Ohlasy na páteční program MotoGP
Foto: Repsol YPF
26.09.2008
Dva volné tréninky absolvovali piloti třídy MotoGP, pro které začala v Motegi Grand Prix Japonska. V článku naleznete ohlasy několika z nich.
Casey Stoner (nejrychlejší čas; 1:48,121)
“Ráno jsme bojovali s přilnavostí na mokré dráze, nerozuměli jsme proč. Odpoledne to bylo zpočátku podobné, ale nakonec jsme zlepšili nastavení a nalezli solidní pocit. Máme ovšem ještě několik oblastí, kde se musíme zlepšit. Na konci tréninku jsme pracovali na jedné z věcí, ale nakonec jsme se dostali do slepé ulice. Byl to ztracený čas. Zkoušeli jsme novou pneumatiku, ale s ní jsem byl dost široký při brzdění. Musíme tenhle ztracený čas zítra dohonit, počasí by nám k tomu mohlo pomoci. Zápěstí zde již vypadá dobře, je to o hodně lepší jak při posledních dvou závodech. Každopádně za sucha je zápěstí trochu s problémy, zatímco za mokra je vše bez problémů. Nepoužil jsem žádný obvaz, jen by mi to vadilo. Pokud to jen bude trochu možné, tak ho ani nepoužiju.“
Daniel Pedrosa (2. nejrychlejší čas; 1:48,194)
“Ráno byly docela obtížné podmínky a já s tím trochu bojoval. Odpoledne se všechno zlepšilo. Dráha oschla a tak jsme mohli začít pracovat směrem k nedělnímu závodu. Zlepšili jsme nastavení a pracovali na výběru pneumatik. Sice jsme našli dobrou přilnavost, ale pro ideální nastavení motorky na tento okruh, potřebujeme ještě nějaký čas na dráze. Ještě totiž neznám limit pneumatik Bridgestone. Cítím se stále lépe a lépe. Musíme najít dobré nastavení, protože tohle je pro nás velmi důležitý závod.“
Valentino Rossi (3. nejrychlejší čas; 1:48,510)
“Dnes ráno bylo docela hodně mokro, ale hned od začátku jsme jezdili rychle. Našli jsme dobré nastavení a pneumatiky Bridgestone pracovali opravdu skvěle. Odpoledne jsme měli na suchu trochu problémy a Stoner i Pedrosa byli rychlejší než já. Trochu postrádáme přilnavost předního kola. Tento okruh je vždy dost těžký a nehodí se pro náš stroj M1. V tuto chvíli máme nějaké problémy v pomalých zatáčkách. Každopádně jsme byli třetí a to není zase až tak velký problém. Jsem si jist tím, že se zítra zlepšíme. Doufám, že zbytek víkendu bude již za lepšího počasí.“
Loris Capirossi (5. nejrychlejší čas; 1:48,779)
“I když jsme ráno v dešti trochu bojovali, skončil den nakonec celkem dobře. Odpoledne jsme již mohli jezdit na slickách a i když nebyl povrch dráhy ideální, mohli jsme na nich jezdit celou hodinu. Vyzkoušeli jsme na motorce mnoho věcí. Každým vyjetím z boxů jsme udělali pokrok, a i když zatím nejsme zejména s předním kolem tam, kde chceme být, je čas celkem dobrý. Musíme ovšem pokračovat v tvrdé práci. Tohle je pro mě důležitý závod, je zvláštní i pro Suzuki. Mám tuto dráhu rád, poslední tři roky jsem zde vyhrál. Myslím, že tentokrát to bude obtížné, ale proč zde opět nevyhrát?“
Sylvain Guintoli (6. nejrychlejší čas; 1:48,794)
„Dnes jsme byli konkurenceschopní ráno za mokra i odpoledne za sucha. Dává nám to důvěru do zbytku závodního víkendu. Jezdíme celkem rychle, ale stále cítím, že v jednom sektoru musím změnit můj jezdecký styl. Motorka je zde velmi dobrá. Moje výsledky se v posledních závodech hodně zlepšily, doufám, že mi to pomůže najít dobrou motorku pro příští sezonu.“
Nicky Hayden (7. nejrychlejší čas; 1:48,800)
