Změny v řádech MotoGP
Zdroj: FIM, foto: Ducati Corse
06.08.2009
V rámci Grand Prix Británie se sešla komise složená ze zástupců společností Dorny, IRTA, FIM a MSMA, která projednala a schválila několik úprav řádů pro závody Grand Prix.
Technické předpisy:
Testy během sezony a během zimní pauzy:
Na základě jednání této komise byl do řádů definitivně stanoven počet testování během sezony na pouhé 4 dny, to znamená, že budou pouze tři místa, kde se bude moci testovat. Okruhy, kde proběhnou dva jednodenní testy, musí být známé do 31. ledna každého roku. Poslední, třetí test v hlavní sezoně, bude vždy dvoudenní a proběhne na okruhu, kde bude sezona končit.
Během zimního období bude Dorna společně s IRTA organizovat pouze 6 dní oficiálních testů. Všeobecný zákaz testování platí od 1. prosince jednoho roku a končí 31 ledna následujícího roku.
Vedle těchto zákazů mohou týmy v zimě testovat se svými testovacími jezdci, tedy s jezdci, kteří nemají platný kontrakt pro závody MotoGP. Tyto testy jsou povolené na jakémkoliv okruhu a kdykoliv. Pokud chtějí továrny testovat s testovacími jezdci i během aktivní sezony, mohou tak učinit pouze na dvou předem vybraných okruzích (ty musí nahlásit do 31. ledna daného roku) a to nikde ne 14 dní a méně, před závodem Grand Prix, jenž se na tomto okruhu pojede. Při zimních testech může testovací tým jednoho výrobce použít maximálně 240 kusů pneumatik od exkluzivního dodavatele.
Definice „jezdec s kontraktem“ a jezdec „nováček“:
Začíná platit pravidlo o zákazu startu nováčků v továrních týmech, proto bylo i přesně definované pravidlo kdo je nováček a kdo ne.
Jezdcem „s kontraktem“ se rozumí ten jezdec, jenž nastoupí během sezony k devíti nebo více závodům.
„Nováčkem“ se rozumí ten jezdec, který je týmem nominován pro start v celé sezoně, a který nebyl jezdcem „s kontraktem“ nikdy předtím (v kategorii MotoGP).
Za tímto účelem je považovaná třída 500 ccm a MotoGP za jednu třídu, stejně jako třída 250 ccm a Moto2.
Technické předpisy:
2.3.6 motorová trvanlivost
Od GP ČR platí pravidlo o maximálním počtu použitých motorů, to že je to maximálně pět motorů jsme se již na našich stránkách mohli dočíst. Nyní bylo do tohoto článku v řádech doplněno, že pravidlo se vztahuje i na náhradního jezdce. Pět motorů pro posledních 7 závodů může totiž být použito na jednoho jezdce, což znamená, že pokud bude nějaký jezdec nahrazen, nevzniká automaticky nárok na dalších pět motorů, ale pokračuje se v počítání od GP ČR.
Motory budou zapečetěné, a pokud ho některý z výrobců rozpečetí, bude to považováno za nasazení nového motoru. Díly a agregáty motoru, které nebudou zapečetěné, se mohou měnit bez jakéhokoliv omezení.
Dále bylo v řádech změněno jen několik nadpisů a čísel jednotlivých článků, což samozřejmě nemá smysl rozebírat.
Testy během sezony a během zimní pauzy:
Na základě jednání této komise byl do řádů definitivně stanoven počet testování během sezony na pouhé 4 dny, to znamená, že budou pouze tři místa, kde se bude moci testovat. Okruhy, kde proběhnou dva jednodenní testy, musí být známé do 31. ledna každého roku. Poslední, třetí test v hlavní sezoně, bude vždy dvoudenní a proběhne na okruhu, kde bude sezona končit.
Během zimního období bude Dorna společně s IRTA organizovat pouze 6 dní oficiálních testů. Všeobecný zákaz testování platí od 1. prosince jednoho roku a končí 31 ledna následujícího roku.
Vedle těchto zákazů mohou týmy v zimě testovat se svými testovacími jezdci, tedy s jezdci, kteří nemají platný kontrakt pro závody MotoGP. Tyto testy jsou povolené na jakémkoliv okruhu a kdykoliv. Pokud chtějí továrny testovat s testovacími jezdci i během aktivní sezony, mohou tak učinit pouze na dvou předem vybraných okruzích (ty musí nahlásit do 31. ledna daného roku) a to nikde ne 14 dní a méně, před závodem Grand Prix, jenž se na tomto okruhu pojede. Při zimních testech může testovací tým jednoho výrobce použít maximálně 240 kusů pneumatik od exkluzivního dodavatele.
Definice „jezdec s kontraktem“ a jezdec „nováček“:
Začíná platit pravidlo o zákazu startu nováčků v továrních týmech, proto bylo i přesně definované pravidlo kdo je nováček a kdo ne.
Jezdcem „s kontraktem“ se rozumí ten jezdec, jenž nastoupí během sezony k devíti nebo více závodům.
„Nováčkem“ se rozumí ten jezdec, který je týmem nominován pro start v celé sezoně, a který nebyl jezdcem „s kontraktem“ nikdy předtím (v kategorii MotoGP).
Za tímto účelem je považovaná třída 500 ccm a MotoGP za jednu třídu, stejně jako třída 250 ccm a Moto2.
Technické předpisy:
2.3.6 motorová trvanlivost
Od GP ČR platí pravidlo o maximálním počtu použitých motorů, to že je to maximálně pět motorů jsme se již na našich stránkách mohli dočíst. Nyní bylo do tohoto článku v řádech doplněno, že pravidlo se vztahuje i na náhradního jezdce. Pět motorů pro posledních 7 závodů může totiž být použito na jednoho jezdce, což znamená, že pokud bude nějaký jezdec nahrazen, nevzniká automaticky nárok na dalších pět motorů, ale pokračuje se v počítání od GP ČR.
Motory budou zapečetěné, a pokud ho některý z výrobců rozpečetí, bude to považováno za nasazení nového motoru. Díly a agregáty motoru, které nebudou zapečetěné, se mohou měnit bez jakéhokoliv omezení.
Dále bylo v řádech změněno jen několik nadpisů a čísel jednotlivých článků, což samozřejmě nemá smysl rozebírat.