KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 21. září do 28. září 2020.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

S Kubou Smržem nejen o roce 2009

Text a foto: Petr Štola
S Kubou Smržem nejen o roce 2009
02.11.2009
 

Obsáhlý rozhovor s naším letošním nejlepším motocyklovým závodníkem na silnici nejen o WSBK 2009.

Jak si oslavil 10. místo v šampionátu?
Jenom tak nenápadně ;-). Byli jsme se v neděli s kámošema podívat v Portiamu, kde byla párty ke konci sezóny, ale lepší je to stejně slavit průběžně.

Jak na sezonu 2010 vzpomínáš?
Jsou okamžiky, na které vzpomínám rád a pak ty, na které raději ne. Rozhodně bedna v Assenu nebo pole position v Misanu jsou hezké chvíle, ale pak jsou i ty špatné, jako například má pozdní výměna motorek v Misanu, která mě stála vítězství a nebo závada s tlumičem řízení v Qataru, kde jsem tam přišel o možný boj o bednu po 2. místě v superpole. Rozhodně jsou ty špatné i dobré momenty výbornou motivací do další sezóny!

Co bylo podle tebe v sezoně nejkrásnější a co nejhorší?
Nejhezčí určitě 3. místo v Assenu nebo vítězství v superpole v Misanu a nejhorší těžko říct, snažím se to vždycky hned zapomenout ;-)

Jak šel čas, tak se zaplňovala tajenka se jmény v továrních týmech, ale tvé se nikde neobjevilo. Myslíš, že byla už letos šance se někam dostat? Jednal si s nějakým továrním týmem?
Šance byla, ale ne moc reálná. Bohužel motocyklový svět je pořád více o politice než o tom, jak je kdo rychlej. Je to celkem kuriózní, když vezmu v úvahu, že jsem byl na soukromé motorce celkově v top10 a nepodařilo se mi najít tovární tým. Ale zase se není čemu divit, Česká republika je velice malý trh a aby si jezdec z tak malé země zasloužil místo v továrním týmu, musel by být opravdu výjimečný. Pro mě je to ale zase další důvod mít motivaci něco zlepšovat, zasloužit si tovární motorku a zároveň ty tovární porážet v soukromém týmu. Jednal jsem například s Ducati, kde ale měli oba jezdci smlouvu i na 2010, takže spíš jsem doufal, že Fabrizio nebo Haga odejde. V tom případě bych byl na prvním místě. Také s týmem Yamaha, kde ale musel být Crutchlow a politika Yamahy byla obsadit druhé místo někým z MotoGP. A také Aprilia, která kromě Biaggiho chtěla mladšího jezdce než jsem já, takže druhou motorku pojede Camier. Aprilia uvažovala o třetí tovární motorce, kde bych měl velikou šanci, ale bohužel na ní nemají dost peněz.

 



Od léta se šuškalo o vytvoření dalšího týmu s Ducati a o tvém případném angažmá v tomto novém týmu Althea. Proč to nakonec nevyšlo?
Už to bylo před podepsáním smlouvy, ale Althea si najednou začalo vymejšlet nesmyslný podmínky do smlouvy. A samozřejmě důvod byl ten, že dali přednost Checovi a mě se potřebovali tak nějak zbavit.

Několik německých novin ve spojitosti s tebou a tímto týmem hovořilo o tovární motorce a pár českých serverů to bezmyšlenkovitě přeložilo po svém a prezentovalo jako hotovou věc. Můžeš přiblížit o jaký materiál vůbec v týmu Althea Ducati šlo?
O úplně ten samej materiál, jako má možnost dostat Althea, Guandalini nebo Borciani. Nevím, kde to kdo vymyslel, ale jsem často v kontaktu s Tardozzim a nic z toho není pravda. Ducati má svůj tovární tým a zbytek je pro ně klientela, která dostane, co si koupí. Samozřejmě je možný, že Ducati bude během sezóny svoje priority vůči soukromým týmům měnit, ale jediným důvodem bude platební morálka.

Teď se zase hovoří o tom, že máš již podepsanou novou smlouvu pro rok 2010 s Guandalinim, je to pravda? Můžeme ti gratulovat a popřát k další sezoně ve WSBK?
Je a není, jsme předběžně domluveni a máme na to papír, což znamená určitou záruku pro mě a pro tým, že oni nemůžou upřednostnit někoho jiného a já odejít do jiného soukromého týmu. Ale je to časově omezeno, což mi dává prostor, kdyby se ještě zjevil tovární tým. Ale pokud se to nestane, tak budu pokračovat v týmu Guandalini Racing. Nemám důvod měnit soukromý tým za jiný soukromí, pokud by mi Guandalini nabídl dobré podmínky a bude finančně zajištěn. Celý tým by měl být kompletně změněn, aby nedocházelo ke zbytečným chybám a mělo by se hodně investovat do vylepšení motorek.

Letošní rok byl pro Guandaliniho, ale nejen pro něj, hodně finančně náročný. Může si Mirko dovolit druhého jezdce i v roce 2010? Slyšel si, kdo by to případně mohl být?
Byť jsem se například i na jiném českém serveru dočetl o druhém jezdci, situace je taková, že bych měl být v týmu sám. Guandalini si už letos udělal hodně problémů angažováním druhého jezdce a pro příští rok se chce 100% soustředit na jednoho jezdce a co nejlepší výsledky. Pokud se najde druhý jezdec, který zaplatí veškeré náklady, aby tým nestál žádné peníze, je možné, že budeme dva. Ale ta šance je minimální.

