KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 14. června do 20. června 2021.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Opona spadla na Hungaroringu

Text a foto: Petr Štola
Opona spadla na Hungaroringu
08.09.2009
 

Poslední body do republikového šampionátu silničních motocyklů byly rozdané na Hungaroringu, mistrovská sezona 2009 zná své šampióny.

MČR 125cc Sportproduction
Pikantností posledního závodu této třídy byl taktický boj o titul ještě před startem závodu. Radek Lamich vedl o jeden bod před Jirkou Klejchem a ať byla situace jakákoliv, zcela jasný je fakt, že velmi dobře si zkalkuloval že 1+1 nejsou 3. I s ním totiž bylo v Maďarsku pět jezdců potřebných k udělení bodů, pokud by totiž technickou a administrační přejímkou prošli pouze čtyři jezdci, nebyly by udělované žádné body. Radek tedy z Maďarska odjel a z pětice byla rázem čtveřice jezdců s licencí ACČR (ať je to jak chce, tuto variantu mi potvrdil i jeden velmi blízký zdroj z okruhu Radka Lamicha). Samozřejmě na jeho obhajobu z vycouvání z přímého souboje musím s rukou na srdci říct, že Radek při volných jízdách havaroval, poničil sebe i svůj stroj, takže i toto vedlo k rozhodnutí odjet ještě před prvním kvalifikačním tréninkem. Tým Montáže Brož RT byl ovšem na tuto taktickou variantu dobře připraven. Z útrob svého kamionu vytáhl starší stroj Aprilia, se kterým se do kvalifikačního tréninku vydal samotný šéf týmu Jirka Brož, jenž tak za jedno odpoledne nastoupil ke třem kvalifikacím v různých třídách, ale především udělal potřebnou pětici jezdců pro tuto třídu.
Podmínky pro udělení bodů byly splněné, a tak zbývalo jediné – dojet do cíle. Pravděpodobně nejdelších deset kol své prozatímní kariéry Jirka Klejch zvládl a cílem projel jako první z českých jezdců, což mu dalo nejen páté zlato za vítězství v závodě v této sezoně, ale především titul Mistra ČR. Pro první bednu si 16 sekund za Klejchem dojel mladý Petr Mirovský, jehož souboj se zkušenějšími jezdci Alpe Adrie nakonec vynesl na 2. místo v závodě MČR. Na třetím místě jezdila v první polovině závodu Anežka Svobodová, ovšem za ní se kolo co kolo přibližoval Pierre Coppa. Ital startující s českou licencí a žijící na jižní Moravě, šel po pádu v 1. kvalifikaci z posledního místa startovního roštu. Nicméně stejně jako v několika letošních závodech ukázal svůj obrovský potenciál a Svobodovou dojel, předjel a nakonec o sedm sekund zanechal za svým strojem.

 



MČR 125cc GP + junior
Za zcela jednoznačným vítězem závodu AA, Italem Gabrielem Gnanim, se odehrál český souboj o 2. místo celkově a první v MČR. Bezmála celý závod tuto skupinu vedl nováček této třídy Tomáš Vavrouš, zatímco lídr šampionátu Michal Prášek dobře věděl, že musí získat povinné body a do souboje se zpočátku nehrnul. Jeho jediný soupeř v celkové klasifikace Petr Zářecký ovšem hned v prvním kole havaroval, a když si Michal uvědomil, že je vlastně již Mistrem ČR, a to bez ohledu na výsledek v posledním závodě, dal se do té správné jízdy, kterou jednoznačně předčil své kolegy již v kvalifikačních bojích, ve kterých byl o 3 sekundy rychlejší jak jeho soupeři v závodě. Jeho cestu za vítězstvím v hodnocené MČR nejprve musel „skousnout“ nakonec třetí Nicol Marcone a poté i Tomáš Vavrouš, který to v cíli při svém mladí nesl opravdu velmi těžce. Ztracené vítězství nejlepšího juniorského jezdce v celkové klasifikaci šampionátu ostrých dvacek hodně mrzelo, přesto může být Tomáš spokojený, když sezonu zakončil stejně, jako začal, tedy 2. místem. Na čtvrté pozici přijel do cíle Láďa Chmelík, který již závodil s jistotou příští sezony, kterou by měl opět absolvovat v sedle českého speciálu FGR. Pětici nejlepších doplnila Andrea Toušková. O šesté místo se v závěru závodu schylovali poprat Olda Podlipný a mladá Slovenka Bora Jakubíčková. Posledních 10 bodů v této sezoně si do Hořic odvezla stálice našeho šampionátu Oldřich Podlipný, když cílem projel o 0,4 sekundy před Barborou Jakubíčkovou.
Přesně pět potřebných jezdců měl i juniorský šampionát, kde si premiérových 25 bodů zapsal Tomáš Vavrouš, který vyhrál před Nicol Marconem, Ladislavem Chmelíkem, Andreou Touškovou a Barborou Jakubíčkovou.

