KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 7. června do 13. června 2021.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Rally Dakar 2009 preview

Foto: Dakar.com
Rally Dakar 2009  preview
11.12.2008
 

Již jen několik dnů zbývá do startu nejtěžšího závodu této planety, populárního Dakaru.

Daleká cesta až do jižní Ameriky čekala na účastníky 30. ročníku Rally Dakar, která jen několik desítek hodin po oslavě příchodu roku 2009 odstartuje v argentinském hlavním městě Buenos Aires. Mezi 530 týmy, které vstoupí do toho nejnáročnějšího závodu světa, je celkem 230 motocyklů a 30 čtyřkolek. Do nového teritoria vstoupí také skupina českých závodníků, která se pokusí získat co nejlepší výsledky. Již samotné absolvování celé rally je však úspěchem a nám nezbývá, než to všem závodníků opravdu ze srdce popřát.

Česko-Slovenská účast na 30. ročníku Rally Dakar – motocykly
startovní číslo / jméno / tým / motocykl
#  19 Martin Macek (CZE-Yamaha Europe Team) Yamaha
#  42 David Pabiška (CZE-KM Racing) KTM
#  50 Dušan Randýsek (CZE-KM Racing) KTM
#165 Ivan Jakeš (SVK-KM Racing) KTM
#193 Jan Froněk (CZE-Rainbow Orion Racing Team) KTM
#195 Ivo Kaštan (CZE-Marron Racing) Honda

Česko-Slovenská účast na 30. ročníku Rally Dakar – čtyřkolky
#250 Josef Macháček (CZE-KM Racing) Yamaha
#272 Oldřich Bražina (CZE-Bodro Team) Yamaha

 


Dakar 2009
Celkem 9578 kilometrů čeká na účastníky letošní Rally Dakar. Z této dávky kilometrů je 5656 ostrých, měřených kilometrů, které na svém konci určí vítěze třicátého ročníku tohoto nejtěžšího závodu světa.

1. etapa 3. ledna 2009
Buenos Aires – Santa Rosa (733 km)
přejezd – 196 km / speciál – 371 km / přejezd 166 km
Hned první etapa prověří síly a závodní srdce všech zúčastněných. Etapa není nejdelší, ale velmi pravděpodobně bude nejrychlejší. Bude to skutečný „warm up“.

2. etapa 4. ledna 2009
Santa Rosa – Puerto Madryn (837 km)
přejezd – 0 km / speciál – 237 km / přejezd 600 km
Po rychlé úvodní etapě přichází jako druhá zkouška hned nejdelší etapa celé soutěže. Pravděpodobně to sice nebude nejtěžší etapa, nicméně velmi náročná bude na navigaci. Ke konci etapy si jezdci poprvé vyzkouší písečné duny.

 


3. etapa 5. ledna 2009
Puerto Madryn – Jacobacci (694 km)
přejezd – 70 km / speciál – 616 km / přejezd 8 km
Je zde brána do Patagonie. Etapa přinese druhou nejdelší měřenou část. Krajina bude velmi kopcovitá a ti jezdci, kteří milují dlouhé, táhlé zatáčky, zde naleznou to, co potřebují. Velká část etapy povede na březích velkých jezer, doprovod závodníkům tak budou dělat tisíce růžových plaměňáků.


4. etapa 6. ledna 2009
Jacobacci – Neuquen (488 km)
přejezd – 4 km / speciál – 459 km / přejezd 25 km
V první části etapy čekají na soutěžící jezdce skalní soutěsky, které motocyklistům velmi znepříjemní jejich práci. Kdo si důkladně „neobandážuje“ ramena a lokty, bude muset modřiny chladit v brodech, kterých bude během této etapy velké množství. Ke konci etapy na jezdce čekají opět duny písečných pouští. Toto je právě etapa, kde by svou sílu mohli ukázat první z favoritů.

5. etapa 7. ledna 2009
Neuquen – San Rafael (763 km)
přejezd – 173 km / speciál – 506 km / přejezd 84 km
Další z etap, která má velmi dlouhý speciální test. Tentokrát jezdci zajedou hluboko do pouště, kde na ně čekají dlouhé písečné duny. Ke konci etapy se karavana přiblíží ke Cordillerám, jízda v této oblasti bude velmi technickou. Pozdní příjezd do tábora může být doprovázen problémy s viditelností.

 


6. etapa 8. ledna 2009
San Rafael – Mendoza (625 km)
přejezd – 76 km / speciál – 395 km / přejezd 154 km
Plno zatáček a křižovatek čeká na jezdce v první fázi etapy. Poté se přes šedesátikilometrovou písečnou část jezdci přesunou k velkému brodu, který může být v případě sjetí mimo mělkou část velmi nebezpečný. Etapa končí v předhůří horského masívu And.