“Letos není víkendu bez trochu deště. Ráno to bylo šílené. Naše nastavení motorky bylo podobné, jako v Indianapolis. Dobře fungovaly pneumatiky. Jezdil jsem docela rychle, ale vypadá to, že ve zbytku víkendu bude dobré počasí. Motorka vypadá dobře i na suchu, ale ještě není nejlepší. S tímto okruhem za sucha trochu bojuji. Trochu mě ještě bolí zranění, ale pracovat se musí. Nejsem spokojený s nastavením, rovnováha se musí zlepšit. Musím dát chlapcům nějaké informace a věřím, že mi pomohou. Zítra to pak může být snadnější.“
Marco Melandri (8. nejrychlejší čas; 1:48,945)
„Ráno jsme měli hodně problému s elektronikou, která byla hodně špatná. První čtyři nebo pět kol jsem jezdil hodně zeširoka. Odpoledne se vše hodně zlepšilo. Máme ještě několik věcí, na kterých musíme pracovat, ale víkend začal dobře. Myslím, že tento trend můžeme dostat až do závodu. Možná budeme mít další dva tréninky za mokra, ale závod by měl být již suchý. Pokud se tak stane, máme už nějaké varianty o použití pneumatik do závodu. Každopádně po dnešním dni jsem spokojený.“
Toni Elias (9. nejrychlejší čas; 1:48,974)
„Jsem spokojený, protože dnes jsem se zlepšil na mokrém povrchu. To je pro mě velmi důležité. Na suchu jsem měl několik komplikací. Musím se hodně zlepšit, ale i tak jsme na dobré pozici a navíc nedaleko od nejlepších. Zítra má být lepší počasí, což by nám mělo dovolit zlepšit časy i na suchém povrchu.“
Shinya Nakano (11. nejrychlejší čas; 1:49,190)
„Volný trénink se dnes konal za divných podmínek. Ráno mokro a odpoledne už sucho. Za mokro byla naše motorka dobrá a i odpoledne na suchu jsme našli rychle naší rychlost. Pak jsme zkoušeli nějaké různé pneumatiky, které jsme testovali do závodu, jenž by se měl konat za sucha. Po změně nastavení vypadala motorka dobře, našel jsem na ní správnou důvěru. Jedenácté místo nevypadá dobře, ale já se cítím jistý.“
John Hopkins (12. nejrychlejší čas; 1:49,197)
“Nebylo toho mnoho, co jsme dnes ráno mohli v mokru dělat. Zvláště pak, když zbytek víkendu má být suchý. Odpoledne byla dráha ještě vlhká, ale již jsme jezdili na hladkých pneumatikách a hledali nastavení pro závod. Také jsme zkoušeli nově upravený motor, a i když to není ten, se kterým jsme již jednou jezdili, mohu již cítít, že jeho chod je daleko hladší. Trochu jsme pracovali také na nastavení podvozku, protože s motorkou bojuji v šikanách. Nejlepší čas jsem nakonec zajel na pneumatice, která měla najeto již mnoho kol, což je pozitivní. Přes noc se udělají nějaké úpravy na motorce. Nejsme tak daleko od nejlepších a tak se cítím celkem jistě.“
Jorge Lorenzo (15. nejrychlejší čas; 1:49,505)
“Dnes to bylo trochu jiné, protože obvykle nejezdím na mokru tak rychle a naopak jsem na suchu rychlejší. Dnes to bylo obráceně. Nevím, co se odpoledne stalo, ale opravdu jsem cítil, že nemám dostatečnou přilnavost zadního kola při nájezdech do zatáček. Neměl jsem dostatečnou důvěru do rychlé jízdy. Vypadalo to trochu jako v Doningtonu a Assenu. Společně s týmem a Michelinem pracujeme tvrdě, shromáždili jsme mnoho dat, a tak doufám, že zítra nalezneme cestu k zlepšení. Vím, že pro tuto dráhu musím pracovat na změně jezdeckého stylu. Každopádně by zítra mělo být tepleji, což by nám mohlo také pomoci.“
Chris Vermeulen (16. nejrychlejší čas; 1:49,664)
