Filla, který již na jarním Hungaroringu zcela ovládl závod této třídy a po zajetí absolutního motocyklového rekordu okruhu i jednoznačně zvítězil O první titul se bude snažit také Tomáš Mikšovský, který po přestupu k Bily Racing Teamu neustále sedí na svém stroji a jezdí. Ostatně na Hungaroringu také již i nedávno trénoval, a to bude hodně znát. Tommy je s každým najetým kilometrem v lepší kondici a i proto bude patřit k adeptům na vítězství v závodě. O to se jistě pokusí i Radek Rous, který bude chtít zakončit sezonu nejen ziskem titulu, ale i vítězstvím v závodě. Pokud zaprší, nejsou bez šance ani Šembera s Oudou, tedy jezdci, kteří letos na vodě podali velmi působivý výkon.
Dámy a pánové! Stokcy startují!

Jak o šampióna?
Jak jsem naznačil, o titul se uchází ještě pětice jezdců, jakékoliv úvahy a rozbory situací ohledně zisku Mistra ČR jsou čistě obrovskou spekulací, přesto se dodívejme alespoň na jednu z variant pro každého jezdce. Začněme od aktuálně pátého až po současného lídra šampionátu.

Pavel Ouda (aktuálně 5. místo / 58 bodů): Pavel musí vyhrát a spoléhat se na to, že Radek Rous nedojede lépe jak na 11. místě (v případě rovnosti bodů by měl výhodu Ouda díky tomuto vítězství), Michal Filla lépe jak na 9. místě, Tomáš Mikšovský na 5. místě (v případě rovnosti platí to samé jako u Rouse) a Michal Šembera nebude lepší jak pátý.
Michal Šembera (4. místo / 71 bodů): Nejlepší cestou je vítězství, pokud by se tak stalo, musí Michal spoléhat na to, že Radomil Rous nedojede lépe jak na 3. místě, ostatní jezdci a jejich výsledky pak Michala již nemusí zajímat. Pokud Michal dojede druhý, pak musí spoléhat, že vyhraje někdo jiný, než někdo z trojice Rous, Filla a Mikšovský. Poté musí spoléhat na to, že Radek Rous a Michal Filla nedojedou lépe jak na 4. místě a na to, že Tomáš Mikšovský nedokončí závod lépe jak třetí.
Tomáš Mikšovský (3. místo / 72 bodů): Opět je nejlepší cestou vítězství, pokud by se tak stalo, musí Tommy spoléhat na to, že Radomil Rous nedojede lépe jak na 3. místě, ostatní jezdci a jejich výsledky ho pak již nemusí zajímat. Pokud dojede Mikšovský druhý, musí doufat, že vyhraje někdo jiný než někdo z trojice Rous, Filla a Šembera. Dále pak musí spoléhat na to, že Rous nedojede na lepším jak 4. místě, stejně tak i Filla. V případě Šembery pak již platí pouze to, že nesmí vyhrát.
Michal Filla (2. místo / 75 bodů): Pokud Michal vyhraje závod, stane se Mistrem ČR bez ohledu na to, kde dojedou jeho soupeři. Pokud Michal dojede na 2. místě, musí spoléhat na to, že nikdo z trojice Mikšovský, Rous nebo Šembera nevyhraje závod. Pokud Michal Filla dojede třetí, musí spoléhat na to, že Šembera nevyhraje a Mikšovský s Rousem nedojedou lépe jak na 4. místě.
Radomil Rous (1. místo / 78 bodů): Cesta vyhrát závod vše řeší bez ohledu na cokoliv jiného, pokud bude Rous druhý, pak jediný, kdo ho může připravit o titul, je v případě vítězství Michal Filla. Pokud Rous dojede třetí, musí doufat, že Filla nebude lepší jak čtvrtý a Mikšovský nebo Šembera nevyhraje. Pokud dojede Rous čtvrtý, pak musí spoléhat na to, že Filla bude maximálně pátý, Mikšovský maximálně třetí a Šembera maximálně druhý.

