KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 23. do 29. listopadu 2020.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Startovka letošního Bol d´Or s českou-slovenskou účastí

Text a foto: Petr Štola
Startovka letošního Bol d´Or s českou-slovenskou účastí
26.08.2009
 

AKTUALIZOVÁNO Je nejstarší, nejnavštěvovanější a největší, startovali v něm světové legendy, vítězily světové hvězdy, každým rokem přitahuje desítky týmů, stovky novinářů, tisíce podpůrného personálu a desetitisíce fanoušků.

Když se ve Francii zeptáte motocyklového fanouška na vytrvalostní závody, jednoznačně vám každý ihned řekne slůvka Bol d´Or. Tento závod, který se jede již po 73., je pro ně jednoznačnou jedničkou. Tolik diváků, kolik se jich každoročně sejde na okruhu Magny Cours v centrální Francii, tolik se jich neschází na žádném jiném závodě motocyklů v celé Francii. Ne náhodou mi při mé první návštěvě tohoto slavného závodu řekl v roce 2007 jeden z fanoušků: „Le Mans je Le Mans, ale tohle je Bol d´Or!“. Ano, „zlatý roh“ táhne již desítky let, i když svět zná spíše druhý z francouzských klasik, tedy Le Mans. Ten závod ovšem proslavily především auta, která tam píšou svou historii již více jak půl století, motocykly na okruhu Bugatti nemají tak velké kořeny a snad i proto jsou pro každého francouzského motorkáře slůvka Bol d´Or víc než posvátná.

Každým rokem se snaží v Bol d´Or uspět mnoho týmů, od těch továrních, pro které je úspěch vítězství, přes ty obyčejné závodní, pro které je úspěchem závod dokončit, až po ty zcela amatérské, kteří to jen chtějí celé přežít. Opět se vrátím do roku 2007, kdy jsem Bol d´Or navštívil poprvé. Tehdy jsem viděl opravdové zklamání a pochopil, co pro Francouze tento závod znamená. Jeden z mnoha pro mne zcela neznámých závodníků seděl v koutě svého boxu a brečel. Byl to pán dokonce starší ode mne, který chvilku před tím dotlačil svou Yamahu YZF R1 do boxů, kde mu mechanici sdělili smutnou zprávu, že přidřená kliková hřídel znamená konec celé snahy. Nedalo mi to a zajímal jsem se o celou jeho historii, nebývá totiž zvykem, vidět brečet závodníka. Tenhle pán patřil mezi bohatší vrstvu, od dětství žil svůj sen, že jednou pojede Bol d´Or. Když konečně dokázal postavit tým, zajistit materiál a všechnu legislativu, sehnat technický personál a odpovídající zázemí, přesídlil na rok do bezprostřední blízkosti okruhu. Celý rok pravidelně jezdil po okruhu, najal si soukromého učitele, který jej vyučoval závodění, technice jízdy, strategii, učil ho průjezdy, řešení krizových situací. Pán celý rok postupně zrychloval, až dosáhl toho, že zajížděl tak rychlý čas, jenž mu bez problému zajistil dosažení kvalifikačního minima do závodu Bol d´Or. Pán si mohl splnit sen a nastoupit na startovní rošt svého vysněného závodu...... vydržel v něm jen několik prvních hodin sobotního odpoledne.

Do letošního ročníku závod Mistrovství světa Endurance na okruhu Bol d´Or je přihlášeno 53 týmů, mezi kterými figurují všechny klasické tovární týmy, ale i tradiční slovenský tým Maco Moto Racing. Ke svému prvnímu závodu nastoupí i zcela nový tým, jehož samotný název vypovídá, kdo a co tvoří jeho složení. Česko-Slovensko-Polský tým nese název BMW Sikora Bily ProRace Team. Jak jistě můžete vidět z názvu týmu, dali se zde dohromady Polák Ireneusz Sikora, Slovák Róbert Bíly a Čech Miloš Čihák. Jejich nářadím bude továrnou ošetřený stroj #17 BMW, který již prošel prvním závodním testem, jenž byl 24hodinový závod španělského šampionátu. A jezdecké složení? S modrou páskou pojede první z jezdců, který tvoří název týmu, tedy Ireneusz Sikora. Druhé zastoupení v názvu týmu představuje slovenský majitel týmu Bily Racing, který dodal svého jezdce Tomáše Mikšovského, ten je veden jako druhý jezdec týmu, tedy startující s bílou páskou. Třetí v řadě názvu týmu, je pražská formace ProRace a tedy kdo jiný, než dvojnásobný český šampión třídy Superbike Miloš Čihák, jenž dal celý projekt dohromady, a který bude startovat s červenou páskou. Čtvrtým jezdcem týmu bude opět zástupce slovenské formace Bily Racing Team, přesněji Jaroslav Černý, jak jinak, ze Slovenska. Jaro bude jezdit celý víkend se zelenou páskou. Tým bude startovat v kategorii Superstock, tedy například nebude moci využít všech vymožeností pro rychlou výměnu pneumatik, přestože tedy nebude určitě bojovat o celkové prvenství, budeme této formaci držet palce, aby co nejlépe uspěla především v jejich třídě, kde má možnost výrazně na sebe ukázat. Důležité je to, že celý projekt má podporu samotné BMW a lze tedy hovořit dokonce o továrním týmu! I proto je snad u všech jezdců (vyjma Jara Černého, který dodatečně nahradil původně plánovaného rezervního jezdce) ono u nás nepopulární „D“ v označení národnosti. Každopádně upozorňuji, že za toto nemůže francouzský okruh, ani promotér šampionátu, neboť ten zveřejní to, co mu tým nahlásí, potažmo, co mu továrna BMW nahlásila.

Navíc, jak se serveru Moto-Racing.cz podařilo zjistit, nemuselo by toto být jediným českým zastoupením v letošním Bol d´Or. Pokud všechna jednání dopadnou dobře, využije volného termínu v závodech Grand Prix a WSBK jeden ze zajímavých českých závodníků.

Závěrem nezbývá než dodat, že i portál Moto-Racing.cz by měl být opět přímo v centru dění, takže pokud vše dopadne dobře i tímto směrem, můžete se již ve čtvrtek 10. září 2009 těšit na první informace a fotografie přímo z okruhu Magny Cours.

Startovní listina Bol d´Or 2009



Další články sekce