“Ráno jsme na mokru bojovali s přilnavostí zadního kola. Mezi tréninky pracovali chlapci v týmu hodně na zlepšení motorky, ale odpoledne bylo již sucho a my jezdili na slickách. Nastavení nebylo dobré, takže jsme měli opět podobný problém. Máme po dnešním dni nějaké myšlenky a data. Věřím tedy, že zítra se můžeme vrátit silnější a postoupit dopředu.“
Anthony West (17. nejrychlejší čas; 1:50,131)
“Podmínky na okruhu byly dnes daleko od ideálu. Ráno bylo mokro a odpoledne to stejně celé nestačilo vyschnout. Počasí tedy neusnadnilo naší práci a tak potřebujeme pracovat na našem zlepšení. Bojujeme při nájezdech do zatáček a při výjezdech máme nedostatek přilnavosti. I když jsme udělali hodně změn na nastavení podvozku, stejně to stále hodně klouzalo. Zatím jsme nedokázali najít řešení, jak zrychlit naše okruhové časy. V noci budeme pracovat se získanými daty a hledat řešení, jak se zítra zlepšit.“
Alex de Angelis (18. nejrychlejší čas; 1:50,158)
„Bylo to pro nás hodně obtížné, protože testujeme nové tlumiče, které nám sem Showa dovezla, ale podmínky nebyly pro testování dobré. Odpoledne jsme měli několik malých problémů a na této dráze, kde je hodně tvrdého brzdění, se nám nepodařilo jezdit rychle. Nepodařilo se najít ani správnou cestu naší práce, protože podmínky na dráze se měnily každým kolem. Zatím jsme nedokázali nalézt řešení našich problémů, ale večer budeme analyzovat získaná data a dohodneme se, jak dál pokračovat v práci s novým materiálem.“
Kousuke Akiyoshi (19. nejrychlejší čas; 1:50,879)
“Měl jsem dnes několik problémů s motorkou, také jsem havaroval, což mi v nastavení motorky zrovna moc nepomohlo. Nemůžu z motorky dostat požadovanou přilnavost. Také máme ještě hodně práce na nastavení motorové brzdy a palivové mapy. Takže dojem je rozporuplný, ale já znám tento tým a vím, že problémy vyřeší a uděláme pak velký krok vpřed.“
“Ráno jsme bojovali s přilnavostí na mokré dráze, nerozuměli jsme proč. Odpoledne to bylo zpočátku podobné, ale nakonec jsme zlepšili nastavení a nalezli solidní pocit. Máme ovšem ještě několik oblastí, kde se musíme zlepšit. Na konci tréninku jsme pracovali na jedné z věcí, ale nakonec jsme se dostali do slepé ulice. Byl to ztracený čas. Zkoušeli jsme novou pneumatiku, ale s ní jsem byl dost široký při brzdění. Musíme tenhle ztracený čas zítra dohonit, počasí by nám k tomu mohlo pomoci. Zápěstí zde již vypadá dobře, je to o hodně lepší jak při posledních dvou závodech. Každopádně za sucha je zápěstí trochu s problémy, zatímco za mokra je vše bez problémů. Nepoužil jsem žádný obvaz, jen by mi to vadilo. Pokud to jen bude trochu možné, tak ho ani nepoužiju.“
Daniel Pedrosa (2. nejrychlejší čas; 1:48,194)
“Ráno byly docela obtížné podmínky a já s tím trochu bojoval. Odpoledne se všechno zlepšilo. Dráha oschla a tak jsme mohli začít pracovat směrem k nedělnímu závodu. Zlepšili jsme nastavení a pracovali na výběru pneumatik. Sice jsme našli dobrou přilnavost, ale pro ideální nastavení motorky na tento okruh, potřebujeme ještě nějaký čas na dráze. Ještě totiž neznám limit pneumatik Bridgestone. Cítím se stále lépe a lépe. Musíme najít dobré nastavení, protože tohle je pro nás velmi důležitý závod.“
Valentino Rossi (3. nejrychlejší čas; 1:48,510)