 



MČR Superstock 600
První ze závodů, tedy alespoň zde popisovaných, neboť v pořadí čtyřtaktních závodů se jednalo až o poslední závod, který měl nabídnout velký boj o titul Mistra ČR. Slůvko „měl“ píšu proto, že vše bylo nakonec jednoznačně v režii Tomáše Holubce.
Závodění někdy přináší zajímavé situace, které k tomuto sportu patří jako vejce ke slepici, či žena k muži. Z boje o titul se tedy jako první dobrovolně vyřadil Michal Salač, který ve stejnou dobu bojoval o body do evropského šampionátu. Jako druhý odešel z tohoto souboje Igor Kaláb, který po prvním sobotním tréninku dostal diskvalifikaci za nesportovní chování, když po svém pádu hodil po jednom z traťových komisařů budíky z přístrojové desky jeho hodně poničené Yamahy. Na obranu brněnského jezdce však musím říci, že jsem celou záležitost viděl z bezprostřední blízkosti a patrně bych jednal ještě agresivněji než Igor, kterému traťáci zahodili motocykl do štěrku a namísto toho, aby poničený stroj odstranili z bezpečnostní zóny, uklidili raději svá těla za svodidla. No a nakonec tu máme Vaška Bittmana, který se na boj o titul vyparádil pěknými pohmožděninami paty a ramene, které utrpěl minulý týden v Poznani, kde havaroval na Triumphu Pawla Szkopka.
Tomáš Holubec přijel na Hungaroringu s odhodláním udělat maximum pro svůj první titul, který mu v kariéře již čtyřikrát o kousek unikl (2x byl celkově druhý, 2x třetí). V kvalifikaci skončil druhý, když na Poláka Bukowského ztratil pouhých 0,081 sekundy. V nedělním závodě nejprve bojoval ve druhé skupině jako nejlepší český jezdec o celkové 3. místo, pak zcela rozumně upřednostnil výsledek sezony před výsledkem jednoho závodu, v poklidu jezdil za Rusem Krapukhinem, kterého v závěru přece jen atakoval, když cílem projel pouze 1,7 sekundy za ním. Důležité pro něj bylo, že byl prvním jezdcem, jenž má v licenci logo ACČR, což mu s konečnou platností zajistilo pět let unikající titul Mistra ČR. Na druhém místě českého šampionátu skončil na Hungaroringu i celkově Václav Bittman. Na bronzový stupínek si vylezl majitel dynamicky rozvíjející se firmy s motocyklovým oblečením značky For Street Racing (4SR) Vašek Jiruš, pro něhož to byl první dokončený závod v letošní sezoně. Za jeho zády si poradil Ondřej Bukovský s Michalem Chalupou, jenž do závodu nastupoval po tréninkovém pádu na jeho supersportu, který po Hungaroringu může mít ve svém technickém průkazu zapsáno nejen datum uvedení do provozu, ale nyní již i datum ukončení provozu. I s modřinami si Chalupa dojel pro dobré 5. místo.

 



