KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 14. září do 20. září 2020.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Střecha Afriky ukončila extrémní enduro 2009

Foto: Hubert Stanka
29.11.2009
 

Posledním závodem pro milovníky extrémního endura byl opět obávaný závod Babbons Lesotho Sun Roof of Africa.

Čtvrtek 26. 11. 2009
Skvěle vstoupil do třídenního klání na africkém kontinentu obhájce loňského vítězství Chris Birch, který s KTM 300 4T zvládl nejlépe úvodních 69 měřených kilometrů.

Pátek 27. 11. 2009
223 měřených kilometrů, které zavedly účastníky na obávaná místa Bushman’s, Belekome, Motimposo, Pass of the Pigs, Mad Cow, či Music Box. Krásný den a 30 stupňů Celsia na startu se během více jak sedmi hodin jízdy změnilo ve vysokohorských průsecích na teploty blížící se bodu mrazu.
Vedení si sice udržel Chris Birch, ale jednoznačným hrdinou dne byl Němec Andreas Lettenbichler. Vysoký jezdec továrny BMW, který zde testoval nový stroj BMW G 450X, skončil díky navigační chybě v první etapě až na 81. místě, což sice nebyla velká časová ztráta, ale pozice jej odsunula až daleko do pole startujících jezdců, což mu znesnadňovalo případný posun kupředu. Nicméně Němec jel po šesti hodinách již na 3. místě a cíl 2. etapy pak viděl jako druhý nejlepší, s 35 minutami ztráty na nejlepšího Bircha.
„Tohle je nejtěžší enduro na světě, raději pojedu pět extrémních endur v Rumunsku, jak tohle jedno,“ komentoval náročný den jeden z účastníků.
„Jsem jak vymačkanej citron, tohle byl nejtěžší den v celé mé závodní kariéře,“ říkal vítěz etapy Chris Birch na den, kdy desítky jezdců nezvládali obrovský výjezd po skalnaté stěně, kde bylo na mnoha místech pouze vidět na pár kroků, vše z důvodu mnoha „gumujících“ závodníků, kterým se na strmé skále protáčela kola jejich strojů.
„Doufám, že zítra to trochu zkrátí, nemůžeme jet dva dny takto dlouhé a náročné etapy, tohle nemůže nikdo přežít“ komentoval den jeden z nejlepších Andreas Lettenbichler.

Sobota 27. 11. 2009
Pořadatelé hlasy jezdců vyslyšeli a závěrečnou etapu o 25% své délky zkrátili (o 55 kilometrů). Přesto nejrychlejší jezdci museli být v sedle svých motocyklů více jak 10 hodin. „Jednoznačně nejtěžší závod v mé kariéře,“ říkal v cíli nakonec druhý Rory Mead.
Černý den se zlatým koncem. Tak lze charakterizovat poslední etapu pro vedoucího Chrise Bircha. Ten startoval jako první, ale udělal navigační chybu. Tu si uvědomil až po několika kilometrech. Návrat až na start znamenal obrovskou ztrátu a propad výsledkovou listinou, nicméně obhájce vítězství se nevzdal a bojoval až do cíle, kam přijel opět jako nejrychlejší ze všech. „Hrozný den, sice nejsem tak unavený jako včera, ale hodně jsem si zamakal,“ říkal v cíli Birch. „Po návratu na start jsem mohl udělat jediné, sklonit hlavu a dát se do práce. Musel jsem do jízdy dát absolutně to nejlepší, co umím. Jsem velmi šťastný, že se mi povedlo nakonec opět vyhrát.“
Smůlu měl opět Němec Andreas Lettenbichler, který se po chybě Chrise Bircha dostal na vedoucí pozici. Jenže pouhých 25 kilometrů před cílem najednou utichla jeho BMW a německý reprezentant musel z vedoucí pozice odstoupit.
Ze 102 startujících jezdců absolvovalo plnou závodní vzdálenost pouze 23 nejlepších.

Babbons Lesotho Sun Roof of Africa 2009:
1. Chris Birch (NZL-KTM 300)
2. Rory Mead (NZL-Yamaha 250)
3. Jade Gutzeit (RSA-BMW 450)


Další články sekce