“Dnes ráno bylo docela hodně mokro, ale hned od začátku jsme jezdili rychle. Našli jsme dobré nastavení a pneumatiky Bridgestone pracovali opravdu skvěle. Odpoledne jsme měli na suchu trochu problémy a Stoner i Pedrosa byli rychlejší než já. Trochu postrádáme přilnavost předního kola. Tento okruh je vždy dost těžký a nehodí se pro náš stroj M1. V tuto chvíli máme nějaké problémy v pomalých zatáčkách. Každopádně jsme byli třetí a to není zase až tak velký problém. Jsem si jist tím, že se zítra zlepšíme. Doufám, že zbytek víkendu bude již za lepšího počasí.“
Loris Capirossi (5. nejrychlejší čas; 1:48,779)
“I když jsme ráno v dešti trochu bojovali, skončil den nakonec celkem dobře. Odpoledne jsme již mohli jezdit na slickách a i když nebyl povrch dráhy ideální, mohli jsme na nich jezdit celou hodinu. Vyzkoušeli jsme na motorce mnoho věcí. Každým vyjetím z boxů jsme udělali pokrok, a i když zatím nejsme zejména s předním kolem tam, kde chceme být, je čas celkem dobrý. Musíme ovšem pokračovat v tvrdé práci. Tohle je pro mě důležitý závod, je zvláštní i pro Suzuki. Mám tuto dráhu rád, poslední tři roky jsem zde vyhrál. Myslím, že tentokrát to bude obtížné, ale proč zde opět nevyhrát?“
Sylvain Guintoli (6. nejrychlejší čas; 1:48,794)
„Dnes jsme byli konkurenceschopní ráno za mokra i odpoledne za sucha. Dává nám to důvěru do zbytku závodního víkendu. Jezdíme celkem rychle, ale stále cítím, že v jednom sektoru musím změnit můj jezdecký styl. Motorka je zde velmi dobrá. Moje výsledky se v posledních závodech hodně zlepšily, doufám, že mi to pomůže najít dobrou motorku pro příští sezonu.“
Nicky Hayden (7. nejrychlejší čas; 1:48,800)
“Letos není víkendu bez trochu deště. Ráno to bylo šílené. Naše nastavení motorky bylo podobné, jako v Indianapolis. Dobře fungovaly pneumatiky. Jezdil jsem docela rychle, ale vypadá to, že ve zbytku víkendu bude dobré počasí. Motorka vypadá dobře i na suchu, ale ještě není nejlepší. S tímto okruhem za sucha trochu bojuji. Trochu mě ještě bolí zranění, ale pracovat se musí. Nejsem spokojený s nastavením, rovnováha se musí zlepšit. Musím dát chlapcům nějaké informace a věřím, že mi pomohou. Zítra to pak může být snadnější.“
Marco Melandri (8. nejrychlejší čas; 1:48,945)
„Ráno jsme měli hodně problému s elektronikou, která byla hodně špatná. První čtyři nebo pět kol jsem jezdil hodně zeširoka. Odpoledne se vše hodně zlepšilo. Máme ještě několik věcí, na kterých musíme pracovat, ale víkend začal dobře. Myslím, že tento trend můžeme dostat až do závodu. Možná budeme mít další dva tréninky za mokra, ale závod by měl být již suchý. Pokud se tak stane, máme už nějaké varianty o použití pneumatik do závodu. Každopádně po dnešním dni jsem spokojený.“
Toni Elias (9. nejrychlejší čas; 1:48,974)
„Jsem spokojený, protože dnes jsem se zlepšil na mokrém povrchu. To je pro mě velmi důležité. Na suchu jsem měl několik komplikací. Musím se hodně zlepšit, ale i tak jsme na dobré pozici a navíc nedaleko od nejlepších. Zítra má být lepší počasí, což by nám mělo dovolit zlepšit časy i na suchém povrchu.“
Shinya Nakano (11. nejrychlejší čas; 1:49,190)
„Volný trénink se dnes konal za divných podmínek. Ráno mokro a odpoledne už sucho. Za mokro byla naše motorka dobrá a i odpoledne na suchu jsme našli rychle naší rychlost. Pak jsme zkoušeli nějaké různé pneumatiky, které jsme testovali do závodu, jenž by se měl konat za sucha. Po změně nastavení vypadala motorka dobře, našel jsem na ní správnou důvěru. Jedenácté místo nevypadá dobře, ale já se cítím jistý.“