MČR Superstock 1000
Bitva sezony v dnes jednoznačně nejprestižnější třídě nejen českého šampionátu, ale i celé Alpe Adrie. Všichni nejlepší jezdci tohoto seriálu dnes již startují v této třídě, která se tak pomalu stává dominantní. I zde se mělo rozhodnou o titulu v přímém souboji, který na rozdíl od šestkových stocků nabídl možnost skórování hned pětici jezdců, ze které ovšem předčasně vypadl Pavel Ouda, jenž na Hungaroring nepřijel.
Přestože Tomáš Mikšovský na tento závod hodně trénoval a jak se o něm vyjádřil i Michal Filla, jeden z jeho největších soupeřů, bylo to na jeho jízdě „setsakramentsky“ znát, z lepšího kvalifikačního času se radoval někdo jiný. Tím byl právě Michal Filla, jemuž na rozdíl od Mikšovského „stačilo“ v závodě vyhrát (Tommy musel navíc počítat s umístěním Radka Rouse). Na startu závodu však v první řadě stál vedle Filly právě nymburský jezdec, přičemž lídr šampionátu Radek Rous šel do závodu z nadějné druhé řady.
Start závodu a průjezd první zatáčkou vyšel nejlépe Mikšovskému, jenže již po prvním kole se musel sklonit před uměním Filly, který se postupně propracoval až na čelo závodu. Tam jej sice vystřídal Slovinec Jerman a poté na chvilku i domácí Juhasz, nicméně Michal si Tomáše celý závod hlídal za svými zády. Uprostřed závodu se sice zdálo, že by Mikšovský mohl i začít na vedoucí skupinu ztrácet, ovšem v posledních kolech se Tomáš dotáhl těsně za výfuky Yamahy Michala Filly a i když se o předjetí snažil, šlapanický jezdec si svou pozici ubránil a cílem projel za vítězným Jermanem jako nejlepší český jezdec. Po právu se tak mohl radovat z titulu Mistra ČR třídy Superstock 1000, kam před začátkem této sezony přestoupil. Druhé místo v posledním závodě MČR 2009, jen 0,538 sekundy za Fillou, získal Tomáš Mikšovský, a protože Radek Rous dojel jako třetí český jezdec, dopadla domácí sezona pro Tomáše Mikšovského třetím místem, když na celkově druhého Rouse ztratil dva body.
22 sekund za bojem o vítězství přijel do cíle čtvrtý Michal Šembera, který tak nesplnil svůj předsezonní cíl získat titul v této třídě. Osamocený závod v podobě pátého místa v hodnocení MČR absolvoval Kamil Prager, který stejně jako Vašek Jiruš v menší třídě prožil letošní sezonu se zraněnou nohou. Poslední body si poté rozdělili šestý Viktor Noss a na sedmé pozici skončivší Raymond Borowczak.

 



MČR Supersport
Stejně jako ve fotbale, tak i v této třídě by se dalo hovořit o výsledku 2:2 v souboji se Slovenskem, s jistou nadsázkou můžeme i říct, že jsme i jednoznačně prohráli. Dva nejrychlejší Slováci totiž poslali všechny naše borce za svá záda, přičemž Jaro Černý, mimochodem celkový vítěz tohoto závodu, jim všem nadělil na cestu za záhorské pohoří minutovou nadílku.
Jednoznačným favoritem závodu z pohledu českého šampionátu, byl Jiří Brož z Montáže Brož Racing Teamu. Jirka šel i na první místo, když bezpečně sledoval souboje nejrychlejších. Po pádu vedoucí dvojice Bukowski-Pintar to dokonce vypadalo, že by náš jezdec mohl zabojovat i o celkovou bednu, jenže přišlo tvrdé brzdění do jedné z náročných zatáček a kontakt s jiným jezdcem. Následoval pád a bolest v rameni. Na tu náš jezdec nehleděl, potřeboval se přece dopravit do cíle a tím získat potřebný bod k jistotě titulu Mistra ČR. To se mu i podařilo, leč doslova se sebezapřením. Po projetí cílem ihned odstavil svůj stroj a odjel do Budapeště k rentgenovému vyšetření, které potvrdilo zlomeninu klíční kosti s nutností operace. Tu Jirka v maďarské nemocnici odmítl a ihned se vydal na cestu do Brna, kde se měli o jeho rameno postarat. V době jeho předpokládaného druhého startu (ve třídě Superstock 600), byl již východočeský jezdec kdesi na území slovenského státu.
Pád Jirky Brože dokonale využil v Maďarsku skvělý Miloslav Beznoska. Ten svou šanci na pódium ukázal již v kvalifikaci, ve které byl těsně třetí nejlepší z Čechů. V závodě pak nedal svým kolegům šanci a vedle pátého místa celkově si připsal i premiérové vítězství v šampionátu MEZ MČR. Souboj o druhou pozici vyhrál František Loučka, který o 0,9 sekundy odsunul nakonec třetího Ondřeje Korčáka. Za čtvrtým Brožem se postupně seřadili pátý Vojta Roubíček, šestý Němec s českou licencí Jens Hahn a sedmý Josef Brtek, jenž se na Hungaroring přijel loučit se svou kariérou – Pepku děkujem za mnoho krásných zážitků – rozmysli si to ještě!!!! Desítku nejlepších pak doplnili Vít Hlavenka, nestor českého závodění, Němec Klaus Petr Domke a desátý mladý Lukáš Fikkert, pro něhož to byl v českém mistráku premiérový závod na Hondě od týmu Intermoto Czech.