Michal Filla 



MČR Supersport
I tato třída má svého „suchého“ vládce. Jiří Brož sice na mokru trochu chyboval a ztratil, nicméně tři suché závody mu daly tři vítězství a právě jezdec Brož Racing Teamu bude patřit k favoritům nedělního závodu. Dlouho to vypadalo na pěkný souboj, nicméně pád Ondry Korčáka v Mostě zřejmě o titulu rozhodl, a snad i proto by mohl „Oňas“ jezdit bez jakéhokoliv svazování nad případnou nutností výsledku a do závodu tak dát absolutně vše. Jeho neustále letošní zlepšování by mohlo jeho Yamahu trochu přiblížit ke stejnému stroji Jirky Brože, nicméně v zádech budou mít především Jirku Fejtu, který stejně jako Brož chyboval na mokrém povrchu, ale na suchu byl velmi silným soupeřem, kterého dokázal porazit pouze jen aktuální lídr šampionátu Brož. Od poloviny sezony se do dobré formy dostal František Loučka, který po vítězství v Brně prahne urvat další pódium. Na to se ovšem bude chtít podruhé v této třídě dostat i Richard Sedlák, což by ze závodu supersportů mohlo udělat velmi kvalitní podívanou.

Jak o šampióna?
O titul budou bojovat již pouze dva jezdci. Aktuální lídr Jirka Brož a Ondřej Korčák, který však na Brože již ztrácí 23 bodů. Kalkulace je tedy v této třídě velmi jednoduchá. Ondru Korčáka může k titulu dostat již pouze vítězství, žádnou jinou možnost nemá, navíc ani v případě vítězství není nic jednoduché. Musel by pak spoléhat na to, že Jirka Brož nedojede lépe jak na 15. místě, protože v případě bodové rovnosti hrají ve prospěch Brože tři vítězné závody. V obráceném sledu to tedy znamená, že k tomu, aby Jirka Brož získal titul, musí dojet závod nejhůře na 14. pozici, tedy vzhledem k počtu startujících mu velmi pravděpodobně bude stačit pouze absolvovat povinnou délku závodu a poté stroj jakkoliv dotlačit do cíle.

Jiří Brož 



MČR Superbike
Nejprestižnější třída našeho šampionátu zcela jistě letos nepřinesla nejhezčí závody, ani nejvyrovnanější startovní pole, o čemž dokládá několik výsledků v této sezoně. Nicméně to si nechme až k samostatnému hodnocení sezony 2009, nyní se podívejme na aktuální stav šampionátu. Jak už bylo několikrát řečeno, smůla a chyby Miloše Čiháka poslaly obhájce titulu do pozice atakujícího jezdce. Ve druhé polovině mu jeho snahu o další superbikový titul navíc zkomplikoval vstup Tomáše Mikšovského do této třídy, i když na druhou stranu mu toto pomáhá v kalkulaci.
Na Hungaroringu se bude rozhodovat o titulu, a pokud ho Miloš Čihák chce, bude mít jedinou cestu, a to přes porážku Tomáše Mikšovského. Nymburský jezdec má na své straně nejen větší zkušenosti, ale i natrénované kilometry na dráze, kde chvilku před závodem superbiků bude bojovat o titul v superstockách. Tak trochu z povzdálí bode patrně sledovat souboj o vítězství Zdeněk Brabec, který letos udělal jen jeden špatný závod, a sice druhé Brno, kdy jej o důležité body připravil i Čihákův týmový kolega Jirka Dorňák.... apropo Jirka Dorňák.... to je ten třetí vzadu, který se nakonec může smát.... vždyť tohle jsou přece závody a v těch to může skončit jakkoliv!

Jak o šampióna?
Ještě tří jezdci můžou získat korunu superbikového krále naší země. Nejvýše je aktuálně Zdeněk Brabec, který k udržení celkového prvenství potřebuje buď dojet nejhůře druhý, či spoléhat na pomoc někoho ze soupeřů v případě, že bude na 3. či horší pozici. Pokud totiž zvítězí Miloš Čihák, pak mu k titulu stačí, když Brabec dojede na 3. nebo horším místě. Velmi reálně se však dá kalkulovat i se situací, že v závodě zvítězí Tomáš Mikšovský a Miloš Čihák dojede druhý. Pak by Zdeňkovi Brabcovi k titulu stačilo dojet nejhůře na 4. místě. Jak jsem však naznačil, může se nakonec radovat ten třetí vzadu, kterým je Jiří Dorňák. Ten by však musel jedině zvítězit a navíc spoléhat na to, že Brabec nedojede lépe jak na 13. místě (což je ale vzhledem k počtu letos startujících jezdců v této třídě ryze nesmysl) a Miloš Čihák, že nebude lepší, jak pátý.

