KALENDÁŘ AKCÍ

Závody u nás i v zahraničí v období od 5. prosince do 11. prosince 2022.
otevřít kalendář

VIDEO TÝDNE

Každý týden nové video, která pro vás hledáme.

ukázat videa

NEJČTENĚJŠÍ

Bautista má první šanci na titul

Text: Marek Okno, zdroj: Dorna WSBK Organization, foto: Dorna WSBK Organization
Bautista má první šanci na titul
09.11.2022
 

V jednom z nejtropičtějších závodních okruhů na světě čeká historie na každém rohu, ale jak to dopadne v Indonésii?


Do konce mistrovství světa motocyklů MOTUL FIM Superbike 2022 zbývají dvě kola a v závodě o titul se hraje o všechno. Alvaro Bautista (Aruba.it Racing - Ducati) může získat titul v prvním závodě - 900. závodě WorldSBK - na okruhu Pertamina Mandalika International Street Circuit, pokud se výsledky vyvinou jeho směrem, i když takhle jednoznačné to nikdy není. Tropický ostrov Lombok přivítá WorldSBK již druhou sezónu v jednom z nejmalebnějších prostředí sezóny. Vzhledem k tomu, že se jedná o jihovýchodní Asii, není nikdy daleko k dešťové přeháňce, a pokud se loňské akce něčím podobají, může být indonéské kolo Pirelli jedním z nejdramatičtějších v roce 2022.

Je to první zápasový bod pro Alvara Bautistu, který v Indonésii míří do historie. V 900. závodě WorldSBK má Bautista první příležitost získat titul, pokud předstihne Topraka Razgatlioglua (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK) o 17 bodů a pokud předstihne Jonathana Reu (Kawasaki Racing Team WorldSBK) o jeden bod. Stručně řečeno, Bautista musí skončit první nebo druhý: pokud skončí první, Razgatlioglu musí být sedmý nebo výše, zatímco pokud bude druhý, Toprak si může dovolit přijet domů maximálně dvanáctý. Pokud skončí před Reou, stačí to k tomu, aby Rea byl vyloučen z matematického souboje. Bautista nikdy neseděl na Ducati Panigale V4R v Mandalika, ale to ho nerozhodilo na cestě za vítězstvím v Estorilu a Mostě, kde to bylo stejné. Jeho týmový kolega Michael Ruben Rinaldi může tento víkend matematicky vybojovat čtvrté místo v celkovém pořadí, ale bude se snažit pokračovat ve své konzistenci i v Indonésii, kde byl jeho nejlepší výsledek v roce 2021 dvanáctý.

Je to nelehký úkol, ale Razgatlioglu se nevzdá boje o titul jen proto, že to říkají body; minimálně bude doufat, že se mu podaří přenést boj o titul do Austrálie, a k tomu musí na konci kola snížit současnou ztrátu 82 bodů na méně než 62 bodů. V motocyklových závodech nikdy nevíte, co se může stát; technické problémy, špatné počasí nebo zapletení se do nehody někoho jiného jsou jen některé z vnějších faktorů, které ovlivnily letošní boj o titul všech tří uchazečů o něj. Toprak prohlásil, že Mandalika bude silná jak pro něj a Yamahu, tak pro Reu a Kawasaki, takže pokud počasí vydrží, možná dojde ke zvratu. Andrea Locatelli (Pata Yamaha with Brixx WorldSBK) pokračuje ve svém čekání na návrat do první pětky, které se datuje od Estorilu, ale dokáže se dostat do mixu, aby pomohl týmovému kolegovi Toprakovi?

V zeleném koutku visí šance na titul pro Jonathana Reu na vlásku; zůstává matematická, ale musela by to být ta největší smůla pro jeho soupeře a také dominance, aby se v ní udržel. Reálně to vypadá, že to bude další rok s číslem 65, ale to neznamená, že bude tlačit méně. Na okruhu nikdy nic nevynechá a šestinásobný mistr světa si je až příliš dobře vědom svého vleklého vítězného sucha, které sahá až do Estorilu. Je to nejdelší období jeho působení u Kawasaki a je to nejdelší období Kawasaki od prvního vítězství Toma Sykese na Nürburgringu v roce 2011, které ukončilo jejich čekání od nádherného vítězství Chrise Walkera na mokré trati v Assenu v roce 2006. Kawasaki a Rea byli dvojnásobnými vítězi na Mandaliku v roce 2021, a přestože letos jsou sázky jiné, jejich cílem je více stejných úspěchů. Na druhé straně garáže měl týmový kolega Alex Lowes silnou Argentinu a v druhé polovině roku 2022 se neustále umisťoval v první pětce, ačkoli na Mandaliku ještě nikdy nezávodil.

Boj o celkové čtvrté místo v pořadí šampionátu výrobců je stále živý. Hondu dělí od BMW pouhé tři body a japonský výrobce má zatím navrch. Iker Lecuona (Team HRC) je v pořadí šampionátu osmý, jen o jedno místo před Scottem Reddingem (BMW Motorrad WorldSBK Team), zatímco Lecuonův týmový kolega Xavi Vierge zažívá silné závody. Pro nováčkovské duo Hondy to bude tento víkend návrat k základům, protože se oba učí novou trať, pokud jde o uspořádání Mandaliky. V loňském roce to bylo pro Hondu v závodech dvakrát top deset, ale budou doufat, že se jim podaří dosáhnout zisku, zejména pokud budou schopni přivézt na Mandaliku své vylepšení týkající se jejich superkoncesí, což se zdálo pravděpodobné, když se o tom mluvilo v Argentině.