 



MČR Superbike
Závod o dojetí do cíle. Jednoznačně nejrychlejší byl do celkového pořadí nezainteresovaný Tomáš Mikšovský, který již v kvalifikaci nadělil druhému českému jezdci více jak dvě sekundičky. Tommy si pro vítězství šel i v samotném závodě, ve kterém vyhrál s náskokem více jak čtvrt minuty. Skvělá jízda, gratulujeme!
Boj o titul v této třídě byl v předpokládaných dvou rovinách, buď se Míla Čihák bude modlit, aby se dostal před Mikšovského a vyhrál, nebo do celé záležitosti zasáhnou vedlejší vlivy vesmírné.... a tak se nakonec i stalo. Vedoucí jezdec šampionátu Zdeněk Brabec přijel na Hungaroring již ve čtvrtek a tak jako všichni jeho soupeři, tak i on se jal trénování. Na začátku jeho druhé půlhodinky však došlo k vážné havárii, po které cestoval Zděnda do nemocnice. Diagnóza pak zněla děsivě a celý víkend strašila v paddocku okruhu nedaleko maďarského hlavního města. Zdeněk Brabec si při pádu přivodil otevřenou zlomeninu jedné nohy, přičemž druhou nohu si zlomil také, ale hned na dvou místech. Navíc vedle silného otřesu mozku utrpěl blíže nespecifikované zranění dvou páteřních obratlů. Zděndo přejeme brzké uzdravení!
Vše znamenalo, že Miloš Čihák k titulu musí nejprve spoléhat na to, že se přihlásí více jak 5 závodníků s českou licencí (nakonec se přihlásilo osm jezdců, přičemž letos poprvé do této třídy zasáhla čtveřice Fejt, Milichovský, Čech a Řezníček) a poté, že dojede do cíle, což se zdá jako maličkost, nicméně vzpomeňme třeba na letošní Pannonii. Míla ale všechno překonal a v pohodě si uhlídal 2. místo, když nakonec předvedl i divácký pohledný boj se slovenským jezdec Vlado Ružou. Pro třetí místo si dojel Lukáš Fejt, kterého následoval Jirka Dorňák, těsně sledován s litrem poprvé startujícím Zbyňkem Čechem. S kolem ztráty pak dojel Jarda Švec.
Smůlu měli oba nejlepší jezdci Volné přes 600, Petr Řezníček do závodu vůbec nenastoupil (kvůli převodovce jeho Yamahy neměl na čem), zatímco Ital Brunetta již ve třetím kole poslal za svodidla Tomáše Milichovského takovým způsobem, že vítězi volné třídy namísto motocyklu dopravili před stan HBmoto Teamu hromádku duralu, hliníku a železa, promotanou různým gumovým a umělohmotným materiálem.

 



Přebor ČR Volná 250-600
Již v sobotu se jel společný závod obou volných kategorií. Do té slabší skvěle odstartoval Richard Sedlák, který dokonce chvilku svou třídu i vodil. Pak se přes něj ve druhém kole dostal Ondra Bukovský, který si po zkušenostech z jarního Hungaroringu hlídal silnější litry, aby jej opět někdo z nich neposlal mimo trať. Raději jim ustupoval z cesty a do zbytečných soubojů se nepouštěl. I proto si vytvořil dostatečný náskok, který přivezl až na cílovou čáru, kde byl o sedm sekund dříve jak druhý Richard Sedlák. Toho těsně následoval Ondra Korčák, který však byl již svou myslí v nedělním odpoledni, kdy nastupoval do rozhodujícího boje o titul v sportech. Pětici nejlepších doplnili čtvrtý Vojtěch Roubíček a pátý Zbyněk Čech, pro něhož to byl poslední závod šestkové kategorie.

 



Přebor ČR Volná přes 600
Již start zadělal na drama, když vítěz kvalifikace a vedoucí muž průběžného pořadí Tomáš Milichovský „ulil“ start a musel absolvovat trest projetí boxovou uličkou. Na čele si mezitím vytvořil dostatečný náskok Petr Řezníček, jenž sice jel na stávkující Yamaze, na které mohl řadit pouze 3, 4 a 5, navíc v posledním kole i s prasklým výfukem, nicméně tento jeho pomalu rozpadající se stroj, který ho provázel jeho úspěchy v celé kariéře volné třídy, mu udělal poslední službu a dovezl ho vítězně do cíle. Však si za to sklidil patřičné pohlazení doplněné polibkem od svého jezdce.
Mezitím mocně finišujícímu Milichovskému se z cesty klidili soupeři, kteří až moc dobrovolně vzdávali souboj, navíc, když byl před ním a ziskem titulu již pouze jeho týmový kolega, bylo jasné, že vítězem Přeboru ČR bude právě Tomáš Milichovský, jenž si na závěr sezony dojel pro 2. místo. Pódium poté doplnil třetí Lukáš Fejt. Pro 4. místo si přijel nováček sezony Jiří Vališ, pátý naopak skončil inventář silnější volné, i letos skvěle jezdící David Valenta.

 

 

Podrobné výsledky všech závodů, stejně jako další informace z MEZ MČR, naleznete na serveru www.motoczech.cz

 

 


Další články sekce