KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 5. června do 11. června 2023.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Ohlasy na první noční test v historii MotoGP

Text: Petr Štola; foto: Fiat Yamaha Team
Ohlasy na první noční test v historii MotoGP
29.02.2008
 

V Kataru byly zahájené historicky první noční testy, v článku naleznete jezdecké ohlasy všech jezdců třídy MotoGP.

Casey Stoner (1. místo – 1:55,330):

“První dojem je jako když se hraje „Need for Speed“. Rozhodně to je něco jiného než jsme zažili doposud. Není to lepší nebo horší, je to jen něco jiného. Nejzajímavější je, že s menší viditelností musíte mít větší cit na dráhu, musíte mít více důvěry do vašeho instinktu. Ovšem není to špatný začátek.“

 

Marco Melandri (16. místo – 1:57,593):

“Zpočátku to je docela obtížné, ale nakonec si zvyknete na viditelnost, která je dobrá, ale odlišná od denního světla. Odvedli ohromnou práci. Z Mého pohledu je tam pár oblastí, které by mohly být zlepšené. Například zatáčky 5, 9 a 14. Přilnavost je dobrá, jediný problém je vítr.“

 

Valentino Rossi (9. místo – 1:56,749):

Tento noční test byl hodně kuriózní a já musím říct, že jsem docela spokojený. Myslím si, že s těmi světly odvedli ohromnou práci a vy můžete jezdit docela normálně, jako kdyby byl den. I když není viditelnost stoprocentní, není zde žádné nebezpečí, rozhodně ne větší než při jízdě ve dne. Možná by bylo lepší přesunout čas nočního závodu na dobu, kdy teplota dráhy je trochu lepší, protože v tuto dobu je zde v noci dost chladno. Dnes jsme pracovali hodně na nastavení motorky, ale nejezdili jsme tak rychle, stále nám chybí trochu přilnavosti. Testovali jsme několik různých pneumatik a nastavení, ale stále mi to při akceleraci trochu klouže a předek jde také do boku. Víme, že tento okruh nemá dobrou přilnavost, ale jiní jezdci jezdí rychleji a proto musíme jezdit také lépe. Na zítra máme pár myšlenek a já věřím, že budeme schopni zlepšit se.“

 

Jorge Lorenzo (2. místo – 1:56,019):

Při této premiéře v Kataru jsem byl více zvědavý na to, jak se zde bude jezdit, než na jiné testovací věci. Hrozně se mi tato myšlenka líbí a upřímně řečeno, cítil jsem, že jsem si na tyto podmínky ihned zvykl. Pochopitelně zpočátku to bylo trochu divné, ale po několika kolech se to stalo normální a i oči si na toto světlo přivykly. Divný pocit jsem měl pouze z toho, že jsem se cítil jako osamělý. Jízda v noci, i když je světla dost, ve vás vyvolává pocity osamělosti s vaším motocyklem, takže kvůli tomu, že opravdu nejste na okruhu sám, si neustále musíte udržovat dobrou koncentraci. Správná stopa se kvůli světlu nemění, vše přichází až když vidíte kvůli brzdění svůj stín, pak musíte být ve střehu. Nesmíte si stín splést s jiným jezdcem. Co se týká našeho výkonu, byl můj dnešní čas dobrý, ale myslím si, že s nějakou prací můžeme být zítra ještě rychlejší. Zítra již budu více přivyklý tomuto světlu, dráze i teplotám a tak věřím, že vše může dopadnout ještě lépe.“

 

Loris Capirossi (15. místo – 1:57,551):

Tohle noční ježdění je opravdu zajímavé a já se cítím při něm dobře, není to jako při denním světle, ale jsem spokojený. Pracovali jsme hodně na motorce, pokoušeli jsme se najít lepší nastavení. Známe cestu jak minimalizovat naše problémy. Stále trochu bojujeme s klouzáním, které je stejné jako v Jerezu. Myslím si, že pracujeme tvrdě a od vyřešení jsme blízko. Potřebujeme ještě trochu času, abychom byli stoprocentně připravení na závod.“

 

Chris Vermeulen (14. místo – 1:57,522):