Na devátém místě v šampionátu a jen 17 bodů za Lecuonou je Scott Redding, jezdec BMW, který vstupuje do posledních dvou kol tohoto prvního roku, kdy se na M1000RR učí. Redding si na adaptaci na řadový čtyřválcový stroj musel chvíli zvykat, ale pódia už má za sebou a o další bude usilovat v Indonésii, kde byl v roce 2021 v prvním závodě třetí a ve druhém závodě druhý, i když za Ducati. Na druhé straně garáže vyzařují pozitivní vzpomínky pro Michaela van der Marka (BMW Motorrad WorldSBK Team), přičemž Nizozemec by rád zopakoval své loňské umístění na stupních vítězů v Mandaliku a získal první pódium v sezoně 2022. U BMW budou chtít, aby se oba jezdci v posledních dvou kolech dokázali vyrovnat Hondě a zůstali v celkovém pořadí šampionátu výrobců na čtvrtém místě.

Až v Indonésii zavlaje šachovnicová vlajka, může být o nejlepšího nezávislého jezdce roku 2022 postaráno, protože Axel Bassani (Motocorsa Racing) má před Garrettem Gerloffem (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) náskok 94 bodů. Pódium v San Juanu po velké bitvě s Reou o druhé místo v prvním závodě a vedoucí pozice v loňském závodě na Mandaliku, Bassaniho současná forma a forma na okruhu jsou dobré. Gerloff vstupuje do dvou kol v modré barvě Yamahy s optimismem, protože se snaží o konzistentní závěr sezony. Svádí souboj s Lorisem Bazem (Bonovo Action BMW), přičemž Baz ztrácí na Gerloffa pouhých devět bodů v boji o 11. místo v celkovém pořadí a druhé místo v hodnocení nezávislých jezdců. Philipp Oettl (Team Goeleven) je další na 13. místě před Lucasem Mahiasem (Kawasaki Puccetti Racing), oba na Mandaliku debutují v kategorii Superbike; Oettl zde byl loni 12. a 9. ve WorldSSP.

Vzhledem k tomu, že Roberto Tamburini (Yamaha Motoxracing WorldSBK Team) nestartuje v mimoevropských kolech a Luca Bernardi se vrací do WorldSSP, bude Eugene Laverty (Bonovo Action BMW) doufat, že poskočí v pořadí, protože na Michaela van der Marka ztrácí pouhé čtyři body. Xavi Fores (BARNI Spark Racing Team) na Mandaliku ještě nezávodil, takže bude doufat v body, zatímco Kohta Nozane (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) doufá v dobrý výsledek na okruhu, kde loni dosáhl nejlepšího umístění, když byl ve druhém závodě sedmý. Hafizh Syahrin (MIE Racing Honda Team) a jeho týmový kolega Leandro Mercado usilují o body v Indonésii, kde byl Mercado loni ve druhém závodě šestý, než havaroval. Oliver König (Orelac Racing VerdNatura) pokračuje v hledání prvních bodů v roce 2022, ale tentokrát na trati, kde před 12 měsíci debutoval ve WorldSBK, zatímco Kyle Smith (TPR Team Pedercini Racing) bude debutovat ve WorldSBK za tým Pedercini Kawasaki.

Top3 průběžné pořadí WorldSBK 2022
1. Alvaro Bautista (SPA, Ducati) 507 bodů
2. Toprak Razgatlioglu (TUR, Yamaha) 425 bodů
3. Jonathan Rea (GBR, Kawasaki) 409 bodů

WorldSBK v číslech
900 - První závod v Mandalika bude 900. v historii WorldSBK.
32-33 - Alvaro Bautista (30 vítězství) a Toprak Razgatlioglu (29) se rychle blíží k nejúspěšnějším vítězům v historii WorldSBK. Bautista má na dosah šesté místo v historii, které drží Troy Corser (33), sedmé Chaz Davies (32) a osmé Colin Edwards (31). Razgatlioglu se může v Mandalika Daviesovi vyrovnat druhým hattrickem v kariéře.
27/30 - S dalšími třemi pódii se Alvaro Bautista může stát druhým jezdcem v historii s minimálně 30 umístěními na stupních vítězů v sezóně. Nyní jich má na kontě 27: Jonathan Rea zaznamenal 34 pódií v roce 2019 a 30 v roce 2021.


Časový plán víkendu
vše v středoevropském čase

Pátek 11. listopadu 2022
02:00-02:45 WorldSSP – 1. volný trénink
03:00-03:45 WorldSBK – 1. volný trénink
05:00-05:45 WorldSSP – 2. volný trénink
06:00-06:45 WorldSBK – 2. volný trénink

Sobota 12. listopadu 2022
01:30-02:00 WorldSBK – 3. volný trénink
02:55-03:15 WorldSSP – superpole
03:40-03:55 WorldSBK – superpole
05:00 WorldSSP – 1. závod
06:30 WorldSBK – 1. závod

Neděle 13. listopadu 2022
01:30-01:45 WorldSBK – warm up
01:55-02:10 WorldSSP – warm up
03:30 WorldSBK – superpole race
05:00 WorldSSP – 2. závod
06:30 WorldSBK – 2. závod
 


Další články sekce WSBK