KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 21. září do 28. září 2020.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Simoncelli nebo Aoyama?

Foto: Honda
Simoncelli nebo Aoyama?
02.11.2009
 

Již tento víkend budeme znát jméno nového Mistra světa třídy 250cc, kdo jim bude?

Již pouze jedno jméno je v kolonce Mistrů světa 2009 volné, toto jméno patří do řádku s nápisem 250 ccm. Které jméno se tam objeví? Bude to zcela nové jméno, nebo se zopakuje to loňské?

Kalkulace je jednoduchá: pokud Marco Simoncelli nezvítězí, bude Mistrem světa Hiroshi Aoyama, a to bez ohledu na jakém místě dokončí, či zda vůbec dokončí závod ve Valencii. Pokud však Simoncelli vyhraje poslední závod roku 2009, stačí Aoyamovi k titulu jakékoliv umístění od 11. pozice výše, přičemž ještě i to 11. místo mu dává jistotu světového šampióna.

Třída 250 ccm letos končí, co se tedy již nikdy v této třídě nezmění?

Ano, nikdy se již nezmění jméno posledního Mistra světa této třídy, na které si však ještě několik dní musíme počkat. Známe již ale několik jiných jmen a tak se na ně podívejme.

Prvním šampiónem této třídy byl Ital Bruno Ruffo, který se strojem Moto Guzzi vyhrál zahajovací ročník 1949. Italský stroj tak otevřel cestu mnoha dalším výrobcům. S plynoucími roky však stroje Moto Guzzi zmizely ze světového šampionátu, stejně jako mnoho dalších, připomeňme si tedy jména několika zajímavých výrobců, které psaly historii jedné z nejkrásnějších závodních kategorií, ale které již dnes závodit v této třídě nevidíme: především to jsou naše Jawa a ČZ, dále Adler, Aermacchi, Bultaco, Cotton, DKW, Garelli, Gazzaniga, Husquvarna, MBA, Mondial, Morini, MV Agusta, Norton, Paton, či méně známé Villa, MIG, Pernod, Parisienne, AD Majora.

Dále zde máme stáří jezdců. Nejmladším jezdcem, který kdy vyhrál závod této třídy, byl v roce 2004 Španěl Daniel Pedrosa, kterému při triumfu s motocyklem Honda bylo 18 let a 22 dní. Jeho protiklad je Arthur Wheeler, který při svém triumfu na GP Argentiny 1962 (Moto Guzzi) měl na svých bedrech 46 roků a 70 dní. Pedrosa se stal i nejmladším jezdcem této třídy, který získal světový titul, když se mu to podařilo těsně po dosažení svých 19 let. Nejstarším pak v roce 1955 Němec Paul Hermann Muller, který sice se svým NSU nikdy nevyhrál závod, přesto se ve svých 45 letech a devíti měsících radoval z titulu světového šampióna.

Dále tu máme mnoho jezdců, kteří se hluboko zapsali do dějin čtvrtlitrů, za všechny vzpomeňme především Antona Manga, který vyhrál nejvíce závodů (33), ale který vyhrál společně s Mike Hailwoodem i nejvíce závodů v jedné řadě (9). Nejvíce vítězství v jedné sezoně získal skvělý japonský jezde Daijoro Kato, když v roce 2001 vyhrál celkem 11 závodů.

Je zde i jedna žena, která dokázala ve třídě 250 ccm bodovat. Tou je Němka Katja Poensgen, která bodovala v roce 2001, kdy závodila na Aprilii. Již pouze jeden závod této třídy znamená i to, že nejvíce výher si navždy připíše japonská Honda, která ukončí svou bilanci na 203 nebo 204 výhrách (podle výsledku nedělního závodu).

Statistik je mnoho a my se na ně někdy v dalších dnes opět podíváme.


Další články sekce