WSBK test Jerez – leden 2023 (1)
Razgatlioglu nejrychlejší, Petrucci září, Bautista havaroval během dramatického prvního dne testu v Jerezu.
První den testování pro MOTUL FIM Superbike World Championship na okruhu Circuito de Jerez - Angel Nieto byl dramatický, protože týmy a jezdci měli za sebou první jízdu v roce 2023. Šampión roku 2021 Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha WorldSBK) zajel nejlepší časy před úřadujícím šampiónem Álvarem Bautistou (Aruba.it Racing - Ducati) o dvě desetiny sekundy, přičemž Bautista odpoledne havaroval, zatímco nováček Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team) při svém debutu ve WorldSBK jasně zazářil.
Během prvního dne vedl Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha WorldSBK), který zajel čas 1'38,597 a absolvoval 60 kol. Šampión z roku 2021, který jezdí s tradičním číslem 54, se zaměřil na zadní část svého stroje Yamaha YZF R1, aby zlepšil přilnavost a akceleraci, zatímco na stroji z roku 2023 měl také novou kyvnou vidlici. Andrea Locatelli, který vstupuje do své třetí sezony s týmem, se zaměřil na stejnou věc jako jeho týmový kolega, protože chce dobře odstartovat rok 2023. Locatelli se po 79 kolech umístil na 12. místě v klasifikaci s nejlepším časem 1'40,227.
Úřadující šampion Alvaro Bautista (Aruba.it Racing - Ducati) měl v odpoledním tréninku havárii v první zatáčce, když jel se svým motocyklem 2023 označeným číslem 1. Po havárii se mu podařilo odjet se svým strojem Panigale V4 R zpět do boxů. Bautista absolvoval 88 kol, protože byl jedním z prvních jezdců, kteří vyjeli na trať, s nejlepším časem 1'38,851. Jeho týmový kolega Michael Ruben Rinaldi, který se soustředil na získání dobrého pocitu ze svého motocyklu, měl na svého týmového kolegu ztrátu téměř čtyř desetin, ale po absolvování 72 kol byl Rinaldi jen o místo pozadu; oba jezdci měli k dispozici motocykly 2022 a 2023.
Šestinásobný šampión Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) zahájil test odpoledne, protože se rozhodl nevyjet na trať v chladnějších ranních podmínkách, ale okamžitě ukázal své tempo. Celkově obsadil čtvrté místo, když absolvoval 42 kol s nejlepším časem 1'39,302. Týmový kolega Lowes, který měl k dispozici některé výkonnostní komponenty, podvozek a pérování včetně upraveného zadního tlumiče, aby je vyzkoušel, byl o tři desetiny a jedno místo za Reou s 37 koly na kontě. Kawasaki také na své ZX-10RR představila nový systém, který jezdcům zabrání v zařazení falešného neutrálu, k čemuž v průběhu roku 2022 několikrát došlo.
Dvojice Xavi Vierge a Iker Lecuona z Teamu HRC měla v Jerezu první den k dispozici novou kapotáž, kterou testovala při zahájení své druhé sezony s tovární značkou Honda. S několika inženýry z Japonska obsadila dvojice sedmé, respektive osmé místo. Honda, která na svém CBR1000RR-R testovala nové komponenty včetně nových brzdových třmenů od dodavatele Nissin, dosáhla času 1'39,879. Vierge s Lecuonou zaostali jen o 0,004.
V boxu BMW si Scott Redding (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team) i jeho týmový kolega Michael van der Mark zvykali na nové brzdy poté, co německý výrobce přešel od Bremba k Nissinu. Van der Mark měl v plánu absolvovat co nejvíce kol během svého prvního dne na motocyklu od australského kola, což se mu podařilo 65 koly, zatímco Redding jich zvládl 67. Redding byl z obou jezdců rychlejší, když zajel čas 1'39,998, zatímco van der Mark byl o sedm desetin pomalejší.
Testu v Jerezu se zúčastnili tři nováčci, kteří se přizpůsobovali novému prostředí, týmům a motocyklům. Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team) byl pátý v pořadí, když první den pracoval na motocyklu 2022. Petrucci na konci dne obsadil šesté místo s časem 1'39,790, jen o něco málo přes sekundu pomalejším než Razgatlioglu. Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK) byl během prvního dne na suchu s Yamahou R1 devátý nejrychlejší a zajel čas 1'39,934, když pracoval na pérování, kyvné vidlici a elektronických komponentech, a jeho týmový kolega Remy Gardner byl těsně za ním na 14. místě a o šest desetin za Aegerterem. Baldassarri (GMT94 Yamaha), který se spolu se svým týmem učí šampionát a motocykl, byl nejhůře umístěným nováčkem s 19. místem, když poprvé usedl na Yamahu R1. Během prvního dne absolvoval 67 kol.
Německý jezdec Philipp Oettl (Team GoEleven) byl první den testu třináctý, když používal Panigale V4 R z roku 2022, zítra možná použije motocykl z roku 2023, protože v roce 2023 bude hledat své první pódium ve WorldSBK. Po absolvování 67 kol ve středu v Jerezu dosáhl nejlepšího času 1'40,234. Garrett Gerloff (Bonovo Action BMW), který měl k dispozici BMW M 1000 RR 2023, dokončil den na 11. místě s nejlepším časem 1'40,065 s a absolvoval 54 kol. Gerloff se v klasifikaci dostal před týmového kolegu Lorise Baze i jezdce továrního týmu van der Marka, přičemž Baz po absolvování 60 kol obsadil 17. místo. Vracející se Tom Sykes (Kawasaki Puccetti Racing) byl na konci dne na 16. místě, ačkoli oproti prosincovému testu netestoval nic nového. Sykes měl také zhruba 90 minut před koncem tréninku menší mechanický problém, když se vrátil do boxu, ale zhruba po 10 minutách mohl vyjet na trať se stejným motocyklem.
Oliver König (Orelac Racing VerdNatura) byl v poli WorldSBK osmnáctý. Mladý český jezdec začíná svou druhou sezonu s nezávislým týmem Kawasaki. Konig si na své ZX-10RR mohl vyzkoušet některé novinky v brzdách, ale hlavním cílem pro něj bylo, aby se jeho nový tým kolem něj přizpůsobil; tým přivedl několik českých členů, které Konig zná, a zároveň došlo ke změně šéfa posádky.
Ve WorldSSP to byla Ducati, kdo se první den dostal na vrchol, když Nicolo Bulega (Aruba WorldSSP Racing Team) zajel nejlepší časy v tříčlenném souboji. Can Oncu (Kawasaki Puccetti Racing), který má v Jerezu testovat čtyři motocykly včetně motocyklu 2022 a specifikace 2023, byl druhý, zatímco Federico Caricasulo (Althea Racing) byl třetí. Čtvrté místo obsadil nováček Andrea Mantovani (Evan Bros. WorldSSP Yamaha Team) před Adrianem Huertasem (MTM Kawasaki) a nováčkem WorldSSP Johnem McPhee (Vince64 by Puccetti Racing). Testu se zúčastnili také Yuta Okaya (Prodina Kawasaki Racing WorldSSP) a Raffaele De Rosa (Orelac Racing VerdNatura), ačkoli ani jeden z nich během testu nezaznamenával časy na kolo.