7. etapa 9. ledna 2009
Mendoza, ARG – Valparaiso, CHL (816 km)
přejezd – 80 km / speciál – 419 km / přejezd 317 km
Různorodost terénu letošního Dakaru bude vidět především v této etapě, která navíc přivede karavanu jezdců do Chile. Na účastníky čeká horské pásmo And. Ještě před příjezdem do And se musí jezdci vyrovnat s několika brody a přejezdy písečných dun. Toto je jediná etapa, kdy se účastnící dostanou do výšky přes 3000 metrů nad mořem na většinu etapy. Cesta je zavede do těsné blízkosti nejvyšší hory And, hory Aconcagua (6959 m). Po přechodu státní hranice Argentiny a Chile, budou závodníci sjíždět k moři u města Valparaiso.

Volný den – 10. ledna 2009

8. etapa 11. ledna 2009
Valparaiso – La Serena (652 km)
přejezd – 245 km / speciál – 294 km / přejezd 113 km
Po dni odpočinku na břehu Tichého oceánu, se jezdci vydají do druhé poloviny závodu. Čekají na ně cesty ve středně vysokém, horském terénu. Etapa je doprovázena mnoha zatáčkami, do kterých se extrémně brzdí z vysokých rychlostí.

 


9. etapa 12. ledna 2009
La Serena - Copiapo (537 km)
přejezd – 88 km / speciál – 449 km / přejezd 0 km
Jezdci se dostávají do pouště Atacama, známé jako nejsušší místo na světě. Ti, kteří se těší na opravdové písečné duny, budou velmi spokojení. Ovšem na všechny čekají i rychlé průjezdy mezi skalnatými masívy. Toto bude opravdový Dakar, na jehož konci bude hodně zničených úsměvů.

10. etapa 13. ledna 2009
Copiapo – Copiaco (690 km)
přejezd – 20 km / speciál – 670 km / přejezd 0 km
Jednoznačně nejdelší a nejtěžší speciální etapa celé soutěže. Královská etapa opět přinese více jak stokilometrové písečné duny. Hory písku s více jak kilometrovými výjezdy a sjezdy, obrovské teploty, vyprahlá krajina. Nikdo neví, jak se člověk a jeho technika v tomto podnebí zachovají. Kdo přečká tuto etapu, má velkou šanci vidět cíl.

 


11. etapa 14. ledna 2009
Copiaco, CHL – Fiambala, ARG (680 km)
přejezd – 20 km / speciál – 215 km / přejezd 445 km
Návrat do Argentiny přinese jízdu dlouhým a kouzelným údolím Paso San Francisco, které leží v nadmořské výšce 4700 metrů. Etapa končí na hranici další písečné pouště podobné té v Mauretánii. Pokud bude přát „štěstí“, zažijí zde účastníci tzv. Bolivijskou zimu, která může uprostřed léta přinést i sněhovou bouři.

 



12. etapa 15. ledna 2009
Fiambala – La Rioja (518 km)
přejezd – 4 km / speciál – 253 km / přejezd 261 km
Etapa v poušti přinese mnoho písečných dun, včetně obávaných „bílých dun“. Při této etapě je velmi důležité umět kalkulovat a hospodařit s materiálem, protože do cílového tábora nebudou mít přístup doprovodná vozidla a každý motocyklista bude odkázán pouze na vlastní pomoc.

13. etapa 16. ledna 2009
La Rioja - Cordoba (753 km)
přejezd – 161 km / speciál – 545 km / přejezd 47 km
„Kaktusová“ etapa. Prakticky celá etapa proběhne v kaktusovém pralese. Po dojezdu do cíle budou v největší pohotovosti pravděpodobně pinzety, které budou z těl závodníků vybírat stovky kaktusových bodlin.

14. etapa 17. ledna 2009
Cordoba – Buenos Aires (792 km)
přejezd – 224 km / speciál – 227 km / přejezd 341 km
Po bezmála desetitisíc kilometrech se karavana vrací zpět do hlavního města Argentiny. Kdo sem dorazí, bude zcela jistě vítězem, a to bez ohledu na celkové pořadí. Jedno z nejtěžších a největších dobrodružství končí. Zůstane navždy ve vzpomínkách všech účastníků.

15. etapa 18. ledna 2009
Buenos Aires – Buenos Aires (0 km)
závěrečné defilé

 

 

 


 


Další články sekce