Venku to bylo trochu zvláštní, nebylo tolik světla jak jsem původně myslel. Bylo tam celkem hodně stínů a tak mi trochu trvalo, než jsem si na to zvykl. Okruh odvedl dobrou práci, i když dodat nám světlo pro úroveň jízdy na strojích MotoGP je velmi těžké. Ale oni to zvládli. Z hlediska našeho motocyklu jsme měli velké problémy v době, kdy jsme sem přijeli, ale nyní to vypadá, že je vše částečně vyřešeno a to byla i naše priorita. Vše jde definitivně správným směrem a já doufám, že se nám podaří zlikvidovat tento problém, abychom mohli začít opravdu testovat a dostat tak z motorky maximum rychlosti.“

 

Daniel Pedrosa (8. místo – 1:56,621):

Dnes pro nás byl těžký den, nepodařilo se nám jezdit dobré časy a také jsme nedosáhli dobrého nastavení. Pokusíme se zítra vše vylepšit. Je ovšem jasné, že se nám dnes nedařilo. Zítra to bude těžké, ale pokusíme se to zlepšit. Okruh vypadá dobře, ale je zde hodně stínů, které vás klamou, protože když vás podjíždí vlastní stín, myslíte si, že je to jiný jezdec. Také jsem zpozoroval, že mám unavené oči, protože je musíte hodně namáhat.“

 

Nicky Hayden (12. místo – 1:57,010):

“Je to trochu jiné, ale je to zábavné. Potřebujeme jet rychleji, ale pocity po dnešním dnu jsou dobré, byl to ohromný zážitek. Nejezdil jsem s nikým jiným a neviděl jsem tedy, jak jezdí ostatní chlapci, ale myslím si, že ideální stopa se v zatáčkách od jízdy ve dne nemění. Se stíny jsem neměl žádné problémy, jen z těch lamp jde trochu divné světlo. Ovšem dráha a přilnavost pneumatik vypadá dobře. Vloni jsme zde museli tvrdě bojovat a tak jsme zde nyní začali se stejným nastavením jako v Jerezu. Zkoušeli jsme ho doladit a při tom trochu pozměnit.“

 

Alex de Angelis (6. místo – 1:56,571):

“Testoval jsem zde v listopadu a tak to pro mě nebylo velké překvapení. Oni odvedli ohromnou práci a jízda je zde skvělá. Také jsem si vyzkoušel předjíždění a při tom neshledal žádné problémy se stíny. Možná, že by problém mohl být na začátku, kdy jezdíme všichni pohromadě. Dnes večer jsme testovali několik pneumatik a nalezli při tom zajímavé řešení. Pokud jde o motorku, tak tu jsme ani moc nezměnili.“

 

Shinya Nakano (13. místo – 1:57,223):

“Je to jako řídit auto v noci. Dráha je rozsvícená, ale musíte si na to zvyknout. Po pár hodinách jsem začal některým věcem rozumět, zvykl si na novou situaci a začal jezdit rychleji. Začali jsme na měkkých pneumatikách a postupně zkoušeli media. Také jsme pracovali na seřízení tlumení, zkoušeli jsme různé řešení za účelem najít lepší stabilitu.“

 

Andrea Dovizioso (4. místo – 1:56,121):

“Zpočátku bylo dost složité hledat jednotlivé body pro identifikaci. Když jsem byl ještě dítě, jezdil jsem s minibikem v noci a pamatuji si, že jsem musel udělat pouze drobné změny v jezdeckém stylu. Zde to chce trochu více změn, protože okruh je jiný, vztažné body mění barvu v odrazu záblesků. Pokud jde o motorku, jsem šťastný, protože se velmi snadno adaptuji na každý nový okruh a to i když nemám z něj žádné informace.“

 

Randy de Puniet (3. místo – 1:56,062):

“Bylo to divné hlavně na začátku. Ve skutečnosti je uvnitř okruhu skutečná tma, ale na dráze jsem se stíny neměl žádné problémy. V noci je chladno, ale jsem spokojený. Motorka i pneumatiky jsou dobré. Máme dobré základní nastavení a tak jsme toho příliš neměnili. Dnes večer jsem také testoval nějaké pneumatiky pro Michelin.“

 

John Hopkins (7. místo – 1:56,614):

