Rozhovor: Valentino Rossi
Oficiální Press Kit továrního týmu Fiat Yamaha obsahuje několik rozhovorů se zajímavými lidmi. Jako první se samozřejmě podívejme na hvězdu tohoto týmu, Valentina Rossiho.
Valentino, za prvé nám řekni, jak vypadá tvá ruka po zranění z Valencie?
Už je to o mnoho lepší. Po Valencii jsem si vzal nějaké volno a vynechal test v Sepangu, ale na konci listopadu jsem byl v Jerezu schopný jezdit. Nebylo to ještě perfektní, stále mě to bolelo, zvláště poslední den, kdy jsem raději dříve ukončil testování, abych to nepřehnal. Bylo to však dobré. Po další léčbě, která byla přes Vánoce, bych měl být pro první test roku 2008 připraven.
Byl jsi schopen regenerace a uvolnění po zklamání na konci loňské sezóny? Myslím tím tak, aby jsi byl plně připraven na další práci?
Ano, bylo důležité nechat působit čas na zapomenutí na špatný výsledek roku 2007. Je to již za mnou, ale samozřejmě jsem o tom roce hodně přemýšlel. Ale po nějakém čase stráveném zimní dovolenou a dobitím mých baterií na to již nehodlám myslet. Nyní se těším na novou sezónu.
Děláš velkou změnu v používání pneumatik Bridgestone. Můžeš nám říct o tvých prvních dojmech z těchto pneumatik a jejich dosavadního vývoje? Jsi spokojený se svým rozhodnutím?
První test pneumatik byl velmi emotivní. Chtěl jsem zjistit jaké jsou a také se setkat s lidmi, se kterými budu spolupracovat. První test byl soustředěn na to, abychom připravili náš motocykl na tyto pneumatiky, přesto jsem byl od začátku s výkonem pneumatik spokojený a ze svého rozhodnutí jsem šťastný. Těším se na další práci s Bridgestone a na to, jak začnu více rozumět jejich pneumatikám. Je to velká změna, ale jsem si svým rozhodnutím jist.
Už si jezdil s novým prototypem M1. Jsi s ním spokojený?
Během konce sezóny jsem absolvoval několik jízd s novým motocyklem. Testovala se nová kapota, nějaké nastavení podvozku a další věci. V Jerezu jsem jezdil na poslední specifikaci, včetně nové elektroniky, a mé první hodnocení je velmi pozitivní. Je před námi pochopitelně dlouhá cesta, ale byl jsem schopen dát Yamaze před zimní přestávkou potřebnou odezvu, kterou oni spojili s informacemi od jiných jezdců a využili k práci na vývoji stroje. Od prvního lednového testu začneme pracovat výlučně na novém motocyklu a já se na to těším.
Na jaké oblasti se musíte před zahájením sezony zaměřit?
Potřebujeme co nejvíce času soustředit na pneumatiky Bridgestone, o kterých musíme zjistit co nejvíce informací a ujistit se, že náš motocykl s nimi bude dobře pracovat. Také potřebujeme hodně času na vývoj našeho motoru, kde potřebujeme zlepšit maximální výkon. Naštěstí máme před zahájením sezóny čtyři testy a věřím, že před startem sezóny budeme připravení. Motivace je vysoká a každý člověk v týmu bude pracovat na 100%.
Těšíš se na noční závod v Kataru? Jsi jako člen bezpečnostní komise spokojený s tím, jak pořadatelé připravují tamní dráhu?
Upřímně řečeno, jsem tím závodem docela vzrušený, myslím si, že je to zajímavý způsob jak začít sezónu. Pro fanoušky to bude zábava, pro jezdce něco jiného! Minulý rok jsme my, komise bezpečnosti, udělali na kousku toho okruhu test s produkčními motocykly a dali jim nějakou odezvu, aby věděli, co je před závodem potřeba změnit. Naše hlavní starost byly stíny – potřebujeme velmi, velmi mnoho světla, aby stíny nebyly problém. Já osobně jsem tam v listopadu kvůli mé zraněné ruce nemohl jezdit, ale zdá se, že okruh udělal velmi dobrou práci. Bude to určitě něco nového, ale myslím si, že to bude zábavné.
Jaký je tvůj cíl pro tuto sezónu?
Stejně jako každý rok je mým cílem vyhrát. Nevyhrál jsem již dva roky, což je nejdéle v mé kariéře Grand Prix. Tento rok chci vyhrát.
Očekáváš, že tvým hlavním soupeřem bude opět Stoner? O kterých dalších jezdcích si myslíš, že budou silní?
Bezpochyby se myslím, že Stoner bude silný, možná ještě silnější než v loňském roce a já vím, že budu muset hodně, hodně bojovat, abych ho porazil. Letos pojedu na stejných pneumatikách jako on a tak se těším na naše velké bitvy. Vpředu bude samozřejmě také Pedrosa, stejně jako mnoho dalších jezdců. Hodně jich pro letošní rok změnilo motocykly a tak si myslím, že to bude zajímavé. Očekávám, že všichni budou od zahájení sezóny hodně konkurenceschopní, zvláště pak Melandri, Hopkins, Capirossi, Vermeulen a další. Myslím, že to bude velmi vzrušující sezóna.
Co si myslíš o svém novém týmovém kolegovi Jorge Lorenzovi?
Je to ohromný dvěstěpadesátkový jezdec a já si jsem jistý, že to bude velmi dobrý jezdec i pro MotoGP. Již po pár testech ukázal své ohromné zlepšení. Jezdí bezpochyby velmi rychle. Věřím, že to v budoucnu bude silný soupeř.
Pro letošní sezónu byly mírně pozměněné předpisy o použití pneumatik. Myslíš si, že je to dostatečné, nebo by jsi chtěl úplné odstranění omezení používaných pneumatik?
Pneumatikové předpisy mne moc neznepokojují. Zvykl jsem si na současnou situaci a i když si myslím, že mírné zlepšení tohoto stavu bylo dobré, ale hodně rozdílných věcí to nepřinese. Vzhledem k pneumatikám začínám nanovo a nepřemýšlím nad omezením, zvláště pak kvůli mému novému vztahu s Bridgestone.
Účastnil jsi se během zimy jiných závodních aktivit, jako například závodu v rally?
Plánoval jsem jet Britskou Rally, ale nakonec jsem testoval v Jerezu nové Bridgestone, což bylo samozřejmě důležitější. Jako obyčejně jsem jel Rally Monza, kde jsem podruhé v řadě vyhrál. Rally je pro mě zábava a vítězství je vždy výborné.
Závěrem poslední otázka. Myslíš si, že po dvou letech bez titulu je tvá a týmová motivace silnější než v minulosti?
Je před námi nová a obtížná výzva, jet po dvou letech bez vítězství s novými pneumatikami. Toto je vždy pro mě velmi motivující, dává mi to mnoho energie a jsem si jistý, že pro tým je to naprosto stejné. Vím, že všichni moji chlapci chtějí vyhrát stejně jako já.