 



Vraťme se do letošní sezony. Kdo byl tvým největším soupeřem?
Tak různě, ale v průběhu celé sezóny jsem bojoval s Byrnem a měřítkem pro mě byl také Sykes na tovární Yamaze. Ale každý závod to bylo jiné...

Lidi jistě zajímají ale věci, které nejsou vidět. Co takhle téma večerů na závodech? Co vlastně Kuba Smrž dělá, když večer po tréninku vypadne z boxu svého týmu?
Především se navečeřím v 19:00 v hospitality MS Racing, kde je nejlepší kuchař v celém paddocku a nejlepší jídlo a v 20:00 se večeří u Guandaliniho, kam si buď jdu dát „druhou rundu“ nebo jen tak posedět a pokecat s týmem. A pak záleží na situaci, ale většinou večer hrajeme v MS Racing hospitality poker, abychom zabili čas.

Hodně cestuješ po závodech i na jiné kontinenty. Co volné dny, jak si je užíváš, nebo znáš jen hotel a dálnici na závodní okruhy?
Většinou moc necestuju, nejsem zrovna turistickej typ, ale někdy se rád někam podívám, pokud mě to zajímá. Ale většinu času trávím na okruhu s týmem.

Teď se blíží zima a s ní i jílovické BikeCountry. Skočíš na krosku a pojedeš?
Strašně rád bych, ale ve středu (3.11.) jdu na operaci kolene a nevím, jestli budu na Bike Country úplně zdráv. A navíc na prosinec jsem naplánoval soustředění ve Vojenské Zotavovně Bedřichov, takže fyzická příprava ve Špindlu. A fyzička má v tomhle období přednost před motorkou.

 



Snad na tebe můžu prozradit, že už nebydlíš v Jílovicích, ale máš vlastní byt v Budějicích, několik let přítelkyni, co takhle rodinný život? Nepřemýšlel si o svatbě a vytvoření nové silničářské naděje?
Už jsi druhej během dvou dnů, kterej se mě ptá. Ale zatím nemám nic podobného v plánu. Momentálně jsem se svým soukromým životem spokojen a není důvod něco měnit. V první řadě musím sám úspěšně závodit a až mi to nepůjde, tak budu vytvářet další naději :-D

Vloni si byl vážným kandidátem na cenu „Zlatá řidítka“, letos si toho na motorce dokázal ještě víc, myslíš, že si konečně novináři všimnou?
Loňské výsledky radši ani nebudu komentovat. Možná se to někomu nebude líbit, ale nebudu dělat, že jsem spokojen, když anketa dopadla podle toho, jak někdo potřeboval, aby dopadla a ne, jak to opravdu dopadnout mělo. Takže letos to neřeším, ať to dopadne jakkoliv. Pro mě je důležitější, jak to hodnotí fanoušci, kteří to hodnotí objektivně a jsou pro mě velice důležití!

 



Vraťme se k superbikům. Koho vidíš pro rok 2010 jako jednoho z největších favoritů sezony?
Vůbec se nedá říct, je tam hodně rychlých lidí na dobrých motorkách, stejně tak dost možná rychlejších lidí na ne tak rychlých motorkách. Rozhodně to bude zajímavá sezóna, možná plná překvapení.

Myslíš, že se s privátní motorkou bude dát dostat na bednu?
Určitě, jinak bych se radši plně věnoval firmě, než se zbytečně snažit v SBK, což je pro mě pořád spíš koníček, než zaměstnání, když to budu brát podle toho co mě živí a neživí :-D. Věřím tomu a stejně tak, že se dá plnohodnotně držet krok se špičkou, pokud bude mít můj tým dobré finanční zázemí a tím pádem i dobrou techniku.

Vozíš logo Dukly, absolvoval si alespoň nějaký základní vojenský kurz?
Kdepak, nejsem voják z povolání, jen externí zaměstnanec.

Nemáš někdy chuť vykašlat se na motorky a třeba si raději jít zastřílet... na někoho nebo po něčem?
To bych střílel od rána do večera i během závodění :-D. Samozřejmě jsou chvíle, kdy člověk přemejšlí, jestli to má smysl, když se celou sezónu snažíš vycucat z minima maximum a pak se jen koukáš, jak tovární týmy berou jiné, třeba i papírově horší jezdce. Ale jak už jsem psal, nakonec je to ta nejlepší motivace nakopat prominentům, s prominutím, p...l ;-). Vždyť se podívej, kdy byl kdo naposled na netovární motorce na pole position v SBK? [poznámka redakce – Tommy Hill v roce 2006 v deštivém superpole na okruhu Silverstone, na suchu pak v roce 2004 Pierfrancesco Chili na okruhu v Assenu] A to je taková satisfakce, kterou to ale rozhodně nekončí a chci to všechno posunout mnohem dál, než na jedno pole position nebo jednu bednu. Když s tebou většinu kariéry někdo vyjebává a nebo jen někde vyhazuješ peníze, aby sis zajezdil MS, tak pak je to hezkej pocit, když ti dotyční skřípou zubama při pohledu na tvoje výsledky. A k tomu ani nemusíš mít tovární motorku ;-) A omlouvám se za ten slovník, ale některý věci slušně vyjádřit nejdou :-D



Díky za rozhovor, ale hlavně za otevřenost. Co tvůj vzkaz závěrem?
Chtěl bych všem poděkovat (fanouškům, partnerům, všem doma, atd.) za skvělou podporu v letošní sezóně, za skvělou návštěvnost v Brně, protože to jezdci přidá nejvíc, když vidí všechny, co při něm stojí. A ty co jsou proti, zas dávají dobrej důvod k zamyšlení nad tím, co zlepšit nebo v čem se zlepšit.


 

 

 

 

 


Další články sekce