John Hopkins (12. nejrychlejší čas; 1:49,197)
“Nebylo toho mnoho, co jsme dnes ráno mohli v mokru dělat. Zvláště pak, když zbytek víkendu má být suchý. Odpoledne byla dráha ještě vlhká, ale již jsme jezdili na hladkých pneumatikách a hledali nastavení pro závod. Také jsme zkoušeli nově upravený motor, a i když to není ten, se kterým jsme již jednou jezdili, mohu již cítít, že jeho chod je daleko hladší. Trochu jsme pracovali také na nastavení podvozku, protože s motorkou bojuji v šikanách. Nejlepší čas jsem nakonec zajel na pneumatice, která měla najeto již mnoho kol, což je pozitivní. Přes noc se udělají nějaké úpravy na motorce. Nejsme tak daleko od nejlepších a tak se cítím celkem jistě.“
Jorge Lorenzo (15. nejrychlejší čas; 1:49,505)
“Dnes to bylo trochu jiné, protože obvykle nejezdím na mokru tak rychle a naopak jsem na suchu rychlejší. Dnes to bylo obráceně. Nevím, co se odpoledne stalo, ale opravdu jsem cítil, že nemám dostatečnou přilnavost zadního kola při nájezdech do zatáček. Neměl jsem dostatečnou důvěru do rychlé jízdy. Vypadalo to trochu jako v Doningtonu a Assenu. Společně s týmem a Michelinem pracujeme tvrdě, shromáždili jsme mnoho dat, a tak doufám, že zítra nalezneme cestu k zlepšení. Vím, že pro tuto dráhu musím pracovat na změně jezdeckého stylu. Každopádně by zítra mělo být tepleji, což by nám mohlo také pomoci.“
Chris Vermeulen (16. nejrychlejší čas; 1:49,664)
“Ráno jsme na mokru bojovali s přilnavostí zadního kola. Mezi tréninky pracovali chlapci v týmu hodně na zlepšení motorky, ale odpoledne bylo již sucho a my jezdili na slickách. Nastavení nebylo dobré, takže jsme měli opět podobný problém. Máme po dnešním dni nějaké myšlenky a data. Věřím tedy, že zítra se můžeme vrátit silnější a postoupit dopředu.“
Anthony West (17. nejrychlejší čas; 1:50,131)
“Podmínky na okruhu byly dnes daleko od ideálu. Ráno bylo mokro a odpoledne to stejně celé nestačilo vyschnout. Počasí tedy neusnadnilo naší práci a tak potřebujeme pracovat na našem zlepšení. Bojujeme při nájezdech do zatáček a při výjezdech máme nedostatek přilnavosti. I když jsme udělali hodně změn na nastavení podvozku, stejně to stále hodně klouzalo. Zatím jsme nedokázali najít řešení, jak zrychlit naše okruhové časy. V noci budeme pracovat se získanými daty a hledat řešení, jak se zítra zlepšit.“
Alex de Angelis (18. nejrychlejší čas; 1:50,158)
„Bylo to pro nás hodně obtížné, protože testujeme nové tlumiče, které nám sem Showa dovezla, ale podmínky nebyly pro testování dobré. Odpoledne jsme měli několik malých problémů a na této dráze, kde je hodně tvrdého brzdění, se nám nepodařilo jezdit rychle. Nepodařilo se najít ani správnou cestu naší práce, protože podmínky na dráze se měnily každým kolem. Zatím jsme nedokázali nalézt řešení našich problémů, ale večer budeme analyzovat získaná data a dohodneme se, jak dál pokračovat v práci s novým materiálem.“
Kousuke Akiyoshi (19. nejrychlejší čas; 1:50,879)
“Měl jsem dnes několik problémů s motorkou, také jsem havaroval, což mi v nastavení motorky zrovna moc nepomohlo. Nemůžu z motorky dostat požadovanou přilnavost. Také máme ještě hodně práce na nastavení motorové brzdy a palivové mapy. Takže dojem je rozporuplný, ale já znám tento tým a vím, že problémy vyřeší a uděláme pak velký krok vpřed.“