“Prioritou dnes bylo rozhodnutí o pneumatice pro závod v příštím týdnu a našli jsme několik kombinací pro kvalifikaci i závod. Je to již dlouho od chvíle, kdy jsem byl schopný jezdit na motorce a testovat. Nejobtížnější po zranění bylo udržet si dobrou fyzičku, ale podařilo se mi tento týden trochu trénovat a navzdory nějaké bolesti jsem dnes najezdil i docela hodně kol. Osvětlení okruhu je dobré, je to zábava, ale teplota okruhu je hodně nízká. Cítil jsem to i na pneumatikách, které asi budou základním úspěchem pro závod. Nyní již víme, ze kterých pneumatik si vybereme a tak se zítra budeme soustředit na zlepšení nastavení.“

 

Anthony West (18. místo – 1:57,787):

“Dnešním hlavním úkolem bylo zvyknout si na osvětlení okruhu a pokusit se najít nové nastavení podvozku. Nový rám, který jsme testovali, zlepšil zadní přilnavost, se kterou byl dříve problém. Motorka opravdu vypadá lépe, ale když jsem začal jezdit trochu tvrději, havaroval jsem. Ztratil jsem kontrolu nad předním kolem v poslední zatáčce. Jsem trochu pohmožděný, ale žádné vážné zranění. Světla nesvítí všude stejně a tak je jízda v noci trochu divná. Dráha je v těchto podmínkách složitá a je dost problematické najít mou ideální stopu, ale celkově se to od denní jízdy moc neliší. Doufám, že zítra budu moci opět najezdit nějaká kola v těchto podmínkách, a že budu schopen pokračovat v práci na podvozku.“

 

Toni Elias (11. místo – 1:56,007):

Musíme se ještě hodně zlepšit, ale věříme, že jsme našli správnou cestu kudy se vydat. Dráha je víc než přijatelná a i když foukal vítr a přinášel písek, dařilo se nám jezdit bez větších problémů. Samozřejmě největší komplikace je nízká teplota asfaltu, přesto bych řekl, že oproti Jerezu se náš motocykl zlepšil. S dnešní prací jsme spokojení.“

 

Sylvain Guintoli (17. místo – 1:57,644):

Mohu potvrdit, že když jsem vyjel na dráhu, ani jsem si v podstatě nevšiml, že je tma, a že je osvětlená lampami. Systém osvětlení je perfektní. Zřejmě jedinou komplikací je chlad, vítr a písek, který je postupně nanášen na dráhu. Ale kolo za kolem se to lepšilo. Dnes jsme hodně pracovali na nalezení optimálních řešení pro tyto podmínky, které jsou neobvyklé ve srovnání s tím, co jsme doposud zažili. Zítra bude jistě lepší přilnavost a tak doufám, že se vše zlepší.“

 

James Toseland (5. místo – 1:56,251):

“Skončit na pátém místě při první návštěvě s tímto motocyklem je opravdu dobré. Byl to pozdrav na dobrou noc, což zní opravdu divně. S těmi světly udělali fantastickou práci. Byl jsem zde v listopadu, kdy byly osvětlené pouze tři zatáčky. Později v noci jsem dělal závodní simulaci a musel jsem si vzít speciální hledí do deště, protože jsem měl nějakou orosenou přilbu. Je dobře zjistit to nyní, než až při závodě. Přední pneumatika pracovala opravdu dobře. Stabilita tohoto nového podvozku při brzdění je lepší, dovoluje to rychleji projíždět zatáčky. Tyto dva faktory jsou na tomto okruhu klíčové, takže jsem spokojen. Stávám se na tomto motocyklu zkušenějším, kdybych i v závodě dokázal jezdit všechny kola v rozmezí 0,8 sekundy, byl bych spokojený.“

 

Colin Edwards (10. místo – 1:56,762):

“Co se týká bezpečnosti, je vše v pořádku. Je zde trochu problém se stíny, ale když poznáte kde jsou, tak to pak jde již vše dobře. Zapomenete na ně. Ve dne jezdíte svou ideální stopu a nepřemýšlíte o tom, v noci si na to musíte dávat pozor. V noci se dívám na obrubníky, což ve dne nedělám. Jakmile začne závod, tak si s tímto nebudete dělat starosti, takže se tím nezabývám. Michelin udělal dobrou práci a my na motorce nic nemuseli měnit. Neměl jsem žádné problémy s pneumatikami a motorka jezdí dobře jako v Sepangu a Jerezu. V tuto chvíli mám dobré nastavení, přesně na můj styl, takže pokud to vydrž, bude to skvělý závod.“

 

Další články sekce