Jiří Brabec 



Přebor ČR Volná 250-600
Šampionát slabší třídy volné 250-600 letos doprovází zajímavý fakt, a sice že z českých borců se až na dvě výjimky o pódia dělila pouze čtveřice jezdců. Ondřejové Korčák a Bukovský, společně se Zbyňkem Čechem a Richardem Sedlákem se podělili o 13 míst na stupních vítězů z patnácti možných. Jediné dvě místa, která jim jejich hegemonii narušila, byla druhá pozice Němce Marcuse Germerotha v prvním brněnském závodě a třetí místo Martina Pňovského v Mostě.
I v posledním závodě se dá očekávat souboj výše zmíněné čtveřice, ze které by mohla vyčnívat dvojice Ondřejů. Na paty jim bude chtít samozřejmě šlapat stále se lepšící Martin Pňovský, který se v závěru své premiérové sezony dostává do velmi dobré formy a po právu tak drží post nejlepšího absolutního nováčka, tedy „kluka“, který si udělal licenci a jede prvním rokem (nejlepším nováčkem v této třídě je samozřejmě Ondřej Bukovský, nicméně ten není nováčkem v závodech, neboť na rozdíl od Pňovského, který zatím jezdil pouze CEC, se v loňském roce zúčastnil rakouského národního šampionátu).

Jak o šampióna?
O titulu v této třídě bylo rozhodnuto již v Mostě, Přeborníkem ČR se stal Ondřej Korčák. Zajímavý tak bude souboj o celkové 2. místo. Tři adepty na post Vicemistra dělí v tabulce průběžné klasifikace pouhé 2 body a je tedy jasné, že kdo z trojice Bukovský, Čech, Sedlák, bude první v cíli, bude Vicemistrem, resp. Vicepřeborníkem ČR.

 



Přebor ČR Volná přes 600
Petr Řezníček byl na čele průběžného pořadí od prvního závodu. Třikrát vyhrál a v deštivém Brně pak přidal body za 5. místo. Pak však přišel Most, chyba a pád z první pozice. Rázem je v čele celkové klasifikace Tomáš Milichovský, který bude chtít na Hungaroringu získat své první celkové prvenství. Jak chutná vyhrát závod si vyzkoušel letos v Brně a Mostě, nyní je na řadě celkový triumf.
Volná třída je v závěru roku vždy poznamenaná neúčastí několika jinak kvalitních jezdců, kteří prostě na konci sezony již nemají peníze k závodění. Letos tomu jistě nebude jinak, nicméně dá se očekávat, že pokud k závodu přijedou, budou vedle Řezníčka a Milichovského o hungaroringské pódium usilovat také Lukáš Fejt, Jarda Štecher, Martin Vychodil, či po dvou letech bednou z Mostu nabuzený David Valenta. Otázkou je zdravotní stav loňského šampióna, pokud bude Pavel Bouma již schopen závodit, jistě se zařadí po bok kandidátů na nejvyšší pozice.

Jak o šampióna?
O titul se již můžou ucházet pouze dva jezdci. Aktuálně vedoucí Tomáš Milichovský, který má o 9 bodů více, jak Petr Řezníček, na jehož straně je naopak výhoda případného většího počtu vyhraných závodů. A jak tedy o šampióna? Jistotu pro Milichovského by znamenalo jeho vítězství, či 2. místo. V takovém případě by totiž bylo zcela jedno, na jakém místě by dojel Řezníček. Pokud Řezníček vyhraje, musí Milichovský dojet na 2. pozici, třetí a horší by znamenala, že přichází o celkové prvenství. Pokud Řezníček dojede na 2. místě, musí Milichovský vedle případného vítězství získat body za 3. nebo 4. místo. Pokud Řezníček dojede třetí, musí Milichovský skončit nejhůře na 8. místě. No a nakonec, pokud by Milichovský závod nedokončil, či pokud by dojel na nebodovaném místě, musí Řezníček k titulu dojet na 7. a lepším místě.

 



Další informace o MEZ MČR naleznete na serveru www.motoczech.cz


Další články sekce